• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Arabische weken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

EJProsman

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2011
Beste Excelexperts,

In Excel heb ik een lijst met datums waar ik een weeknummer aan wil koppelen. Daarvoor bestaat de functie WEEKNUMMER maar daar gaan ze uit van een week start op zondag of maandag. In Arabië start de week op zaterdag. Is het mogelijk om de Arabische weeknummers automatisch te koppelen aan de datums, en zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

afwijkende weeknummers

kijk eens op deze link

ik zocht een week die begon op een donderdag.

in deze link staat ook weer een verwijzing naar de site van Microsoft.

Laatst bewerkt:
In Arabië start de week op zaterdag.
Is het mogelijk om de Arabische weeknummers automatisch te koppelen aan de datums, en zo ja, hoe?
Een wat andere benadering dan in de links waar oeldere naar verwijst. Als ik het zelf bereken, kun je voor het arabisch weeknummer in 2011 gebruiken (met de datum waarvan je het weeknummer wil weten in A1):
Code:
=INTEGER((A1-40544)/7)+1
Nadeel is uiteraard dat die formule slechts voor 1 jaar - 2011 - geldt.
Voor andere jaren is ze echter eenvoudig aan te passen.

Nadeel is uiteraard dat die formule slechts voor 1 jaar - 2011 -

En dat kan je dan zo weer oplossen:
Code:
=INTEGER((A1-DATUMWAARDE(TEKST("1-1-"&B1;"dd-mm-jjjj")))/7)+1

of in het engels:
=INT((A1-DATEVALUE(TEXT("1-1-"&B1,"dd-mm-jjjj")))/7)+1
waarbij in B1 het jaartal staat.

Succes,

Of in mijn formule voor andere jaren het getal 40544 aanpassen (lijkt mij iets eenvoudiger).

Laatst bewerkt:
Al dan niet relevant weetje: als je (in Excel 2002/2003) een datum een custom opmaak geeft van "B2d/mmm" dan krijg je die datum in arabisch schrift te zien.
Indien je de tekst "A1-1" (of A2-1, of A3-2, etc..) inbrengt, resulteert dit ook in een datum in arabisch schrift.

Bedankt allemaal!

Alle oplossingen werken naar behoren en ik kan weer verder met mijn bestand! Ik ga de vraag op opgelost zetten!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan