• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Annuïteitenlening prenumerando met constante aflossingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiCeXoTiC

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2011
Hey allen,

Ik moet een aflossingstabel maken voor een annuïteitenlening met constante aflossingen (prenumerando)

In bijlage mijn poging (tabblad: oefening 2).

Als ik de controles via de excelfunctie's doe, kom ik echter totaal verschillende bedragen uit.

Iemand met kennis van zaken die misschien een frisse blik op de zaak wil werpen ?

Alvast bedankt.

Mvg Wim

Bijlagen

PHP:
=HW(0,015;25;8000;0;1)
dit is toch de klassieke financiele formule voor rente 1.5% over 25 perioden met constante betalingen van 8.000€, betaling op het einde van elke periode en komt netjes uit op je 168.243€.
Maak je van die laatste variabele een 0 (=betaling aan het begin van elke periode) kom je op 165.756€
Maw. je pre- en postnumerandos, geen moeilijke tabellen, simpele formules, de ene is meer voor leasing dacht ik (betalen aan het begin van de periode), de andere is eerder een klassieke lening.

Laatst bewerkt:
Hey

Bedankt voor de antwoorden alvast.
@sylvester: Ik had idd wat duidelijker moeten zijn, maar bij het posten zat ik wat in tijdsgebrek :confused:

@cow: Zijn idd de waarden die ik ook bekom, alleen loopt het mis met het opstellen van een aflossingstabel.

Ik zal even de gegevens schetsen.

Iemand betaald elk jaar € 8 000,00 voor de afbetaling van een annuïteitenlening (prenumerando).
De rentevoet bedraaagt 1,50 % en de looptijd 25 jaar.
Maak de aflossingstabel met constante aflossingen.

T= 8000
i= 1.50%
n= 25

Het deeltje intrest en het deeltje kapitaal van de aflossing blijft elke aflossing gelijk.
Met de formule bekom ik :

( V = Geleend bedrag postnumerando )
( V'= Geleend bedrag prenumerando )

PHP:
V'=T/(1/än|i)=€ 168 234,24
Dit is net zo met de excel functie:
PHP:
HW(i;n;T;;1)

Ook voor de postnumerando berekening klopt dit nog:

PHP:
V=T/(1/an|i)=€ 165 756,89
Alsook:
PHP:
HW(i;n;T;;1)

Tot hier geen probleem, maar als ik de Termijn opsplits in een kapitaaldeel (Abd) en een rentedeel (Rbd) loopt het mis voor de prenumerando:

Eerst post:

PHP:
ABD=V * pni = € 5 513,65
Rbd=V * i = € 2 486,35
Via excel:
PHP:
CUM.HOOFDSOM(i;n;V;1;1;0)
I.BET(i;1;n;V;;0)

Maar met de prenumerando-berekening loopt het hier de mist in.

Hopelijk dat het zo wat duidelijker is.

Alvast bedankt.

dat zit iets te ver in mij geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan