Array van Textboxes in Visual Studio 2015

Status
Niet open voor verdere reacties.

icelandic

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2014
Jarenlang geprogrammeerd in VB6.0.......
Met veel plezier.....

Nu overgestapt naar VB Studio 2015!
Nou, dat valt even niet mee....

Mezelf een opdrachtje gegeven om dit platform een beetje onder de knie te krijgen én om er lol in te krijgen:

1) Maak een programmaatje met op het scherm een tekstboxje waar ik een getal kan intikken.
2) druk op een knop en in een ander textboxje komt hetzelfde getal; texstboxje 1 wordt leeg, en er verschijnt een nieuw leeg texstboxje .
3)Tik in het eerst boxje weer een nieuw getal en druk weer op de knop; het nieuwe getal verschijn in het nieuwe lege textboxje, er verschijnt weer een nieuw leeg boxje en tekstboxje no1 wordt weer leeg.
4) Enzovoort tot een stuk of zes, zeven boxjes met verschillende getallen.
5) druk op een ander knop met als caption "Welk getal is de grootste?"
6) textboxje met grootste getal wordt rood.

Nou ja, het is maar een grapje natuurlijk.

Niemand hoeft voor mij een compleet programma voor mij te schrijven maar....
Ik heb op internet dagen gezocht naar de manier om een array van textboxen aan te maken dat ik in een for next loop, while loop of wat voor loop dan ook, kan initialiseren, zichtbaar maken, vullen, leegmaken enzovoort. Bereiken dus.
Op internet vele, werkelijk vele manieren gevonden en uitgeprobeerd, gewijzigd enz. enz. Niets lukt...

Komt dat omdat vb2015 nog een beetje neiuw is?
Kan iemand hier het beter en mij misschien verder helpen?

Vriendelijke groet,
Eric

Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen voor kijken naar de vraag.
Ik heb een oplossing gevonden die ik hier plaats, mocht er iemand belangstelling voor hebben, niet dat ik alles snap (vooral kreten als (ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load ), maar het werkt:

_______________________________________________________________________________________________
Public Class Form1
Dim Getallenrij As New Collection

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
'AL.Add(TextBox1)
Getallenrij.Add(TextBox2)
Getallenrij.Add(TextBox3)
Getallenrij.Add(TextBox4)
Getallenrij.Add(TextBox5)
Getallenrij.Add(TextBox6)
End Sub

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim Teller As Integer
For Teller = 1 To Getallenrij.Count
Getallenrij(Teller).Text = Teller
Next
Getallenrij(3).Text = "ha"
End Sub

End Class
_________________________________________________________________________________________________

Vriendelijke groet,
Eric

Laatst bewerkt:
Volledige programma...

Hieronder het volledige programma dat ik mij ten doel had gesteld om te proeven aan Visual Studio vb2015.
Het programma is niet "foolproof", allesbehalve. Dan was het programma drie keer zo lang geworden en dat vond ik niet zo interessant meer.

____________________________________________________________________________________________________________________

Public Class Form1
Dim Getallenrij As New Collection
Dim Getalnr As Int32

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Getallenrij.Add(TextBox1)
Getallenrij.Add(TextBox2)
Getallenrij.Add(TextBox3)
Getallenrij.Add(TextBox4)
Getallenrij.Add(TextBox5)
Getallenrij.Add(TextBox6)
Getalnr = 1
End Sub

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

Getallenvuller(Getalnr)
Getalnr = Getalnr + 1

End Sub

Public Sub Getallenvuller(Getalnr)
Getallenrij(Getalnr + 1).text = Getallenrij(1).text
Getallenrij(1).text = ""

End Sub

Private Sub Button2_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles Button2.Click
Dim Nr, Grootste, NrOnthouden As Int32
Grootste = 0
NrOnthouden = 0
For Nr = 2 To 6
If Getallenrij(Nr).text > Grootste Then
Grootste = Getallenrij(Nr).text
NrOnthouden = Nr
End If
Next
Getallenrij(NrOnthouden).backcolor = Color.Red
End Sub
End Class

___________________________________________________________________________________________________

Vriendelijke groet,
Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan