AntiVir Guard niet bij alle gebruikers geactiveerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

bekking

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2002
Ik heb AntiVir Guard op mijn computer, tot nu toe altijd zonder problemen. Maar sinds enkele dagen start bij de eerste gebruiker Antivir gewoon op -het parapluutje in de system tray gaat open- maar meld er zich dan een andere gebruiker aan dan blijft het parapluutje dicht en staat er bij AntiVir Guard not activated. Ga ik via configuratie scherm naar beveiligingscentrum dan staat daar dat Antivir is ingeschakeld. Toch vertrouw ik het niet normaal staat bij iedere gebruiker het parapluuutje open.
Een systeemherstel helpt niet en ook heb ik Antivir verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar tot mijn verbazing gebeurde toen excact hetzelfde. Hoe kom ik erachter wat Antivir uitschakeld?

Je zult ons toch eerst even moeten melden of gebruiker 1 eerst zich volledig afmeldt voordat gebruiker 2 aan de beurt komt om in te loggen of dat je dat Snelle gebruikerswissel gebruikt.

Indien Snelle gebruikerswissel, dan heb ik wel een soort 'logische verklaring' voor je: Het programma is niet blij dat evt. meerdere gebruikers tegelijkertijd het configuratieprogramma (zeg maar het parapluutje rechtsonder in je scherm) openen. Dus wordt die mogelijkheid alleen voor de eerst aangemelde toegestaan, en niet voor de nieuwe, 'geswitchde' gebruiker. De beveiligingsdienst zélf draait (waarschijnlijk) nog wel gewoon door, op de achtergrond, dus er is als het goed is wel nog wel bescherming.

Als beide gebruikers zich echt afmelden voordat de andere inlogt, dan heb ik geen verklaring voor je. Misschien heeft de ene wel administrator rechten en de andere niet? In combinatie met de vereiste dat je administrator rechten nodig hebt om het parapluutje te mogen gebruiken?

Tijs.

Wij gebruiken inderdaad de snelle gebruikerswissel, bij volledig afmelden gebeurt het uiteraard niet.
[Maardit doen wij al zo'n 2 jaar (de snelle gebruikerswissel) en al die tijd ging bij iedere gebruiker gewoon het parapluutje open. Sinds een dag of 5 blijft het dicht.
Er is niets geïnstalleerd in die tussentijd en ook een systeemherstel naar 7 dagen terug helpt niet.

Wij gebruiken inderdaad de snelle gebruikerswissel, bij volledig afmelden gebeurt het uiteraard niet.
[Maardit doen wij al zo'n 2 jaar (de snelle gebruikerswissel) en al die tijd ging bij iedere gebruiker gewoon het parapluutje open. Sinds een dag of 5 blijft het dicht.
Er is niets geïnstalleerd in die tussentijd en ook een systeemherstel naar 7 dagen terug helpt niet.

Toch wil ik je even op je vingers tikken nu... Waarom heb je bovenstaande informatie niet in je originele posting gezet?? Jij praatte over inloggen, blijkt het Snelle gebruikerswissel te zijn. Zoals je merkt heeft dit er wel degelijk mee te maken!
Je stuurt andere gebruikers dan mijzelf het bos in met het achterwege laten van dit soort uiterst relevante informatie...

Graag dus de volgende keer alle relevante informatie vermelden.

Verder kan het zijn dat het programma nu anders is ingericht dan vroeger (via updates van de programmatuur o.a.). Dat zou dus een beslissing van de makers van het pakket moeten zijn. Mijn advies is dus: Ga bij de makers te rade.

Tijs.

Excuus, Ik ben een leek op computer gebruik en wist niet dat dat uitmaakte. Ik kwam er ook pas achter dat het bij afmelden niet zo was nadat jij mij daar op had geattendeerd. En ik praat in mijn eerste post toch niet over inloggen?
Maar nogmaals sorry.
Volgens mij kan het niet aan een update liggen wij hebben 2 pc en op allebei staat AntiVir Guard en op allebei worden ze op dezelfde manier geupdate. en alleen op 1 pc doet dit probleem zich voor.

Aanmelden is in mijn boek hetzelfde als inloggen.

Ik ben (net als jij) wel een beetje verbaasd dat het niet werkt, als het op de andere computers wel zo werkt... Je hebt overigens al dezelfde stappen gedaan die ik zou doen, namelijk deïnstalleren en dan opnieuw installeren.

Heb nog wel 1 mogelijkheid voor je (is een gokje): Zet het Snel wisselen eens uit, deïnstalleer het pakket dan, herstart de pc, en zet dan Snel wisselen weer aan en installeer het pakket daarna opnieuw. Niet geschoten is altijd mis, en misschien werkt het dan wel.

Tijs.

Goed, ik heb toch wat gevonden te hebben: Er is een probleem met Antivir dat het vaker voorkomt dat dat Snel wisselen oplevert dat het LIJKT alsof antivir niet meer actief is. (Er is geen parapluutje).

Voor wat betreft het terugbrengen van het parapluutje:

Creeer een snelkoppeling die verwijst naar AVgnt.exe in de Antivir installatiemap. Kopieer de snelkoppelnig in de opstartfolder van iedere gebruiker. Standaard plaats daarvoor:
C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Menu Start\Programma's\Opstarten

Verder info op http://forum.avira.de, zoeken naar Fast User Switch

Laat ons weten of dit gewerkt heeft.

Tijs.

Inmiddels toch hetzelfde probleem op de andere pc. Ik heb geprobeerd te doen wat jij beschreef, maar zoals ik al schreef ik ben een leek op computer gebied. Ik heb via zoeken
AVgnt.exe gevonden in de map C:\Program Files\Antivir PersonalEdition Classic.Hiervan een snelkoppeling gemaakt en deze gekopieerd en geplakt in C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Menu Start\Programma's\Opstarten.Of moest het anders? Echter zonder resultaat.

Maar kan het eigenlijk wel kwaad dat het parapluutje uitstaat? Als het alleen maar lijkt alsof AntiVir niet actief is maar op de achtergrond wel draait en ook het beveiligings centrum aangeeft dat Antivir is ingeschakeld is er toch eigenlijk niets aan de hand of is dat te simplistisch gedacht?

Inmiddels toch hetzelfde probleem op de andere pc. Ik heb geprobeerd te doen wat jij beschreef, maar zoals ik al schreef ik ben een leek op computer gebied. Ik heb via zoeken
AVgnt.exe gevonden in de map C:\Program Files\Antivir PersonalEdition Classic.Hiervan een snelkoppeling gemaakt en deze gekopieerd en geplakt in C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Menu Start\Programma's\Opstarten.Of moest het anders? Echter zonder resultaat.

Maar kan het eigenlijk wel kwaad dat het parapluutje uitstaat? Als het alleen maar lijkt alsof AntiVir niet actief is maar op de achtergrond wel draait en ook het beveiligings centrum aangeeft dat Antivir is ingeschakeld is er toch eigenlijk niets aan de hand of is dat te simplistisch gedacht?

Inmiddels ook gezocht bij het forum van Avira en las daar dat het ook aan de Firewall kan liggen, daar alles nagekeken maar voor AntiVir staat alles op Allow.

Op het forum staat een methode om te achterhalen of het wel werkt met het parapluutje uit. Het is een testvirus dat je kunt downloaden, en daarop zou Antivir alarm moeten slaan. Voor de link, zie hier

Je werkwijze m.b.t. die snelkoppeling was goed. Heb je die snelkoppeling bij elke gebruiker in de Opstarten programmagroep ondergebracht? Overigens zegt het forum: Je kunt het proberen, maar garantie dat het op die manier zou werken was er helaas niet bij. Het is maar een workaround.

Nogmaals hierbij gemeld dat het forum meldt dat de makers op de hoogte zijn van je probleem, maar er nog geen échte oplossing voor hebben.

Succes,

Tijs.

Dat testvirus schijnt niet te verwijderen te zijn dus dat laat ik maar even zitten. Ik ben al blij te weten dat het niet aan mijn computer ligt maar puur aan de laatste updates van AntiVir. Het is nu denk ik een kwestie van het Avira Support forum regelmatig bezoeken om te zien of er al een patch voor uit is.
Dnties, hartelijk dank voor je hulp zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan