Micramachine
Gebruiker
- Lid geworden
- 2 aug 2006
Sinds enkele weken ondervind ik problemen met mijn usb poorten. Of eigenlijk met apparaten die ik aan wil sluiten op deze usb poorten. Het betreft de usb poorten, die direct op het moederbord bevestigd zijn.
Deze herkenen op het moment géén enkel apparaat, nadat ze wel gewerkt hebben.(getest een Logitech usb-muis, een usb stick. een hp-printer)
De aparaten krijgen echter wel stroom(immers de het lampje van de muis brandt)
De laatste keer dat ik de desbetreffende apparaten nog heb kunnen gebruiken, was voordat een Firewire pci kaart in de pc kast geschoefd had.
Ook nu ik deze verwijdert heb, wordt geen enkel usb apparaat herkend.
Overigens betreft het een moederbord van Asus, te weten de K8N
Onderstaande stappen heb ik al doorlopen.
- De bijgeleverde software van de usb apparaten geïnstalleerd
- De originele chipset driver van het moederbord geïnstalleerd met de bijbehorende cd.
- De nieuwste chipset driver geïnstalleerd. ( gedownload van de site van Asus)
- CMOS gereset middels de jumper (én ook de batterij van het moederbord verwijdert)
- De bios geflashed naar de laatste versie.( hiernaa uiteraard ook de bios weer opnieuw geconfigureerd)
- Windows XP pro opnieuw geinstalleerd (met geslipstreamd sp1) hierna sp2 geïnstalleerd m.b.v de door microsoft geleverde cd, vervolgens windows verder geactualiseerd met behulp van autopatcher en tevens ook de driver cd voor de usb apparaten geïnstalleerd)
- Alle onnodige apparatuur van het moederboard verwijdert (PCI kaarten:geluidskaart en firewire, ook de cd/dvd -drives).
In de BIOS van American Megatrends Inc. staat het volgende
Menukeus -> Advanced/Chipset/USB Configuration
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Module Version - 2.23.2-?.4
USB Devices Enabled:
None
USB Controller Support [USB 1.1-USB2.0]
Legacy USB Support [Auto}
USB 2.0 Controller Mode [HiSpeed]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
* het geen tussen de vierkante haken kan gewijzigd worden
In het apparaatbeheer van Windows staat onder USB-controllers het onderstaande vermeld:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+USB-Controllers
--Standard Enhanced PCI to USB Host Controller
--Standard OpenHCD USB Host Controller
--USB-hoofd Hub
--USB-hoofd Hub
--USB-hoofd Hub
Wie kan mij vertellen welke mogelijkheden ik nog heb om mijn usb apparaten weer funtionerend te krijgen via de usb poorten op het moederbord?
(N.B. ik zoek geen oplossing door middel van een work around, door een extra-pci kaart in de pc te plaatsen.)
Deze herkenen op het moment géén enkel apparaat, nadat ze wel gewerkt hebben.(getest een Logitech usb-muis, een usb stick. een hp-printer)
De aparaten krijgen echter wel stroom(immers de het lampje van de muis brandt)
De laatste keer dat ik de desbetreffende apparaten nog heb kunnen gebruiken, was voordat een Firewire pci kaart in de pc kast geschoefd had.
Ook nu ik deze verwijdert heb, wordt geen enkel usb apparaat herkend.
Overigens betreft het een moederbord van Asus, te weten de K8N
Onderstaande stappen heb ik al doorlopen.
- De bijgeleverde software van de usb apparaten geïnstalleerd
- De originele chipset driver van het moederbord geïnstalleerd met de bijbehorende cd.
- De nieuwste chipset driver geïnstalleerd. ( gedownload van de site van Asus)
- CMOS gereset middels de jumper (én ook de batterij van het moederbord verwijdert)
- De bios geflashed naar de laatste versie.( hiernaa uiteraard ook de bios weer opnieuw geconfigureerd)
- Windows XP pro opnieuw geinstalleerd (met geslipstreamd sp1) hierna sp2 geïnstalleerd m.b.v de door microsoft geleverde cd, vervolgens windows verder geactualiseerd met behulp van autopatcher en tevens ook de driver cd voor de usb apparaten geïnstalleerd)
- Alle onnodige apparatuur van het moederboard verwijdert (PCI kaarten:geluidskaart en firewire, ook de cd/dvd -drives).
In de BIOS van American Megatrends Inc. staat het volgende
Menukeus -> Advanced/Chipset/USB Configuration
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Module Version - 2.23.2-?.4
USB Devices Enabled:
None
USB Controller Support [USB 1.1-USB2.0]
Legacy USB Support [Auto}
USB 2.0 Controller Mode [HiSpeed]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
* het geen tussen de vierkante haken kan gewijzigd worden
In het apparaatbeheer van Windows staat onder USB-controllers het onderstaande vermeld:
+USB-Controllers
--Standard Enhanced PCI to USB Host Controller
--USB-hoofd Hub
--USB-hoofd Hub
--USB-hoofd Hub
Wie kan mij vertellen welke mogelijkheden ik nog heb om mijn usb apparaten weer funtionerend te krijgen via de usb poorten op het moederbord?
(N.B. ik zoek geen oplossing door middel van een work around, door een extra-pci kaart in de pc te plaatsen.)