Apparatuur beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker57

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2006
Met sukkel bedoel ik mezelf, want ik snap het niet zo makkelijk, dus hopelijk kan iemand het een beetje simpel / stap voor stap uitleggen.

http://www.waarschuwingsdienst.nl/C...apparatuur+die+aan+internet+is+gekoppeld.html

Begin met het inventariseren welke apparaten er zoal verbonden zijn met je netwerk. Denk ook aan apparaten die draadloos met het netwerk zijn verbonden. Twijfel je of een apparaat draadloos met het netwerk verbonden is, raadpleeg dan de logbestanden of statusscherm van je router of ander netwerkapparaat. De gegevens van de verbonden apparaten zouden hierin terug te vinden moeten zijn.
Vraag 1: ik weet totaal niet wat er is verbonden met het netwerk. Waar vind ik logbestanden en/of statusscherm van de router?
Vraag 2: Bedoelen ze met netwerk de PC (wlan) of internet eigenlijk?
Vraag 3: wat kan een ander netwerkapparaat zijn, en hoe vind ik daarvan de logbestanden en/ of statusscherm?

Ga vervolgens na of de router en de aangesloten apparaten zo zijn ingesteld dat de apparaten niet zichtbaar zijn vanaf het internet. Controleer hiervoor of de firewall op de router is ingeschakeld en verbindingen vanaf het internet blokkeert;
of Universal Plug & Play (UPnP) is uitgeschakeld op het apparaat en/of de router. Om te voorkomen dat een apparaat via internet te vinden is, moet UPnP uitgeschakeld zijn op het apparaat en/of op de router. Als UPnP ingeschakeld is op het apparaat en de router is het mogelijk dat het apparaat via het internet te bereiken is, ook als de firewall op de router is ingeschakeld.

Vraag 4: hoe kan ik upnp uitzetten? Bijv. Bij lopende processen staat er wel een upnp device op active, geen idee wat dat betekent. Ik wil deze onzin uit! Zowel op router als netwerk als apparaat.

Plus, hoe kan je upnp op ke router uitschakelen (waar vind ik de handleiding van de router)

Alvast zeer vriendelijk bedankt voor iedereen die de moeite neemt me te helpen!

Laatst bewerkt:
Hoi gebruiker57,

Als antwoord op vraag 1: Het beste is om allereerst te kijken wat er precies is aangesloten op het netwerk. Waarschijnlijk kunt u in de meterkast de meeste apparaten doorspeuren. Meestal heeft een huishouden een modem/router, of een modem en een losse router.
Zit je met je laptop op het internet zonder kabel? Dan zit je draadloos op het internet.

Vraag 2: Met WLAN bedoelen ze het draadloos internet.

Vraag 3: Een ander netwerk apparaat kan (zoals eerder gezegd) een router, switch, NAS of ander dergelijk apparatuur zijn. Hier kom je achter om te bekijken welke apparaten een kabel aangesloten heeft.

Vraag 4: UPNP kan je uitzetten op je router. Als je de gegevens doorgeeft van de router (type staat op de achterkant), kan ik voor je bekijken hoe je deze uitzet.

Groeten Kjell!

Laatst bewerkt:
Geen probleem!

Zijn de vragen goed beantwoord, of heb je nog ergens anders hulp bij nodig?

Groeten,
Kjell

Nou, alleen vier niet zo, ik heb idd UPNP disabled op de router, maar wil dit ook graag over het algemeen.
Want bij de lopende processen staat er "upnp device active" en geen idee waar het op slaat, of waar ik deze standaard op disable kan zetten.

Even een up-je:
Weet iemand hoe je een bepaalde service (windows taakbeheer -> services) kan uitzetten?
Nl. upnphost (of waar deze voor is)?

Sorry voor de late reactie! Staat dit proces in Windows?
en
De UpNp service kijkt naar printer, computers, media devices en andere apparaten in het netwerk.

Als je deze niet nodig hebt, kan je deze uitzetten. Voor zover ik weet is dit niet gevaarlijk.
Dit kan je doen, doormiddel in het balkje: "Uitvoeren" msconfig in te typen.
In het scherm staat er dan een nieuw tabje met: "services"
Hier kan je de services uitvinken, na een herstart zal deze dan niet meer aan gaan.

Om deze weer aan te zetten (indien je een netwerk printer hebt bijvoorbeeld) moet je de service weer aanvinken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan