andere netwerken uitsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

krisss

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2011
Ik probeer het computergebruik van mijn zonen een beetje in de hand te houden en soms moet ik drastisch optreden en gewoon mijn telenetrouter uitschakelen om hen in de late uren van het internet weg te houden. Gaan ze natuurlijk doodleuk zoeken of er op hun laptop geen ander draadloos netwerk te vinden is. En ja hoor, de buurman heeft er ook eentje, onbeveiligd natuurlijk.

Dus mijn vraag: hoe kan ik de laptop van mijn zonen zodanig instellen dat zij alleen draadloos kunnen gaan via het eigen netwerk en niet via dat van de buurman?

Vertel de buurman dat hij zn netwerk moet beveiligen, overtuig hem evt van de noodzaak middels een gekoelde sixpack...

@snijworst: toevoeging: en ben zo vriendelijk om hem de moeite te besparen door het zelf te doen.

(zelf lijk ik wel op een van die zonen, wifi uitschakelen heeft geen zin , buurman heeft ook een netwerk, beveiligd maar ik weet het wachtwoord!!!)

Laptop op die uren op de keukentafel leggen een optie?

Is de beste optie.
Afspraken maken erover en zorgen dat men zich aan de afspraken houd.

Het technisch advies zal zijn dat je bijvoorbeeld een firewall moet gaan installeren die alleen bij bepaalde zaken open gaat denk daarbij aan constructies als: indien een lokaal adres bereikbaar is mag je open.
Een McAfee HIPS kan dat met haar Connection Aware Groups (en andere host intrusion prevention systemen vast ook) maar daarmee maak je het ze waarschijnlijk 3 uur lastig voordat ze daar omheen zijn geschoten. Met daarbij de erg grote kans dat ze het zo regelen dat jij denkt dat ze het niet kunnen terwijl zij al 3 maanden gewoon weer doen wat jij niet zou willen.

Dus daarom mijn vraag of dat een optie was want in mijn optiek (met mijn werkervaring als it-er) is het beter om een gebruiker op te voeden. Symptoom bestrijding geeft over het algemeen een vals gevoel van zekerheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan