antivirus

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdelft

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2003
Berichten
77
Ik heb tot grote tevredenheid Ubuntu geinstalleerd.
Nu heb ik wel eens gehoord dat je met Linux e.d. geen virusscanner nodig hebt.
Ik vraag me dus af heb ik nu een virusscanner nodig of niet, zoja welke virusscanner is dan aan te raden ?
 
Virusscanner heeft inderdaad geen zin.
Voorlopig is linux een "underdog".

En de virusscanners die er zijn scannen op Windows virussen, dus niet echt van belang.

:thumb:
 
Maar er zijn wel virussen voor Linux!
Niet veel dus de kans dat je er één krijgt is gering maar ja je weet nooit.
NOD32 heeft bijvoorbeeld een scanner voor Linux.
Maar je moet zelf maar even kijken wat je doet en hoe veilig je je waant.

http://www.nod32.nl/download/full/
 
Altijd weer leuk de vraag van virussen en linux

Zijn er virussen voor linux?
- Ja er zijn virussen voor Linux (eerlijk is eerlijk)
maar:

De meeste van de om en nabij 100 virussen zijn niet in het wild te vinden (oftewel buiten een test omgeving van een of ander bedrijf) het handjevol wat wel in het wild is te vinden kan schadelijk voor je zijn. maar dat is dan meer jou schuld dan dat van het virus.

het ergste wat zo'n virus kan doen is alles vernachelen waar het account waarmee hij uitgevoerd is schrijf rechten op heeft. In een standaard linux installatie betref dat dus alleen de door jou zelf aangemaakte bestanden en blijft het systeem stabiel.

Maar als jij als "root" werkt ja dan heeft hij dus de mogelijkheid om je hele systeem te verknallen.

dus nee je hoeft geen virusscanner te installeren als jij de volgende regels in acht neemt.

1. Werk nooit als root. (of equivalente accounts) tenzij je weet wat je doet, en voer als root nooit bestanden uit waarvan je de herkomst niet kent. (maak bijvoorbeeld gebruik van sudo)
2. Maak regelmatig een backup van je eigen bestanden.
3. Zie regel 1

Val je dan in de 1% van de linux gebruikers die een virus treffen zal hij niet je systeem vernachelen maar hooguit de bestanden die je zelf aangemaakt hebt.
gooi je de user weg, maak je een nieuwe user aan en zet je de backup terug....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan