[apache] content weergeven op basis url

Status
Niet open voor verdere reacties.

flitsflitsflits

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2008
Vraagje: is het mogelijk om via htaccess aan te geven welke content wordt weergegeven op basis van de oorspronkelijke aanvraag? Op een shared hosting account is de site nu op te vragen viaDus ongeacht de aanvraag wordt dezelfde map als root gebruikt. Ik zou graag willen dat iemand die rechtstreeks verbinding maakt met 123.123.123.123/~naam/ andere content te zien krijgt. Ik zou in php een oplossing kunnen maken door een selectie te maken op basis van $_SERVER["HTTP_HOST"] maar dan ben ik nog niet van het probleem af door alle andere bestanden die in dezelfde map staan, dus ik zou liever dmv htaccess willen bepalen welke map op de server als root wordt gebruikt. Is dat mogelijk?

Vraagje: is het mogelijk om via htaccess aan te geven welke content wordt weergegeven op basis van de oorspronkelijke aanvraag? Op een shared hosting account is de site nu op te vragen viaDus ongeacht de aanvraag wordt dezelfde map als root gebruikt. Ik zou graag willen dat iemand die rechtstreeks verbinding maakt met 123.123.123.123/~naam/ andere content te zien krijgt. Ik zou in php een oplossing kunnen maken door een selectie te maken op basis van $_SERVER["HTTP_HOST"] maar dan ben ik nog niet van het probleem af door alle andere bestanden die in dezelfde map staan, dus ik zou liever dmv htaccess willen bepalen welke map op de server als root wordt gebruikt. Is dat mogelijk?

Ten eerste is htaccess alleen nuttig als je geen toegang hebt tot het normale configuratiebestand. Dus is het je eigen server, gebruik dan *geen* htaccess maar pas gewoon je httpd.conf bestand aan. (htaccess maakt je server een stuk langzamer bij voldoende gebruik).

Wat jij wil kun je voor elkaar krijgen met virtualhosts. Voorbeeldje:

Code:
NameVirtualhost *:80

<VirtualHost *:80>
ServerName default
DocumentRoot /var/www/default/htdocs/
</VirtualHost>

ServerName domein.nl
DocumentRoot /var/www/domein.nl/htdocs/
</VirtualHost>

ServerName www.domein.nl
DocumentRoot /var/www/www.domein.nl/htdocs/
</VirtualHost>

Dit zal ervoor zorgen dat requests voor domein.nl uit /var/www/domein.nl/htdocs/ geserveerd worden, requests voor www.domein.nl uit /var/www/www.domein.nl/htdocs/, en alle andere requests, dus bijvoorbeeld direct op het IP van de server, uit de eerste virtualhost. De reden voor dit laatste is dat wanneer er geen ServerName/ServerAlias wordt gevonden passend bij het request, altijd de eerst gedefineerde virtualhost wordt gebruikt.

ik ben bekend met virtualhosts, maar het gaat hier om een hosting account bij een hosting provider, dus daarom zocht ik naar een andere oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan