• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Antwoorden excluderen uit de eindberekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbiedoes1

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2015
Berichten
10
Hoi allemaal,

Ik kom maar niet uit het volgende:

Voor mijn stageproject heb ik een soort checklist ontwikkeld in Excel, die automatisch scores doorrekent en zo de performance van een systeem bepaalt.
Voor veel vragen heb ik drop-down menus ontwikkeld, die vaak uit het volgende bestaan: Yes, No, Unknown, Not applicable. Voor iedere antwoordmogelijkheid wordt een score gegeven die wordt doorberekend in het totaal (Vaak krijgen ze punten voor Yes en 0 punten voor No en Unknown). Echter, zou ik graag zien dat wanneer een persoon voor een vraag beantwoordt met ''Not applicable" dat deze vraag wordt geexcludeerd uit de totaalscore en geen invloed meer hoeft op de eindscore.

Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Zie bijgevoegd een voorbeeld van de Excel-file.

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Hi,
Code:
=SOM.ALS(F4:F21;"<>Not applicable";I4:I21)

Groet,

Joske
 
Hoi Joske,

Dank voor je bericht. Maar nu rekent die het toch nog steeds door in het eindpercentage, want dat blijft niet op 100% als ik nu antwoord ''not applicable'' geef?
 
Voor de performance worden (de scores verkregen per vraag opgeteld)/(de max te behalen score)

Voor de max te behalen score moet altijd de max waarde worden berekent die kan worden gekregen per vraag, tenzij ''Not Applicable'' wordt gescoord, dan moet deze vraag niet worden opgenomen in de max te behalen score.

Misschien dat mijn vraag nu wat helderder is.
 
Met een hulpkolom

Groet,

Joske
 

Bijlagen

  • 280715 somals.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 29
Tja, ik wil de pret niet bederven, maar volgens mij scoor je nu altijd 100%.

In de ALS formule in kolom K, zou als waarde-indien-onwaar de maximale score moeten staan, dus bijvoorbeeld in K4:
niet =ALS(F4="Not applicable";0;I4)
maar =ALS(F4="Not applicable";0;2,182)

Veel beter nog om de maximale scores ergens in een kolom op te nemen en niet "hard" in formules.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan