• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Artikel-relaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Ik wil een registratie van artikelen en onderdelen van artikelen maken.
Daarvoor heb ik een artikelen (objecten) tabel en een samenstellingen tabel met een kolom onderdelen en een kolom bovendelen. Een bovendeel kan meerdere onderdelen hebben. Als voorbeeld heb ik een kast meet kastplanken en een raamwerk.
Ik wil in een functie de onderdelen van een bovendeel kunnen opvragen. Daarvoor moet ik in een aantal rondes door de samenstellingen tabel waarbij elke ronde een onderdeel oplevert.
Met een COUNTIF functie heb ik het aantal keren dat dit bovendeel voorkomt opgevraagd. Dat is het aantal rondes dat gezocht moet worden.
Vervolgens wil ik met de MATCH functie de eerste aanwezigheid van het bovendeel in de bovendelen kolom van de samenstellingen tabel opvragen. Daarbij wordt het bijbehorende onderdeel doorgegeven.
Daarna wil ik de tabel herdefiniëren (met de OFFSET functie) zodat de nieuwe tabel begint met de eerstvolgende regel en doorloopt tot het eind. Dan begint de volgende ronde met weer een MATCH.

Maar het werkt niet.

Wat doe ik verkeerd? Kan iemand mij helpen?

Als ik op een veel simpeler manier mijn doel kan bereiken hoor ik dat ook graag.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo JeanPaul

Hartelijk dank. Dit werkt. En het is een veel simpeler, directere aanpak dan ik probeerde. :) :) :)
Fijn dat het zo ook kan. Ik ga dit verder uitwerken en ben blij met je advies.

Maar, voor andere gevallen, als ik wel zo'n verschuiving met een match en offset functie nodig heb. Kan je die wel gebruiken in zo'n functie?

@anne dit is een UDF functie of een zelfgemaakte functie, hij is gemaakt op jou bestand, met aanpassingen kan je deze in andere bestanden ook gebruiken.

Dag Jean-Paul

Ja, dat begrijp ik. Ik ben jouw oplossing al aan het gebruiken voor wat ik wilde maken.
Maar de vervolgvraag was of je ook weet waarom de match en offset functie niet werken in deze UDF.
Uit interesse en mogelijke toekomstige andere functies zou ik dat graag weten.
Het zou fijn zijn als je daar ook antwoord op kon geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan