• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Artikelnummer met punt wordt getal na omzetten in csv

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarielleM

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2011
Goedemorgen,

Ik wil een bestand van een leverancier inlezen in ons systeem, maar dat lukt helaas niet helemaal. In het bestand staan enkele artikelnummers met 1 punt, zoals 103.1107. Om het bestand in te lezen moet ik er een csv bestand van maken. In het csv bestand wordt dit artikelnr gezien als getal en wordt het 1.031.107. Achteraf omzetten als tekst helpt niet want dan vervalt die punt.
Nu had ik gevonden dat als er een ' teken voor gezet wordt, het nummer als tekst wordt behouden. Helaas werkt dit toch niet. Ook foutcontrole uitzetten, scheidingsteken van systeem gebruiken aan of uitvinken helpen niet.

Heeft iemand nog een andere oplossing?

NB: Ik gebruik Excel 2007, het bestand van de leverancier is in 2003, landeninstelling van mijn computer staat op Nederlands.

groet,
Marielle

Als je bij het kolom met artikelnummer kiest voor tekst (text in mijn geval), dan komt het helemaal goed:

22203310.png

Update: Oh, mocht je dit importveld niet krijgen, dan eerst je csv file omnoemen naar txt, dus naam.csv omnoemen naar naam.txt. Kom je eruit?

Laatst bewerkt:
Dank je voor je snelle antwoord, maar helaas lukt dit zo ook niet.

In het bestand van de leverancier is de kolom ook al als tekst gemarkeerd. Als ik dat bestand opsla als txt en daarna weer inlees in Excel krijg ik inderdaad onderstaande importwizard. Maar ook al zeg ik daar ook dat het tekst moet zijn, zodra ik 'm omzet naar csv wordt het weer gezien als getal.

Moment, dat ga ik even proberen te reproduceren en dan kom ik bij je terug.

- Heb je al rechtsgeklikt op het kolom en gekozen voor format cells - dan probeer eens te kiezen voor tekst of iets anders?
- Kun je eens kijken bij start - configuratiescherm - landinstellingen? Daar kun je best wel wat rommelen met getalscheidingsteken.

Zet anders even (een deel van) je excel sheet hier neer.

ik kan dat csv bestand niet kiezen als bijlage. Vreemd, ik zie 'm wel in mijn eigen computer.......

rar of zip dat bestandje dan

Daar kunnen we niets mee. Geef de csv file eens een andere extensie, bijvoorbeeld .txt

Ron

volgens mij heeft Error53 al duidelijk het antwoord aangereikt :
je moet eens wat rustiger door die importwizzard stappen en netjes alles juist zetten, dan krijg je het gewenste. Heb je deze toepassing vaker nodig, maak er dan een macro van en dan hoef je nooit meer te rommelen.
Dus als je het CVS of TXT-bestandje hier eens neerzet (hooguit een 10-tal regel zonder vertrouwelijke info) dan krijg je een macro terug.

OK, bij deze het tekstbestand van de csv met alleen die artikelen.

Maar kunnen jullie dat voorbeeld excel bestand in mijn eerdere post dan wel omzetten naar csv zonder problemen? Want bij mij zet hij, zoals je ziet in de screenprint, de helft van de artikelen naar standaard (geeft geen problemen) en die artikelen waar het fout mee gaat als getal.

Met de importwizard heb ik het al geprobeerd, maakt niets uit. Ook rechtsklikken en celopmaak aanpassen werkt niet. Landinstellingen - getalnotatie aanpassen heb ik ook gedaan, maakt ook niets uit. Zodra ik het naar csv omzet, gaat het fout.

Bijlagen

probeer eens wat ik erbij gezet heb in dat excelblad op jouw tekstbestand, bij mij gaat dat direkt.
Lukt het niet, dan probeer ik het anders

Bijlagen

- ga in excelmenu naar bestand>openen
- kies in de juiste directory je bestand
nu krijg je een scherm met stap 1 van 3 van je tekstimport Wizzard
- kies voor "vaste breedte" (2e optie) door die aan te klikken
- klik op "volgende"
nu zit je in het scherm stap 2 van 3 van je tekstimport Wizzard, hier moet je niets doen.
- klik op "volgende"
nu zit je in het scherm stap 3 van 3 van je tekstimport Wizzard, Bovenin zie je gegevenstype per kolom en die staat nu op standaard.
- kies voor "tekst" (2e optie)
- klik op "voltooien"
nu staan al je cijfers daar in kolom A als tekst, zonder dat de "punten" weggehaald zijn. Je kan dat zien door bv. de kolombreedte van A groter te maken. Alle cijfers, met hun punten op de juiste plaats, blijven links uitgelijnd staan.

en 2* volgende
- op tekst aanklikken en voltooien

Ja, ok. Ik dacht dat dat iets speciaals was. Maar dat van de importwizard heb ik allemaal al geprobeerd. Als je dat bestand dan opslaat als csv en je sluit 'm niet af blijven de artikelnummers inderdaad goed staan, maar zodra je 'm afsluit en weer opnieuw opent, gaat het fout.

Ik sla 'm dus op als csv, zie dat alles goed staat, sluit 'm af zonder 'm weer op te slaan (anders staat alles gelijk weer fout), maar als ik 'm inlees in mijn systeem slaat hij die artikelnummers dus over. Dan kijk ik wat er mis is en zie die artikelnrs verkeerd staan.

Als jij dat voorbeeld bestand van mij opent (aantal posts geleden) en als csv opslaat en weer inleest in excel, staat het bij jou wel goed dan?

sla hem dan toch niet weer op als CSV:(, sla hem op als xls*:thumb: als je deze opmaak wilt behouden voor verdere bewerkingen. Voor wat dient dit achteraf ?

Iemand die nog een idee heeft? Vorige post: Het moet echt csv zijn, zie eerdere posts van mij. De xls kan ik echt niet inlezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan