• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Andere waarde kiezen bij dubbele

Status
Niet open voor verdere reacties.

staceyo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2019
Beste alle,

Ik probeer een rooster op te stellen die willekeurige iedereen indeelt.
Nu ben ik aardig opweg met de functie aslect maar ik blijf dubbele waardes krijgen en het lukt mij niet om deze buiten te sluiten met een "als-formule".

Kan iemand mij verder op weg helpen?

In kom F wil excel een andere formule laten berekenen als de uitkomst als in één van de andere cellen op bijvoorbeeld een maandag voorkomt.
Niemand mag namelijk twee keer voorkomen.

Bijlagen

Waar mogen we beginnen met zoeken? Wat is kom F? Lees jouw verhaaltje nog eens en bedenk dan dat waarschijnlijk geen van de helpers jouw bestand/gedachtegang kent.

In kolom F krijg ik dubbele waardes, door op de functie toetst F9 te drukken krijg mijn planning automatisch een andere indeling.

Het probleem hierin is dat ik dubbele waardes krijg,deze wil ik uitsluiten.
Ik heb dit geprobeerd met een "als" functie, maar dan krijg ik alsnog dubbele waardes.

Het rooster moet zo ingedeeld worden dat iemand maar voor 1 taak van de weergegeven taken wordt ingedeeld.

Ik heb een kleiner bestandje toegevoegd met het zelfde probleem.

De vraag is, hoe krijg ik een unieke waarde in kolom F binnen de selectie

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
=HORIZ.ZOEKEN(KLEINSTE($R$2:$AA$2;RIJ()-1);$R$2:$AA$3;2;0)

Deze in cel F2 en naar beneden trekken.

Greetz/Excelbat

Laatst bewerkt:
Code:
=HORIZ.ZOEKEN(KLEINSTE($R$2:$AA$2;RIJ()-1);$R$2:$AA$3;2;0)

Deze in cel F2 en naar beneden trekken.

Greetz/Excelbat

Dank voor je reactie.

De formule doortrekken geeft niet de gewenste uitkomst omdat hier niet gekeken wordt naar de beschikbaarheid of bevoegheidheid om de taak te mogen/kunnen uitvoeren

in R4:AA13 staat een waarde wanneer iemand aanwezig is en als hij/zij deze taak uit mag voeren.
Er moet dus naar de regel van de taak gekeken worden
en uit die regel de kleinste waarde gekozen worden.
Als deze waarde al voorkomt bij een andere taak, dan moet de 2e kleinste gekozen worden, en als deze waarde ook als voorkomt dan moet er naar de 3e kleinste gekeken worden.

Ik heb die voorwaarde in een "als-functie" geprobeert te vertalen, maar dit is mij niet gelukt.

Ik had het volgende bedacht
=als(of(
KLEINSTE($R$4:$AA$4;RIJ()-1)=H3;
KLEINSTE($R$4:$AA$4;RIJ()-1)=H4;
KLEINSTE($R$4:$AA$4;RIJ()-1)=H5;
KLEINSTE($R$4:$AA$4;RIJ()-1)=H6;
KLEINSTE($R$4:$AA$4;RIJ()-1)=H7;
KLEINSTE($R$4:$AA$4;RIJ()-1)=H8);grootste($R$4:$AA$4;RIJ()-1);KLEINSTE($R$4:$AA$4;RIJ()-1)

Maar dit werkt niet

P.S. ik heb dislectie waardoor ik schrijffouten maak, mijn excuses hiervoor

Laatst bewerkt:
Hmmmm, voor mijn beeldvorming: persoon 1 zou dus taak 1, taak 3 of taak 5 mogen uitvoeren?
Wat/wie bepaalt dan welke zijn taak wordt? Random keuze?

Greetz/Excelbat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan