Archer ac1750 vs ziggo vs email

Status
Niet open voor verdere reacties.

rayadam1973

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2013
Mijn ISP is Ziggo.nl en hebben voor mij hun modem in Bridge gezet. Mijn T-Link Archer AC1750 is nu leading

Nu heb ik een probleem met mijn email.
Deze blijft op het POP3 Account staan en wordt niet doorgestuurd naar Outlook of mijn Synology NAS (IMAP).
Alles blijft netjes op de webmail hangen en wordt niet doorgestuurd.

In de T-LINK Archer heb ik de desbetreffende poorten al geforwarded en heb ik ook geprobeerd met disablen van de firewall, maar geen resultaat

Ik heb dit probleem al besproken met Synology en die zeggen "We’ve checked the domain address and seems there are some problems with the Reverse DNS"

Na dit verhaal heb ik met Ziggo gebeld maar die zeggen, ons modem is allen maar een doorgeefpunt, wij kunnen hier niets mee.

Heb geen idee waar nu de fout zit

Niet de beste startposting van jouw hand:
a. Waar is je mail gehost? Op de NAS? Extern?
b. Waar verbind je naar toe voor die webmail? Je NAS? Extern?
c. Welke poorten heb je geportforward naar je NAS?
d. Wordt secure IMAP gebruikt of insecure? Normaal (en TLS-versleuteld) IMAP-verkeer loopt over poort 143, SSL-versleuteld IMAP-verkeer gaat over poort 993.
e. Ik neem aan dat je (via, bijv.) http://canyouseem.org hebt getest of de portforwarding van de poorten van c. wel werkt? [Zie ook f. en g.]
f. Ik neem aan dat de NAS direct aan de Archer is aangesloten, dus dat er niet een andere router er tussen zit? Indien router-na-router dan moet er namelijk 2x geportforward worden.
g. Op de NAS wel de standaardgateway goed ingesteld?

etc. etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Meer dan terechte opmerking. Fijn dat er gereageerd wordt.

Mijn NAS wordt niet extern gehost, deze roep ik op door username.synology.me. Ik log dan in en ga direct naar Roundcube, in Roundcube komt mijn email dan binnen. (IMAP). Deze instellingen zijn reeds gecontroleerd en staan allemaal goed ingesteld. Ik benoem ze graag nog even

Zoals het nu ingesteld staat in de NAS

Email is: usernaam@planet.nl
Serviceprovider: aangepaste pop3 server
Pop3 server is: pop.kpnmail.nl
Pop3 poort is: 143
Gebruikersnaam is ingevuld
Wachtwoord is ingevuld
POP3 SSL inschakelen staat uit
Oorspronkelijke berichten op pop3 server verwijderen staat aan

Mijn POP3 emailaccount wordt gehost bij planet.nl. Mijn mail wordt normaliter geforwarded naar de NAS (Roundcube) cq Outlook.

De poorten die geforwarded zijn oa 110, 143 en 993 en de rest voor de NAS. De emailpoorten staan open in de Archer router
De NAS is inderdaad direct op de Archer aangesloten.

Vraag: Als de router van ZIGGO naar Bridge mode wordt gezet, zijn dan ook de gehele port forwarding er direct uit.

Het rare is namelijk als ik gewoon de POP3 aansluit via mijn Iphone dan komt de email wel binnen

Begrijp ik goed dat je eigenlijk bedoelt:
a. Er wordt niet geforward naar je NAS/Roundcube, maar
b. De NAS trekt de mail uit de KPN mailbox weg en stelt die (daarna) via IMAP beschikbaar.

Dan is poort 143 een beetje raar m.b.t. het verbinden met de KPN mailserver, want 143 is een IMAP poort, geen POP3 poort...

Tijs.

Tijs,

het maakt niet uit of ik daar poort 110 of 143 of 993 van maak, dan als nog komt er niets binnen.

Nee de NAS trekt inderdaad de email uit het POP3 account en verwijderd deze dan op de server, klopt inderdaad dat deze via IMAP beschikbaar is.

Zoals gezegd op mijn Iphone, Outlook en NAS lopen geen email binnen meer van het POP3 account van planet. Ergens wordt het tegengehouden.

a. Je kunt tegen beperkingen aanlopen omdat je niet vanaf het planet/KPN netwerk verbindt maar vanaf een andere provider (=Ziggo).
b. Poort 143 is in ieder geval niet goed om POP mail mee op te halen (je krijgt geen verbinding).

Ik wijs even op deze weblink, waarin duidelijk staat dat je (vanaf een ander netwerk) een beveiligde verbinding moet gebruiken en dat je poort 995 moet gebruiken.
Citaten:
Inkomende server:
pop.kpnmail.nl
SSL aanvinken en poort 995 invullen.
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

[...]Met een onbeveiligde verbinding is het niet mogelijk om e-mail te versturen over een ander netwerk dan het netwerk van KPN.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb je orders opgevolgd en de optie SSL aangevinkt en de poort veranderd. In de router stond deze poort ook al open.

Helaas er komt nog niets binnen.

Het probleem is volgens mij ontstaan nadat de DSM (firmware) veranderd is van Synology, maar Synology ontkent en verwijst naar de DNS.

Kan het zijn dat in het ziggo modem nog poorten geforward zijn of is dit na een Bridge mode instelling onmogelijk.

Snap het echt niet meer !

Ik verwijs even terug naar een eerdere posting waar ik praatte over correct ingestelde standaardgateway op de Synology.
Daar moet je naar kijken (mogelijk was dat al goed).

Wat er nu bijkomt is nakijken of een werkende/bereikbare DNS server staat ingesteld op de Synology. Kandidaten die het altijd horen te doen (vooropgesteld dat standaardgateway etc. goed zijn ingesteld) zijn de publiek DNS servers van Google:
8.8.8.8
en
8.8.4.4

We horen het wel.

Tijs.

In mijn NAS stond het volgende al geprogrammeerd

Resolutieservice inschakelen AAN
Doorstuurservers inschakelen: AAN
Met nummer 1: 8.8.8.8
Met nummer 2: 8.8.4.4
Doorstuurbeleid: Eerst doorsturen

Als ik op mijn NAS een routerconfiguratietest doet dan krijg ik alleen een melding dat hij "kan informatie uit de netwerkomgeving niet ophalen"

Dat lijkt me voor het geval je de NAS vanaf een computer wilt gebruiken voor DNS resolving. Dat wil (in mijn ogen) nog niet persé zeggen dat NAS zelf hier ook gebruik van maakt(!)
Eerst maar eens goed verder kijken, lijkt me, in de instellingen van de NAS, vooral de LAN instellingen.

Tijs.

Als ik de gebruikershandleiding zo bekijk heb ik in mijn vorige posting 100% gelijk.
Zie pagina 14 ("Netwerkinstellingen wijzigen") waar je de te gebruiken DNS-server invult en de standaardgateway. Dus dáár moet je (mijn postings volgend) als eerste gaan kijken naar (de geldigheid van) de beide instellingen.
PS: Gegeven dat je via username.synology.me bij je NAS kunt komen betekent dat de standaardgateway al zeker goed staat. Blijft dus over de DNS-server instellingen om (als eerste) naar te gaan kijken.
PS2: Je geeft uiterst verwarrende informatie over het bestaan en bereikbaarheid van het POP3 account.
In posting #3 schrijf je: Het rare is namelijk als ik gewoon de POP3 aansluit via mijn Iphone dan komt de email wel binnen.
In posting #5 schrijf je: Zoals gezegd op mijn Iphone, Outlook en NAS lopen geen email binnen meer van het POP3 account van planet. Ergens wordt het tegengehouden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik zo vaag ben, maar op papier dit soort zaken uitleggen is niet zo erg makkelijk haha.

Goed, je pakt het wel erg serieus aan dus wil zeker wat met je tips gaan doen.

Kan ik er vanuit gaan wat je hieronder hebt uitgevonden, dat dit te maken heeft met mijn archer router. Moet daar dus de standaardgateways nog invullen begrijp ik uit je verhaal.

"Zie pagina 14 ("Netwerkinstellingen wijzigen") waar je de te gebruiken DNS-server invult en de standaardgateway. Dus dáár moet je (mijn postings volgend) als eerste gaan kijken naar (de geldigheid van) de beide instellingen.
PS: Gegeven dat je via username.synology.me bij je NAS kunt komen betekent dat de standaardgateway al zeker goed staat. Blijft dus over de DNS-server instellingen om (als eerste) naar te gaan kijken"

In posting #3 schrijf je: Het rare is namelijk als ik gewoon de POP3 aansluit via mijn Iphone dan komt de email wel binnen.
In posting #5 schrijf je: Zoals gezegd op mijn Iphone, Outlook en NAS lopen geen email binnen meer van het POP3 account van planet. Ergens wordt het tegengehouden.

De eerste optie is gewoon keihard aansluiten op de POP3 account van Planet en de ander loopt via het domein usernaam.synology.me over de NAS, Outlook en/of Iphone.

Kan ik er vanuit gaan wat je hieronder hebt uitgevonden, dat dit te maken heeft met mijn archer router. Moet daar dus de standaardgateways nog invullen begrijp ik uit je verhaal.

Nee, ik linkte de handleiding van de Synology NAS, dus dáár moet je gaan kijken of de standaardgateway en DNS-server goed staan ingevuld.
In de handleiding van de Synology die ik gelinkt heb staan beide instellingen op pagina 14 ("Netwerkinstellingen wijzigen")
Zoals gezegd zal de standaardgateway in de Synology al goed staan, dus kijk alleen naar de DNS-server instellingen. Je kunt daar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 invullen.

Tijs.

Ik heb nu het volgende gedaan

DNS Server Handmatig geconfigureerd
Voorkeurs- DNS Server 8.8.8.8
Alternatieve DNS Server 8.8.4.4

Ok, kijk of het (nu) wel lukt. Indien niet, dan houdt het voor mij op.
- Mogelijk moet je gaan kijken naar firewall instellingen op de Synology of een update van Roundcube.
- Ene Michelb80 suggereert het volgende:
Mijn probleem is echter zodra ik de server volledig uitzet en daarna weer aanzet dan haalt hij van iedere gebruiker de mails niet meer binnen. Ik moet dan even naar pop instellingen gaan en daar op opslaan drukken van iedere gebruiker. Zodra dit weer is gebeurd dan werkt mailstation weer naar behoren.

Tijs.

Kan iemand die in Peppi en Kokkie taal voor mij vertalen, Engels is geen probleem, maar gaat meer om de technische materie

Krijg het volgende antwoord van Synology

Regarding the manufacturer of router, I recommend you may ask why you've set up this configuration but you use below website and it show this port is closed.

Regarding ISP, you have to apply for the configuration of Reverse DNS. The concept of reverse DNS, you may refer to the link below to know more about it, and it is the reason you have to contact your ISP to do it:

https://originwww.synology.com/en-g..._to_make_your_Synology_NAS_a_mail_server#t2_3

Reverse DNS refers to translating the numeric addresses of a website (i.e. the IP address) to the domain/hostname, as opposed to the forward DNS process which translates the domain/hostname to the IP address. Reverse DNS refers also to locating which domain name/host belongs to a given IP address; that is why this process is often referred to as Reverse DNS Lookup. When a domain name has a valid reverse DNS, it can also be accessed by just using the IP address.

(Forward DNS) FQDN ---> IP
(Reverse DNS) FQDN <--- IP

Of je Archer of de routermodem van Ziggo het publieke ip-adres krijgt maakt niet uit: Het blijven 'dynamische' ip-adressen met een reverse dns entry waar jij niets over te zeggen hebt (Ziggo wel, maar die zal het niet veranderen, omdat het dynamische ip-adressen zijn, dus (bijv.) volgende week aan iemand anders toegekend).

Het verhaal van reverse DNS geldt alleen als je ook mail verstuurt vanaf de NAS (ontvangende mailservers op het Internet kunnen erop checken), maar ik meen te begrijpen dat je dat niet doet, dus dat je de NAS alleen mail laat ophalen vanaf een mailserver op het Internet.
Het verhaal van reverse DNS komt in geen enkele vorige posting van mij voor, juist omdat je NAS geen mail verstuurt.

Een reverse DNS entry van Ziggo kan er zo uitzien: 31-151-38-100.dynamic.upc.nl [voor (dynamisch) ip-adres 31.151.38.100.]
Opgevraagd via (in een CMD.EXE venster):
nslookup -type=ptr 31.151.38.100

Mogelijk kun je (zie de door Synology gelinkte handleiding), naast SSL, ook TLS encryptie aanzetten bij het ophalen van de mail door de NAS. Indien ja, vink ook die aan en kijk of het dan beter gaat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1924_001.pdf

Ik verstuur zeker en of email vanaf de NAS weg. Alleen het inkomende blijft hangen.
Misschien ben ik daar niet op ingegaan omdat deze ook gewoon werkt

In de mailserver staan alle vinkjes aan, zo ook de vink voor SSL/TLS

Als ik Synology moet geloven ligt het aan de instellingen van mijn Archer Router (zie bijlage bovenaan)

Dan houdt het voor mij op: Reverse DNS is een instelling waaraan sommige ontvangende mailservers concluderen met een legitieme afzendende mailserver te maken te hebben. Dit concept geldt allemaal niet voor het ophalen van e-mail, want dat moet je overal vandaan kunnen doen.
Dus tenzij de Archer en/of NAS naar buiten dicht staat (qua firewall) voor verkeer naar TCP poort 995 kan ik geen redenen bedenken waarom het niet werkt. Mogelijk contact zoeken met KPN voor nog wat tips.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan