Antivirus + firewall voor PC met weinig geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Mijn zoon heeft een laptop op de kop getikt met 64 MB geheugen. Ik denk, dat ME er wel op zal draaien, maar Norton zal wel een te zware belasting zijn. Ik heb al Zonealarm geprobeerd, maar het opstarten duurt dan erg lang. Wie kan mij vertellen of er "lichte" programma's zijn (liefst freeware), die op 64 MB wel kunnen draaien?

Het vinden van freeware is niet zozeer een probleem, het gaat om freeware waarvan iemand weet of die met weinig geheugen onmerkbaar meedraait (dus zelf weinig geheugen gebruikt). Als voorbeeld noemde ik Zonealarm waarvan ik heb geconstateerd (en ook gehoord van anderen), dat het de start van je systeem zeer vertraagt.

OS zo instellen dat o.a. zonealarm niet opstart bij het inschakelen van het systeem.

Misschien een oplossing, maar geen optie. Dan moet de computerleek, die mijn zoon nu eenmaal is, er steeds aan denken Zonealarm handmatig te starten (wat dus ook veel tijd kost).

Een computerleek blijft een leek als hij niets uitprobeert.
Instaleer bootvis en hij blijft snel opstarten.

Geplaatst door monaco
Een computerleek blijft een leek als hij niets uitprobeert.
Instaleer bootvis en hij blijft snel opstarten.

Maar of Zonealarm nu in de opstart zit of na de opstart gestart wordt, het blijft veel tijd kosten. Overigens is Bootvis een XP-programma en het gaat hier om ME.

Mijn oude ME/desktop met 64 MB RAM draait niet erg snel maar wel soepeltjes op ZoneAlarm en AVG. Ik heb wel in de MSconfig alles weggehaald wat niet strikt noodzakelijk is.
Verder gebruik ik Disk Cleaner elke keer na gebruik om de boel opgeruimd te houden.

Geplaatst door nanette
Mijn oude ME/desktop met 64 MB RAM draait niet erg snel maar wel soepeltjes op ZoneAlarm en AVG. Ik heb wel in de MSconfig alles weggehaald wat niet strikt noodzakelijk is.
Verder gebruik ik Disk Cleaner elke keer na gebruik om de boel opgeruimd te houden.

Mijn dochter heeft nu ook ZA en AVG op een vergelijkbaar systeem, dus ME en 64 MB. Voorheen ZA met Norton 2002, dat ging idd héél traag maar met AVG al stukken sneller. Sowieso starten deze redelijk verouderde pc's wat langzaam op, ook zonder beveiliging.

Outpost ziet er leuk uit en lijkt inderdaad weinig nodig te hebben. Avast is voorzover ik dat kan zien een cleaner, maar geen protector. AVG lijkt me ook wel wat. Ik heb inderdaad het idee, dat de combinatie Outpost en AVG het systeem wel werkbaar houden. Tja, en ik ben waarschijnlijk een beetje te verwend inmiddels, want als je een snelle machine gewend bent, is zo'n oudje natuurlijk wel even slikken. Dan druk je dus drie keer op een programma-icoon omdat je denkt dat die het niet doet, waardoor die drie keer opstart maar daar wel 10 minuten over doet. Dus je moet daar gewoon wat meer geduld mee hebben.

Dan ben ik waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door de URL van Vanschagen te volgen, want die URL verwijst naar een cleaner van Avast. Inderdaad zie ik in jouw URL, dat het (ook) een protector is.

Inderdaad een vergissinkje maar nu weet ik ook dat er een cleanertje is van Avast!, ook goed om te weten. :) Hopelijk dan wel een verse want deze dateert van maart 2004...

Ik heb dat gezien ja. En nergens de mogelijkheid om de definities te verversen. Beetje raar tooltje dus, want je loopt na een week dus al achter. :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan