Applicaties (in dit geval tar.gz) installeren met Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

theoxis

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Beste lezer!
Dit is waarschijnlijk zo'n vraag waarvan het antwoord heel voor de hand liggend is, maar ik kom er op dit moment niet uit!

Ik heb zojuist (bij wijze van test) Ubuntu-Linux op een 1.8 Ghz Desktop PC geinstalleerd. Ik wist van te voren dat Ubuntu geen .exe files draait dus vroeg mij al af hoe dit in zijn werk zou gaan. Na installatie het een en ander ge googled waardoor ik de functies van "Toepassingen // Installeren/Verwijderen..." en "Systeem // Beheer // Synaptic pakketbeheer" onder de knie kreeg.

Echter, ik heb nu een aantal applicaties via google gedownload (Wine, SABnzbd+) met de extentie tar.gz. Deze wilde ik installeren maar ik vond op google alleen commands om dat te doen. Aangezien ik Linux met een UI heb is dat niet echt handig. Bovendien begrijp ik de uitleg die ik gevonden heb via commandos niet!

Kortom, Hoe kan ik applicaties op Ubuntu installeren (en met name tar.gz)?
Evt een link naar een duidelijke, het liefst nederlandse uitleg, zou al goed genoeg zijn!

Met vriendelijke groet,
Merlin

Installeer Wine via applicaties > synaptic paket beheer

Of typ in een terminal sudo apt-get-install wine

.tar.gz is een compressie formaat.
tar is een tarball, een sloot bestanden in 1 bastand, eigenlijk een soort zip zonder de compressie
.gz en soms ook .bz2 zijn dan de compressie varianten.
Uitpakken kan met file-roller, ark, etc, etc
en op commandline:
tar zxvf file.tar.gz
tar xjvf file.tar.bz2

om ze in de current dir uit te pakket

Het beste kan je idd installeren via de repo, voor wine kan je de wine repo gebruiken:

Code:
sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list

In de terminal uitvoeren, en dan
Code:
sudo aptitude install wine

Als je het met een tarball doet (zoals dropl goed uitlegde) staan de installatie instructies vaak in een bestand in die map (vaak INSTALL of zoiets). Meestal staat daar dan in dat je in je terminal het volgende moet typen:
Code:
cd {map}
./configure
make
make test
make install

of het is ook vaak een Perl bestand dat alles doet.

Groetjes,

Kaj-Ivar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan