Apparaten-menu (Modern UI) crasht in Windows 8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
254
Beste lezers,

Ik heb een wat merkwaardig probleem. Wanneer ik in Windows 8.1 Pro via PC instellingen naar PC & Apparaten ga en daar vervolgens de optie Apparaten aanklik, crasht het onderdeel PC instellingen en keer ik terug naar het bureaublad met het icoon van PC instellingen geminimaliseerd op de taakbalk. Het opvallende is dat dit alleen bij het onderdeel Apparaten gebeurt. Alle overige opties werken prima. Ik heb thuis twee fysieke PC's (1 PC, 1 laptop) met Windows 8.1 en beide hebben er last van.

Op de PC (x86-versie) doet het probleem zich bijna altijd voor, op de laptop (x64-versie) iets minder vaak. Het lastige is dat ik er geen patroon in kan ontdekken. Het werkt soms wel wanneer ik in PC & Apparaten eerst de optie Schijfruimte kies en vervolgens Apparaten. Ook dit geldt weer niet in alle gevallen....:confused:

Om bepaalde zaken uit te sluiten heb ik Windows 8.1 Pro vers geïnstalleerd in een VM. Zelfs dan doet het probleem zich voor. Ik vermoed een bug in Windows.

Ik heb de volgende zaken geprobeerd om het probleem op te lossen, maar tot nu toe tevergeefs.

1. powershell -ExecutionPolicy Unrestricted Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register $Env:SystemRoot\ImmersiveControlPanel\AppxManifest.xml uitvoeren in een admin. command prompt.
2. sfc /scannow uitvoeren in een admin Command Prompt.

Op de PC geeft sfc /scannow aan dat er een aantal problemen zijn gevonden die niet gerepareerd kunnen worden. Het bijbehorende log zou ik graag meesturen, maar het is te groot. Wat er staat zegt mij verder niets. :p De virtuele PC vindt geen problemen bij deze scan, maar kampt desondanks toch met dit probleem.

Ben benieuwd of dit probleem vaker voorkomt en of iemand een oplossing heeft.

Groet,
Anton
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan