arctic freezer 7 pro rev.2 2000rpm

Status
Niet open voor verdere reacties.

josje94

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2010
hallo,

Sinds een tijdje heb ik een arctic freezer 7 pro rev.2.
Nu kwam ik erachter dat de arctic als enige lawaai maakt in mijn pc.
Toen ging ik even kijken naar het aantal rpm dat hij draait en dat is eignelijk altijd rond de 2000rpm soms ietsje meer, en soms ietsje minder.
Ik heb al heel veel in de bios en met speedfan geprobeert om hem langzamer te laten daaien.

De cooler zou moeten worden aangestuurt op de warmte van de processor (een E6300 @ 1.86) maar als de processor 30 graden is draait hij op 2000rpm en als hij 45 graden is (stress) dan draait hij ook nog op 2000rpm.

Moederbord is een Asus P5B-V

De temperaturen vallen mee, idle rond de 30-35 graden volgens Speedfan en CoreTemp.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik de cooler langzamer kan laten draaien ?

Ik hoop op antwoord.

Jos

Kijk eens in de BIOS onder het tabje Power/Hardware monitor, daar staat een regel met CPU Q-fan Control, die moet aangezet worden (staat standaard op Ignore). Dat regelt de fan speed van de cpu.

Bedankt,

Dit heb ik ook al geprobeert,
Ik heb al die dingen gedaan, ignore, performance, normal, silent en ultra silent.

Het maakt eignelijk niets uit.

Ook al de ASUS AI Nap tool geinstalleerd? (Staat op de installatie CD, maar kan ook van de ASUS web site gedownload worden. Die kan de fan speed regelen.

Ik neem aan dat het stekkertje van de fan echt wel op de juiste wijze op het juiste aansluitpunt op het moederbord is gezet? Druk hem voor alle zekerheid nog eens goed aan.

En, niet onbelangrijk, zit de fan van de koeler wel op de goede aansluiting van het moederbrod?
Dus op de CPU fan aansluiting en niet op een chassis fan

Ja hij zit op de CPU fan aansluiting (staat erbij)
Ik heb hem ook al op een gewone 3pins aangesloten gehad en dan met speedfan geprobeert het toerental te veranderen, dat werkte ook niet.

Ik zal ai nap tool nog even proberen,
Jullie horen wel als het werkt

Bedankt voor het meedenken!

EDIT: Ik heb Ai nap tool, maar ik kan dan alleen maar ai nap inschakenlen en dan word het scherm zwart, als ik dan op de muis klik kom ik weer uit de nap modus, maar wannaar de pc in nap modus is draait de fan niet minder hard.

Laatst bewerkt:
Het is nu half opgelost.

Ik heb nu de CPU fan op een gewone 3pins aansluiting aangesloten.

Nu kan ik met Speedfan de CPU fan sneller of langzamer laten draaien, nu allen even zoeken of ik in de bios ook kan instellen dat als ik elke keer opstart dat ik dan niet de melding krijg dat er geen CPU fan in de pc zit.

Jos

tja, maar zoals het nu werkt valt het mee.

en hij draait niet op volle toeren (=2500) maar op 2000rpm
Maar toch bedankt!

Dit is alleen een hele slechte oplossing!!!

Immers, mocht je CPU om welke reden dan ook (te) warm worden, gaat je cpu koeler niet sneller draaien, met alle gevolgen vandien!

Ik heb hem nu al 7 uur lang op 100% stressed en hij is nog niet warmer dan 45 graden geworden, dus ik denk dat het te warm worden van de CPU wel wat mee gaat vallen.

Hij draait nu trouwens op 1000rpm of minder (speedfan ziet 0rpm maar toen hij 1300rpm draaide heb ik hem nog lager gezet, dus ik gok rond de 900-1000rpm)

Als iemand nog een idee heeft hoe ik de snelheid kan laten veranderen terwijl hij in de CPU koeler aansluiting zit ben ik zeer geïnteresseerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan