• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Andere oplossing voor VLOOKUP zoekmethode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lindeskote

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2014
Beste allen,

Voor mijn werk ben ik een bestaand excel bestand aan het optimaliseren. Ik heb voor het gemak een voorbeeldje toegevoegd met gegevens.

Het volgende:

-Ik heb een werkblad ''invuldata'' en een werkblad ''weekoverzicht''.

-In het werkblad invuldata staan de gegevens die worden opgeroepen in weekoverzicht, aan de hand van het weeknummer en een VLOOKUP.
VB:
=VLOOKUP($B$2;invuldata!$A$6:$AF$12;2)

-In het bovenstaande geval wordt dus kolom 2 - de kloktijd genomen die hoort bij het weeknummer (zie bijlage). Nu komt het echter soms voor dat er een kolom wordt toegevoegd bij het werkblad invuldata.

-Het gevolg is dan dat de kloktijd bijvoorbeeld niet meer in kolom 2 staat maar in kolom 3. De waarde klopt dan niet meer. Hoe is dit te voorkomen? Of welke andere excel formule zou ik hiervoor kunnen gebruiken.

Gewenste oplossing:
-kolom wordt ingevoegd bij invuldata
-de verwijzing bij het weekoverzicht verspringt hierbij gelijk, blijft onveranderd
-het liefste geen macro

Ik hoor het graag.

Groet,
Thomas

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je de omschrijvingen in kolom A van tabblad weekoverzicht gelijk maakt aan de overeenkomstyige omschrijvingen op rij3 in tabblad invuldata, kun je mbv
de formule vergelijken een heel eind komen. zie bijlage voor de eerste regel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bv zo

PHP:
=VERT.ZOEKEN($B$2;invuldata!$A$6:$AF$12;VERGELIJKEN("kloktijd (min)";invuldata!A$3:B$3;0))

@Haije

In het werkblad ''weekoverzicht'' geef ik in cel B2 het weeknummer aan (jaar+week) waar ik de gegevens van wil zien.

Vervolgens wordt bijvoorbeeld in cel B6 (kloktijd), de gegevens opgevraagd uit kolom 2 (kolom_index_nummer) van het weeknummer dat is opgegeven.

Als ik de gegevens van een andere week wil hebben, dan pas ik dat weer aan in cel B2.

Het gaat er dus vooral om, dat wanneer er een kolom ingevoegd wordt bij de invuldata. Het kolom_index_nummer niet mee veranderd.

Hopelijk schept dit wat duidelijkheid!?

Bedankt Haije deze oplossing werkt in ieder geval! Echter soms kan het voorkomen dat de naam van het gebied niet hetzelfde zal zijn. Hoe doe ik dit dan?

Ik heb bijvoorbeeld ook kolommen met de naam ''logistiek tijdverlies werkelijk'' (deze zijn niet in het voorbeeld opgenomen ivm met gevoelige informatie. De formule gaat dan dus niet op.

Laatst bewerkt:
Volgens mij staan er meerdere oplossingen in dit draadje. Dus probeer het gebruik van gedefinieerde namen waarbij je ook geen last hebt als iemand de kolomkop aanpast. Of zet het er 'hard' in zoals in #3

Nog een alternatief:
Code:
=VERT.ZOEKEN($B$2;invuldata!$A$6:$AF$12;KOLOMMEN(invuldata!$A:$B))

Bedankt MarcelBeug! Deze oplossing werkt ook! Ik ga deze toepassen.

Nog even uit eigen interesse:
-met het stukje ''KOLOMMEN(invuldata!$A:$B))'' Selecteer je de kolommen A t/m B. Hoe komt het dan dat hij alleen de waarde in kolom $A weergeeft?

Het antwoord zal waarschijnlijk heel makkelijk zijn.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Graag gedaan.

Je selecteert geen kolommen, je krijgt het aantal kolommen van A t/m B: 2 dus.
Als je een kolom tussenvoegt, dan wordt die verwijzing vanzelf aangepast in A t/m C: 3 dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan