• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Array Functie voor Offset (bepaling 'debiteuren saldo)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MauriceSmit

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Goedemorgen,

Ik ben momenteel bezig met een financieel model op te zetten en één van de onderdelen in de 'cash flow' plaat wordt een debiteuren/crediteuren mutatie (ofwel AR/AP, daar alles Engels wordt). Deze waarden worden bepaald op basis van een variabele omvang van inputregels. In het voorbeeld wat ik heb bijgevoegd heb ik een 'abstracte' vorm gemaakt, in het model zelf is alles een tandje groter/complexer (dit neemt echter minder ruimte in).

Ik heb in de bijlage het 'gewenste' resultaat uitgerekend door een extra tabel toe te voegen, die per input regel de AR/AP uitrekend, met onderin het resultaat. De berekening werkt als volgt; ik heb over de kolommen de tijd uitgezet met 'omzet' bedragen. In de 'Accouts Receivable' kolom staat een getal wat het aantal maanden aangeeft waarop de klant de tijd heeft om te betalen. Bv. 90 dagen betaaltermijn betekend 3 maanden 'geen omzet'. Stel dat je iedere maand een factuur zou sturen van 50 EUR, dan is het debiteurensaldo in maand 1: 50 EUR; in maand 2: 100 EUR; en in maand 3: 150 EUR.. Dan blijft deze stabiel, want de 'geldstroom' begint te lopen. Aan het einde van het contract loopt dit bedrag dan weer naar 0. Echter kan het zijn dat verschillende regels verschillende afspraken hebben met facturering. Vandaar dat het getal in de eerste kolom verschillend kan zijn.

Nu wil ik hetzelfde nog een keer uitrekenen, maar dan zonder tussentabel; ik heb in mijn poging geprobeerd dit met een {sum(offset)} array functie te doen, maar ik kom helaas niet op de juiste getallen uit. Wellicht dat iemand weet wat er precies mis gaat.

Bijlagen

Ik weet wel WAT er fout gaat, maar ik kan het niet verklaren :)

De matrix formule neemt altijd de waarde van C5 voor de -data.ar functie. ipv van deze aanpassen. Geen idee waarom, maar het is 100% reproduceerbaar. Overigens is kolom T onnodig. Je kunt gewoon naar de waarde van kolom C kijken zonder extra hulpkolom

Goede observatie inderdaad :-)... Ik ben ondertussen andere methoden te proberen, bijvoorbeeld door een {sum(if( .... ))}, maar ben helaas nog niet veel verder; omdat je met deze sum if al snel tegen het issue aan loopt dat de formule door de maanden heen moet worden doorgetrokken.

Wellicht alternatieve rekenideëen? :s - super irritant issue dit ^^ ook één van de weinige waarop ik zo 1, 2, 3 geen antwoord weet.

Desnoods moet ik hem oplossen via een vba-function; daar ik dit in principe probeer te vermijden om de 'snelheid' in het model te houden. Op zich zou het echter wel kunnen; want in het 'echte' model 'moeten' macros aanstaan ivm de security laag die ik eromheen heb gebakken.

Ik kan echter wel VBA(en), maar zou wel een goed / snel voorbeeld willen zien van een functie die aangeroepen wordt vanuit Excel zelf..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan