Apparaten worden niet herkend door USB :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Micramachine

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2006
Sinds enkele weken ondervind ik problemen met mijn usb poorten. Of eigenlijk met apparaten die ik aan wil sluiten op deze usb poorten. Het betreft de usb poorten, die direct op het moederbord bevestigd zijn.
Deze herkenen op het moment géén enkel apparaat, nadat ze wel gewerkt hebben.(getest een Logitech usb-muis, een usb stick. een hp-printer)
De aparaten krijgen echter wel stroom(immers de het lampje van de muis brandt)

De laatste keer dat ik de desbetreffende apparaten nog heb kunnen gebruiken, was voordat een Firewire pci kaart in de pc kast geschoefd had.
Ook nu ik deze verwijdert heb, wordt geen enkel usb apparaat herkend.
Overigens betreft het een moederbord van Asus, te weten de K8N

Onderstaande stappen heb ik al doorlopen.
- De bijgeleverde software van de usb apparaten geïnstalleerd
- De originele chipset driver van het moederbord geïnstalleerd met de bijbehorende cd.
- De nieuwste chipset driver geïnstalleerd. ( gedownload van de site van Asus)
- CMOS gereset middels de jumper (én ook de batterij van het moederbord verwijdert)
- De bios geflashed naar de laatste versie.( hiernaa uiteraard ook de bios weer opnieuw geconfigureerd)
- Windows XP pro opnieuw geinstalleerd (met geslipstreamd sp1) hierna sp2 geïnstalleerd m.b.v de door microsoft geleverde cd, vervolgens windows verder geactualiseerd met behulp van autopatcher en tevens ook de driver cd voor de usb apparaten geïnstalleerd)
- Alle onnodige apparatuur van het moederboard verwijdert (PCI kaarten:geluidskaart en firewire, ook de cd/dvd -drives).

In de BIOS van American Megatrends Inc. staat het volgende

Menukeus -> Advanced/Chipset/USB Configuration

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Module Version - 2.23.2-?.4

USB Devices Enabled:
None

USB Controller Support [USB 1.1-USB2.0]
Legacy USB Support [Auto}
USB 2.0 Controller Mode [HiSpeed]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

* het geen tussen de vierkante haken kan gewijzigd worden

In het apparaatbeheer van Windows staat onder USB-controllers het onderstaande vermeld:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+USB-Controllers
--Standard Enhanced PCI to USB Host Controller
--Standard OpenHCD USB Host Controller
--Standard OpenHCD USB Host Controller
--USB-hoofd Hub
--USB-hoofd Hub
--USB-hoofd Hub
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wie kan mij vertellen welke mogelijkheden ik nog heb om mijn usb apparaten weer funtionerend te krijgen via de usb poorten op het moederbord?

(N.B. ik zoek geen oplossing door middel van een work around, door een extra-pci kaart in de pc te plaatsen.)

Ik had een reply geplaatst, doch door de ietwat lichtere kleur van sommige stukjes tekst in jouw vraag, heb ik dit verkeerd gelezen. Mijn suggestie derhalve weer verwijderd. Sorry.

en toch twijfel ik............ vandaar toch maar even onderstaande reactie. (Mogelijk onzin, maar wie weet.)

USB Devices Enabled:
None

weet je heel zeker dat het er zo staat?

Kun je dat None niet wijzigen in ALL o.i.d.
(Tenzij jouw BIOS hier feitelijke namen van hardware gaat plaatsen zoals Mouse, Printer, USB stick o.i.d., maar dat heb ik eigenlijk nog niet eerder in een Bios gezien)

usb poorten

Alle usb poorten in apparaatbeheer weggooien en dan opnieuw opstarten.Dan de drivers van de usb poorten instaleren maar niet de drivers van het moederbord.
Dan zal het wel weer werken.
Heb ik hier ook gehad.
sucses.

Groeten Cees.

:thumb: :thumb:

Ik mis idd de enhanced usb controller in apparaatbeheer, heeft het misschien toch te maken met wat @Pasja aangaf?

@Japie57, de USB2 drivers zitten in SP1 en 2, die hoef je niet te installeren in XP, maar juist wel de moederborddrivers, de nForce3 southbridge is de controller daarvoor.

Laatst bewerkt:
origineel gepost door Pasja
USB Devices Enabled:
None

weet je heel zeker dat het er zo staat?

Ik wist het al redelijk zeker en heb het voor de zekerheid toch nog maar eens gechecked. Het staat er inderdaad zo vermeld. Na de handleiding van het mobo even nagekeken te hebben. betekend het zoiets als de usb hardware die door het bios herkend is. Ik heb de instellingen dan ook dusdanig staan dat de usb hardware gedetecteerd dient te worden door het OS.

origineel gepost door japie57
Alle usb poorten in apparaatbeheer weggooien en dan opnieuw opstarten.
Die handeling was ik vergeten te melden, dat ik die al had uitgevoerd in de startpost.

origineel gepost door Lange Pier
ik mis idd de enhanced usb controller in apparaatbeheer,
Die staat toch wel in het apparaatbeheer? Zie de startpost. Onder USB controller noem ik immers "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller".
Het is wel erg grijs. (Dat geef ik toe)

Gelet op alles wat je al hebt gedaan (en da's veel !!!) EN gelet op je kennelijk wat grotere kennis van pc's / pc's installeren, zou je mogelijk moeten gaan denken aan een defect op het mobo (v.w.b. de usbpoorten)? E.e.a. even los van het wel brandende muislampje, want mijn technische kennis gaat niet zover om antwoord te kunnen geven op de vraag of het technisch mogelijk is dat de USB poort(en) op het mobo defect zijn v.w.b. hun werking, maar dat het doorgeven van een stroompje -> met als gevolg een brandend lampje op muis, WEL werkt.

Laatst bewerkt:
ik vind het dan wel vreemd dat er toch stroom uit de usb poorten komt... Zowel mijn frontpanel als op de achteruitgangen... Zonder dat er een hub ertussen zit, die dan voor de stroomtoevoer kan zorgen.

Indien de poorten van de usb defect zouden zijn, in hoeverre zou asus gaan met betrekking tot RMA? Immers op een mobo zit 3 jaar garantie.

Mischien dat ik de bios 1 stapje flashen naar 1010. Al had ik sinds maart dit jaar de bios al op 1011. En dat was een beta. Helaas heeft het flashen het probleem niet opgelost.

Laatst bewerkt:
Dat is alleen de bridge naar de pci controller, ik bedoelde de enhanced USB host controller zelf, zitten er in de drivers voor de nVidia chipset geen aparte mappen daarvoor?

Vandaar ook even mijn opmerking m.b.t. mijn op dit gebied ontbrekende technische kennis. Ik zag voor mij beelden van bijvoorbeeld een "apparaat" zoals een koelkast of een radio waarvan WEL een of meerdere lampjes branden, maar die vervolgens niet doen waarvoor ze gebouwd zijn: respectievelijk koelen en muziek weergeven. Bij dit soort voorbeelden is dat mogelijk, maar nogmaals, of dat bij USB aansluitingen ook zo is.........?

En wat de garantie betreft: als het mijn pc zou zijn, dan kopieerde ik de tekst uit jouw startvraag naar een mail die ik naar Asus zou sturen.......?

Laatst bewerkt:
Micramachine zei:
ik vind het dan wel vreemd dat er toch stroom uit de usb poorten komt... Zowel mijn frontpanel als op de achteruitgangen... Zonder dat er een hub ertussen zit, die dan voor de stroomtoevoer kan zorgen.

Indien de poorten van de usb defect zouden zijn, in hoeverre zou asus gaan met betrekking tot RMA? Immers op een mobo zit 3 jaar garantie.

Mischien dat ik de bios 1 stapje flashen naar 1010. Al had ik sinds maart dit jaar de bios al op 1011.

De spanning staat er altijd op, het gaat om de seriele poort, die de gegevens naar de southbridge stuurt, en dat is een softwarematig gekontoleerde handeling.

Een hub is alleen een soort switch, waar de gegevens uitgewisseld worden, in dit geval ook sofwarematig.

Voor mij lijkt het alsnog een driverprobleem.

misschien iets heel doms.... werken apparaten die je niet eerder op de pc hebt aangesloten wel?
ikzelf heb namelijk staan klooien met de drivers van mijn usb controller en nadien doet mijn datastick het niet meet op de front usb poorten, maar een gamepad en bluetooth stickie wel.

mvg

db

Ook een ander niet geinstalleerd usb apparaat wordt helemaal niet herkend. Zoals ik ook al in de startpost vermelde heb ik het windows er opnieuw geïnstalleerd (op een andere partitie)
De logitech rummblepad gebruikte ik in het verleden zonder ook maar een driver hiervoor installeren.(heb je wel beperktere mogelijkheden voor deze rumblepad)

Toevoeging donderdag 03-08-'06 :
Vandaag ben ik opnieuw met de probleem aan de slag gegaan. Eigenlijk ben ik helemaal opnieuw begonnen.
* De bios weer geflashed naar 1011.05 (hierop heeft de pc al eens gedraaid, zonder de problemen)

* Op de extra harde schijf windows xp er opnieuw op (incl. sp1). Nnforce drivers kunnen pas geïnstalleerd worden als directx 9 erop staat. Deze dus geïnstalleerd m.b.v. cd battlefield.

* Hierna dus de laatste nforce drivers voor het mobo en nieuwste geforce driver voor de video kaart geïnstalleerd.
+ Gechecked of er een usb apparaat gedetecteerd kon worden, helaas.
- Usb apparaten worden niet herkend.

* Vervolgens SP2 geïnstalleerd m.b.v. de door microsoft beschikbare cd.
+ Gechecked of er een usb apparaat gedetecteerd kon worden, helaas.
- Usb apparaten worden niet herkend.

* Antivirus software geïnstalleerd (Avast 4 Home Edition). Netwerkkabel aangesloten. Voor het eerst de verbinding met het internet bewerkstelligd. Via windows update de pc bijgewerkt voor woat betreft de cruciale patches.
+ Na tig keer dus de pc opnieuw op gestart te hebben (leuk windows update, geef mij maar autopatcher)
Gechecked of er een usb apparaat gedetecteerd kon worden, helaas.
- Usb apparaten worden niet nog altijd niet herkend.

* Voor de zekerheid toch nog maar eens Driver Genius Pro geinstalleerd, hiermee kan ik ff snel kijken of ik echt geen driver gemist heb. Alle drivers die ik gister gedown had voor het mobo waren inderdaad de meest actuele. Ook radarsync bevestigd dat.
+ Nog altijd reageert de pc niet op een USB muis, Usb geheugenstick of gamecontroller.

Hieronder zal ik ff het verslag van Everest HE van vandaag (03-08-'06) plaatsen.

Laatst bewerkt:
E-mail van de technische servicedesk van Asus

Vandaag heb ik een email mogen ontvangen van Asus
Hieronder valt de desbetreffende email te lezen.

geachte heer Micramachine,

Dank u voor de heldere uitleg van wat u geprobeerd heeft.

Ik vermoedt een defect aan uw moederbord en adviseer u dit bord in te leveren bij uw punt van aankoop voor garantieafhandeling bij Asus. Indien na volledige verse installatie met SP2 of hoger moet uw USB apparaat correct herkend worden, doet de USB het alleen onder "fullspeed"i.p.v. hispeed , dan is er waarschijnlijk wél sprake van een driver probleem.

met vr.gr,
TSD@Asus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan