• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Artikelen automatisch toevoegen of wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

leyton

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2009
Hallo,

Voor de volgende situatie zoek ik een oplossing.
Ik zit momenteel met een database in excel waarin ongeveer 4000 verschillende artikelen staan met o.a. aankoopprijs-verkoopprijs-firma-verpakking-enz.

Als ik een nieuwe bestelling binnenkrijg ben ik genoodzaakt iedere artikel apart op te zoeken en aan te passen. Dit vraagt zoveel werk dat het onmogelijk is om alles bij te houden en dus niet alles op tijd kan worden aangepast.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is wanneer ik een orderbevestiging binnenkrijg en dit in de bestaande map copieer dat de producten met dezelfde barcode worden overschreven.

De reden waarom ik in excel werk is omdat de backups uit mijn kassa in excel zijn.

Hopend dat iemand mij kan verder helpen.

Grtz Leyton

leyton,

Kijk hier.
Ik heb van barcodes geen verstand maar dit vond ik met de zoekfunctie van helpmij Doorzoek dit forum.
Kijk de link helemaal door het gaat over de barcodes.

Laatst bewerkt:
leyton,

Kijk hier.
Ik heb van barcodes geen verstand maar dit vond ik met de zoekfunctie van helpmij Doorzoek dit forum.
Kijk de link helemaal door het gaat over de barcodes.

Ik heb dit bestandje ook reeds bekeken maar het is niet wat ik bedoel.

heb een bestandje met wat uitleg toegevoegd

Leyton

Bijlagen

Dit is eenvoudig op te lossen met een macro.

Open beide bestanden, stock en aanpassingen.
Loop door de lijst van aanpassingen en zoek elk artikel op in jouw bron bestand (stock).
Komt het artikel voor overschrijf dan alle data, komt het niet voor schrijf het dan weg op de eerstvolgende lege regel van de stock (dus na het laatste artikel).
Alles verwerkt dan sorteren op artikelnummer en klaar.

Groeten

Via voorwaardelijke opmaak kun je eenvoudig de veranderingen zien.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In de rode velden rechts zie je de veranderingen.
In de groene velden onder zie je de nieuwe artikelen

Het bijwerken gaat dus niet automatisch maar je ziet wel de verschillen en daar gaat het hierom.

In de rode velden rechts zie je de veranderingen.
In de groene velden onder zie je de nieuwe artikelen

Het bijwerken gaat dus niet automatisch maar je ziet wel de verschillen en daar gaat het hierom.

Is er een mogelijkheid om dit op een of andere manier automatisch te laten verlopen.

Ik bedoel wanneer ik mijn bestand open en er een nieuw bestand aan toevoeg dat de bestaande referenties worden overschreven.

En indien niet mogelijk hoe moet ik u voorbeeld dan precies uitwerken om dit op om en bij de 4000 artikelen tot een goed einde te brengen.

Leyton,

Heb je verstand van macro's?
Zo ja, dan is dat de enige manier om het automatisch te laten verlopen.
muteren en toevoegen.

Grtz

Leyton,

een progje bijgevoegd om te laten zien wat er zoal kan.

zet beide progjes in dezelfde map en open enkel Stock.xls

klik op de knop BIJWERKEN.

aanschouw het resultaat.

Grtz

Bijlagen

Leyton,

een progje bijgevoegd om te laten zien wat er zoal kan.

zet beide progjes in dezelfde map en open enkel Stock.xls

klik op de knop BIJWERKEN.

aanschouw het resultaat.

Grtz

Superzeeuw, Bedankt voor bestandje die je mij hebt toegestuurd. Ik ken inderdaad niet veel van macro's en weet dus ook niet waar ik zou moeten beginnen.
Het bestandje die je mij hebt opgestuurd is dit wat ik zoek al had ik toch nog twee vraagjes.

1/ Kan ik dit toepassen op al mijn artikelen of is er een begrensing op.
2/ Kan er ook een kleur in verwerkt worden, ik bedoel daarmee bv als een artikel reeds bestaat maar er is een prijswijziging dat die tekst bv rood kleurt.
Wanneer het om een nieuw artikel gaat dit in oranje is.
en wanneer het een bestaand artikel is zonder wijzigingen dit groen is.

Waarom ik dit nodig heb is het volgende, Wanneer er een wijziging of nieuw artikel is moeten nieuwe schapetiketten worden aangemaakt zodat de prijs klopt met de werkelijke prijs in de kassa.

Het is dan natuurlijk ook nodig dat ik de kleuren kan wissen zodat ik bij een nieuwe levering dezelfde toepassing kan uitvoeren en zien of er wijzigingen zijn in bepaalde artikelen.

Nogmaals bedankt voor uw tijd.

Leyton,

1. Wat bedoel je precies met de eerste vraag?
2. Er kan altijd met kleuren gewerkt worden maar dan dient de macro aangepast te worden.

Wat de kleuren betreft:
Het rood kleuren van een veld is geen probleem, maar welke cel wordt rood?
Een nieuw artikel oranje kleuren is ook geen probleem, maar welke cel wordt oranje?
Het groen maken is mij niet duidelijk, ik vermoed dat er een artikel wordt aangeboden dat in de database al bestaat en niet gewijzigd is?

Wat betreft de wijzigingen:
Op welke velden moet gecontroleerd worden?

Wat het wissen van de kleuren betreft:
Selecteer een cel, klik op het emmertje (opvulling) en kies geen opvulling.

Grtz

Hierbij het bestandje met weer wat aanpassingen.
Nog wel niet compleet maar toch weer wat meer geautomatiseerd.
Brand maar los met op en/of aanmerkingen.

Bijlagen

Mijn inbreng.
Na het invoegen van de nieuwe lijst op tabblad Nieuw klikken op zoeken en vervangen op blad Stock.

@ Superzeeuw: vermijd zoveel mogelijk Select en Activate in je code. Het is onnodig en vertragend. Maak je bereiken zoveel mogelijk dynamisch zodat je niet onnodig grote lege bereiken moet doorlopen. :thumb:

Mvg

Rudi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste, eerst en vooral wil ik iedereen bedanken die de moeite en tijd neemt om mij te helpen bij mijn probleem.
Deze website is mij aangeraden door een vriend en had gezegd dat er hier zeker mensen zouden zijn die mij verder konden helpen. Bij deze is dat al gebleken en wil ik ook iedereen reeds bedanken voor die moeite.

NU: in het kort samengevat wat mijn bedoeling is en wat ik juist zoek.

Ik had graag met 2 mappen gewerkt.

map 1 is de algemene stock met de gegevens van ieder artikel.
Dit zijn er tot nu toe ongeveer 4000.
Deze artikelen zijn onderverdeeld in barcode- leverancier-prijs- verkoopprijs- en dergelijke.
map 2 zijn de artikelen die binnenkomen.

Nu is het de bedoeling dat ik alle gegevens van de nieuwe levering in map 2 zet. (die krijg ik van de leverancier doorgestuurd in excel en moet ik gewoon kopieren in deze map en klaar.

Nu had ik graag dat wanneer ik map 1 opende ik twee functie had.

1 met kijk en vergelijk.
Wanneer deze knop ingedrukt word worden de artikelen uit de map 2 toegevoegd aan map 1.
Nieuwe artikelen worden aan de lijst toegevoegd en het artikel of de prijs word oranje.
Bestaande artikelen worden overschreven en indien wijzigingen in de prijs wordt het artikel of de prijs rood.
Bestaande artikelen waar geen wijziging in is worden gewoon groen.

Nu kan ik overlopen waar er aanpassingen zijn in gebeurt en kan ik nieuwe etiketten afdrukken.

Wanneer dit is gebeurt zou er een mogelijkheid moeten zijn ( met een tweede functie )dat de gekleurde vakjes terug wit worden maar dat toegevoegde artikelen en wijzigingen blijven behouden worden. Daarna word het bestand opgeslaan en gewoon naar mijn kassa doorgestuurd en zijn de nieuwe artikelen en prijzen aangepast.

Bij de volgende nieuwe levering start ik gewoon opnieuw en kan ik de wijzigingen van deze levering ook terug zien.

In bijlage is een bestandje toegevoegd hoe map 1 er zou uitzien.
map 2 is identiek maar dan zonder de functies.

Nogmaals alvast bedankt.

Bijlagen

Warme Bakkertje,

Ik vond het een zeer positieve opmerking en heb er al deels gebruik van gemaakt in een ander progje. Top.

Ik heb aandachtig naar jouw vba gekeken en dat werkt als een speer en ziet er eenvoudig uit.
Dat gedeelte snap ik maar wanneer ik dit probeer toe te passen met 2 xls bestanden dan moet ik toch afhaken en kom ik toch terecht op mijn activate en select methodes.
Als je ook daar een oplossing voor hebt dan zie ik die graag.

Wat ik gedaan heb:
Ik open het eerste bestand en start de macro.
De macro opent het tweede bestand, verwerk de data en sluit deze weer af.
Hoe los je dat dan op zonder activate en select want daar ben ik dus heel erg benieuwd naar.

Grtz.

Leyton,

Een aantal aanpassingen gemaakt.
De kleuren worden gezet en met de knop KLEUR WISSEN worden de kleuren allemaal weggehaald. Werking zoals voorheen met twee xls bestanden open Stockmap.xls en de rest volgt vanzelf.

Het programma dat jij aangeleverd krijgt met de wijzigingen, heeft dat altijd dezelfde naam of veranderd dit iedere keer b.v.
Update20090319.xls
Update20090320.xls

Warme bakkertje, nogmaals bedankt maar ik kwam er zo snel niet aan uit met 2 xls bestanden dus daar heb ik de oude situatie nog een beetje toegepast, verders heb ik jouw vba gebruikt want dat werkt super. Een paar kleine wijzigingen maakte het voor mij af.

Grtz.

Bijlagen

Leyton,

Een aantal aanpassingen gemaakt.
De kleuren worden gezet en met de knop KLEUR WISSEN worden de kleuren allemaal weggehaald. Werking zoals voorheen met twee xls bestanden open Stockmap.xls en de rest volgt vanzelf.

Het programma dat jij aangeleverd krijgt met de wijzigingen, heeft dat altijd dezelfde naam of veranderd dit iedere keer b.v.
Update20090319.xls
Update20090320.xls

Warme bakkertje, nogmaals bedankt maar ik kwam er zo snel niet aan uit met 2 xls bestanden dus daar heb ik de oude situatie nog een beetje toegepast, verders heb ik jouw vba gebruikt want dat werkt super. Een paar kleine wijzigingen maakte het voor mij af.

Grtz.

PERFECT. dat is het wat ik zocht. man man he kunt niet geloven hoe blij ik hiermee ben.
Dank u , dank u.

Leyton,

Altijd leuk als iemand dankbaar is maar de bedankjes gelden ook voor Warme bakkertje.

Let wel, Stockmap.xls zal altijd op zoek gaan naar Aanpassingen.xls.
Wil je dit anders hebben dan moet je dit in de macro aanpassen.
Alt+f11 en dan dubbelklikken op module1.
zoek "Aanpassingen.xls" op en verander dit, de naam komt 2x voor, 1x aan het begin en 1x aan het einde.

Als de Topic afgerond is kun je hem sluiten, dat doe je onderaan het scherm bij "Status van de vraag".

Leyton,

Altijd leuk als iemand dankbaar is maar de bedankjes gelden ook voor Warme bakkertje.

Let wel, Stockmap.xls zal altijd op zoek gaan naar Aanpassingen.xls.
Wil je dit anders hebben dan moet je dit in de macro aanpassen.
Alt+f11 en dan dubbelklikken op module1.
zoek "Aanpassingen.xls" op en verander dit, de naam komt 2x voor, 1x aan het begin en 1x aan het einde.

Als de Topic afgerond is kun je hem sluiten, dat doe je onderaan het scherm bij "Status van de vraag".

Wat moet ik dan eventueel veranderen.De laatste weghalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan