Goedendag,
Zoals DJJochem al zei, heb je hier een goede, en een snelle server voor nodig.
Tenzij je het enkel wilt gebruiken voor je vriendengroep, maar denk niet dat je dit van plan bent...
Je moet bedenken dat wanneer je app bekend wordt, en wereldwijd gedownload en gebruikt wordt.
Je snel door je je ruimte van je server door heen bent. Wat betekend dat je eens per tijd de berichten automatisch moet verwijderen van je server.
Dit leid waarschijnlijk tot boze gebruikers, aangezien ze dan geen backup van de berichten kunnen bemachtigen.
Nu ik je berichten terug lees, zie ik staan dat je het alleen voor je vrienden wilt gebruiken. Wat betekend dat bovenstaande op dit moment niet geld tenzij je het toch wilt uitbreiden naar openbaar.
De systeem wat je moet schrijven voor de server, is een systeem dat berichten kan ophalen en verzenden tussen je gebruikers.
Dit kan met PHP, echter is dit een gigantisch grote omweg.
Of met Java (eclipse), waarmee je een web project of desktop project moet schrijven.
Zo'n project heet een server, de apk bestand wat je verstuurd een client.
Op deze site, een tutorial van 2011 staat uitgelegd hoe je een chat server / client kan maken in java.
Link naar tutorial
Aangezien het programmeren voor Android ook met Java wordt gedaan, en dat whatsapp in feiten ook een chat is. Zou deze tutorial heel nuttig kunnen zijn.
Ook zou je er rekening mee moeten houden dat je server, in jouw geval je oude computer. Dag en Nacht aan zou moeten staan om je app optimaal te kunnen gebruiken.
Wanneer je computer uitstaat, staat de chat server ook uit wat betekend dat de client, de app dus geen verbinding kan maken met de server en dus geen berichten zou kunnen versturen.
Ik hoop dat ik je een beetje geïnformeerd heb.
Als er vragen zijn, laat maar weten.
m.v.g, John