• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Andere oplossing mischien in PQ

• Onderwerp starter Onderwerp starter HWV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HWV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Beste,

Ik heb een bestand die uiterkend hoeveel materiaal ik nodig heb bij een productie order.
In het blad "Invoer" staan de gegevens die ik uit onze database haalt, vandaar dat ik daar een aantal veranderingen in aanbreng met VBA zoals jaar en weeknummer.
Als ik de macro laat lopen, zet hij met het script de waarde onder het artikelnummer.
In het tabblad "Draaitabel totaal" zet hij deze gegevens weg in een draaitabel.
Dan in blad "weekoverzicht" laat hij van de geselecteerde week of datum de aantallen nodig die ik dan nodig heb.

Het werkt wel, enkel er zijn zo meer als 1.000 recepturen nodig en een 150 tal artikelen.
In de bijlage een kleine versie hiervan, maar zou dit zonder macro`s gedaan willen hebben aangezien ik het niet altijd zelf doe en mijn collega niet echt een excel goeroe is.

Zou dit kunnen in Power Query!

Groet Henk

Bijlagen

Je moet toch echt eerst weten welke materialen er per artikel nodig zijn.
Daarbij moet je van ieder materiaal de verhouding weten als ik je macro zo even bekijk.

Op het eerste gezicht lijkt het me een groter project.

Ik zat zelf te denken als ik een tabel maak met de data, zou dit dan iets kunnen zijn om daar vanuit te gaan werken. En het liefst iets met PQ

Ja dat zou zeker kunnen als je alle verhoudingen/samenstellingen kent. De opzet van je data is het belangrijkste.

Laatst bewerkt:
Moet ik dan nog aan een bepaald format voldoen.
Of moet die hetzelfde zijn zoals ik nu de export heb met pro nummers en dan daar per kolom de ingrediënten aantal. Dan kan ik die lijst samen stellen in een kleine format zodat we daar mee kunnen werken.
Ik ben hier nu nog redelijk vrij in om dit samen te stellen.
Gr Henk

Ik zou het noteren als een Bill of material.

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    3,9 KB · Weergaven: 24
Oké ga ik hier mee aan de slag.
Bedankt zover, als ik het gereed heb zal ik mij weer melden.
Ben er even een weekend tussen uit met de vrouw, dus zal denk ik pas maandag zijn.
Groet Henk

Probeer het eerst zelf zou ik zeggen. Weet wel, voordat je hieraan begint, dat je dit niet kunt doen met standaard Power Query UI.

Dan ben ik bang dat dan mij een pet te ver gaat.
Maar zal kijken hoe ver ik kom, maar zo’n ster ben ik niet in PQ.
Maar wat niet is kan nog komen

Ik ga ermee aan de gang
Henk

Eerste opzet lukt, rest helaas niet

Goedemorgen,

Ik heb het geheel in de bijlage gezet , dit zijn de pronummers en het receptuur die bij welke promimmer hoort met de daarbij de factor.
Ik heb de pronummers gegroepeerd zodat we een aantal per Pronummer per dag krijgen, tot zover gaat het goed (zal wel iets netter kunnen denk ik).

Hoe nu verder is even een raadsel, ik heb al een beetje geprobeerd met samenvoegen :o maar is niet gelukt.

De vraag is hoe kan ik zien per dag wat ik aan materiaal nodig heb, en dat ik ook door kan kijken wat er de komende dagen verbruikt gaat worden.

Groet Henk

Bijlagen

Hallo,

Ik hoop dat ik het een klein beetje heb begrepen.
Kijk eens of de bijlage iets in de richting komt zoals je het in gedachte had/hebt.

Bijlagen

Niet helemaal

Bedankt voor je input, maar is niet wat ik bedoel.

We hebben de pronummers, en in het tablad receptuur zit per pronummer een receptuur.
Als ik dan het aantal pak van de pronummer dan moet dit maal het receptuur gedaan worden zodat ik een overzicht krijg zo als mijn snip in de bijlage.
Deze wil ik dan ook per datum, en komende dagen kunnen bekijken.
In post #1 daar staat het voorbeeld hoe ik het zou willen hebben in het weekoverzicht

Groet Henk

Bijlagen

• Snip uitkomst PQ.jpg
    Snip uitkomst PQ.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 14
Mij lijkt een draaitabel het aangewezen middel.

Als het via een draaitabel kan is dat natuurlijk ook een optie.
Ik heb al zitten kijken hoe ik dan de tabbladen "Uitwerkblad" en "Receptuur" moet combineren.

Als voorbeeld;

Pro-01708 heeft een totaal waarde van 120 op 24-04-2023

Dan zou op dit nummer en aantal het volgende neergezet moeten worden op deze datum;

Tabblad receptuur
Pro-01708 EMB-00031 * 1
Pro-01708 COOP5315 * 9
Pro-01708 3350001 * 0,27
Pro-01708 3310013 * 5,4

uitkomst
EMB-00031 = 120
COOP5315 = 1.080
3350001 = 32,4
3310013 = 648

Maar zit even hoe ik die berekening moet maken via een draaitabel

Henk

Ik was van de week al even bezig geweest met een opzetje maar nog niet toe gekomen om te posten.
Ik heb een vergellijkbare indeling als jij alleen mis ik bij jou een aparte tabel met alle gronstoffen / ingredienten terwijl dat volgens mij wel een belangrijke deeltabel is.

In mijn bestand heb ik receptuur BoM genoemd (Bill of materials) wat verder op hetzelfde neerkomt.

Een belangrijk ding als je een complexer data model opzet is dat je ook de benodigde (hulp)queries goed structureerd.
Ik maak zelf altijd basis queries / tabellen met alleen een koppeling daar de belangrijkste tabellen.
Daarna ga ik samenvoegingen (merges) maken en de berekeningen als derde stap maak ik dan de output queries.
Hieronder zie de structuur terug zoals die in het bestand zit.
uR6LfQJ0zB9zm7qskTSoPOh7y bplbZxNtGPxf2nWNHIOcRyPlMXidmN5HG4p3FAlg2SWBSVFL3HYpOcPHl7dYf0qy6uN L3pRO1ZR5RJ99j0cliK7TFv1 l9XWi42WbzPXbSvFzQW55xJIyb2WrDJ9EXkZHVig2PaDzG xUBkssoSIekZRDMKFaC7uAQD0EOieWemaiFRAAAn1CAMTSp9WCrUCgJwiAWHqyUDATCPQJARBLn1YLtgKBniAAYunJQsFMINAnBEAsfVot2AoEeoIAiKUnCwUzgUCfEACx9Gm1YCsQ6AkCIJaeLBTMBAJ9QgDE0qfVgq1AoCcIgFh6slAwEwj0CQEQS59WC7YCgZ4gAGLpyULBTCDQJwRALH1aLdgKBHqCAIilJwsFM4FAnxAAsfRptWArEOgJAiCWniwUzAQCfUIAxNKn1YKtQKAnCIBYerJQMBMI9AkBEEufVgu2AoGeIABi6clCwUwg0CcEQCx9Wi3YCgR6goAllv8Pfme5TgHZQwsAAAAASUVORK5CYII=

Het voordeel van deze werkwijze is dat je niet steeds met dezelfde basis werkt en bepaalde opmaak bewerkingen niet in elke query opnieuw hoeft te doen.
telkens als je in de Source (Bron) regel kijkt dan zie je welke query als basis is gebruikt.

de twee bereken queries zijn een beetje overkill had makkelijk in 1 gekund omdat de 2e alleen maar de merge doet met tbl grondstoffen maar voor de uitleg van het concept concept kwam het wat beter uit.
Het heeft ook veel met persoonlijke voorkeur en totale complexicteit te maken hoeveel aparte queries je maakt of welke berekeningen je allemaal in 1 query stopt.

Het is echt niet meer dan een basis opzet van hoe je het kunt aanpakken. Er zal nog veel denkwerk in gaan zitten welke data je in welke tabel opslaat zodat alles logisch in elkaar zit.

ik kan me voorstellen dat je bij de Productie artikelen bijv nog velden toevoegd met standaard productiehoeveelheid of min en max per order en de huidige BoM/Receptuur versie
In de BomTabel zouden waarschijnlijk logische extra kolommen versie en start en eindddatum kunnen zijn. (bijv voor traceerbaarheid van gebruikte materialen bij een terugroep actie)
Die datums kunnen ook zeer nuttig zijn als je een receptuur gaat aanpassen maar eerst nog moet produceren met oude receptuur totdat

Afijn ik moet niet teveel invullen wat het moet worden maar dit soort modellen opbouwen vraagt veel denkwerk.
Laatste tip is zet uiteindelijk niet alles in 1 Excel, Power Query werkt ook heel goed als de basistabellen in aparte excel bestanden zitten. Dat maakt het beheer daarvan dan weer makkelijker.

Ik hoop dat dit je op weg helpt anders te denken.

Bijlagen

Als je de tabel slim opbouwt kun je te allen tijde gemakkelijk filteren. Op het eerste tabblad wordt per Pro-nummer een x aantal regels aangemaakt met achteraan de werkelijke benodigdheden voor de subartikelen.
Verder heb ik je Query ingekort en gebruik gemaakt van een ISO weeknummer/jaar functie.

Met deze basis kun je hopelijk wel verder

Bijlagen

Beste,

Dank voor de reactie's, ik zal deze bekijken en kijken wat voor mij het beste werkt.
Voor nu bedankt, en ik denk zeker dat ik met deze basis verder kan bouwen.

Groet Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan