Array in Structured Text

Status
Niet open voor verdere reacties.

ifstatement

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2012
Beste iedereen,

Ik ben een IEC 61131-3 PLC aan het programmeren met Structured Text. Ik ben hier vrij nieuw mee, en heb een probleem: Ik heb een program, met daarin het volgende
Code:
VAR_GLOBAL
	M_Enable : ARRAY [1..2] OF BOOL;
END_VAR
Ik krijg twee errors, namelijk:

"Illegal IEC syntax at or before ´VAR_GLOBAL´ !"
"Illegal IEC syntax at or before ´END_VAR´ !"

Ik heb geprobeerd om er een TYPE ipv een VAR_GLOBAL of het in een PROGRAM te zetten, echter houd ik dan dezelfde foutmelding. Wat gaat er mis?

Bedankt

Nee niet, maar als ik CONFIGURATION bovenaan zet, licht deze in de compiler ook niet blauw op?

Het gaat er dus om dat ik graag arrays zou willen aanmaken, die op meerdere POU´s te gebruiken zijn, van internet las ik dat dit op deze manier zou moeten, echter krijg ik de errors.

Normaal gezien horen globals in een config blok. waarom wil je global variables gebruiken? voor die communicatie? mijn kennis in deze is roestig maar volgens mijn is het normaal zo:

CONFIGURATION testje
VAR_GLOBAL
M_Enable : ARRAY [1..2] OF BOOL;
END_VAR
END_CONFIGURATION

overigens nog nooit met een bool array gewerkt

Nee, hij houdt hetzelfde probleem. Hij geeft nu een illegal syntax op CONFIGURATION ipv VAR_GLOBAL. Gek. Dit is ook als ik ze lokaal maak.
Tja ik weet zelf vrijwel niks over Structured Text. Ik krijg externe IO´s binnen, die worden verwerkt tot bijvoorbeeld BOOLS of DINTS. Deze variabelen kunnen naar verschillende Function Blocks in een andere POU verwijzen. Voor het programmeergemak wil ik dus arrays, zodat je makkelijk kan aangeven met een indexnummer, naar welke BOOL of DINT je de waarde wilt setten.
Andere suggesties?

Nog eens goed kijken of je wel een structured text compiler hebt :)

Klinkt onbehulpzaam, maar als je een programma hebt wat 3 keywords, die letterlijk in de officiele specs staan, niet herkend dan is er mogelijk toch iets fundamenteler mis dan alleen de syntax

Okay, ik had hem in een POU proberen aan te maken, en het moest in een Data_Type... Blijkbaar.
Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan