ASAT Schijf en Processor Problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neji

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2004
Berichten
9
heb net een nieuwe computer aangeschaft zonder windows maar heb dit probleem: heb een Maxtor 160 GB 7200 RPM, en het is een
Gigabyte GA-7VT600 1394 moeder bord. Wanneer ik windows wil installen krijg ik het bericht dat ie de schijf niet kan vinden. Ik heb al talloze bios settingen geprobeerd maar ik kom er niet uit :S. Iemand die hier het zelfde probleem had met een ASAT HDD plaatste ook een post maar er werd gereply'd dat je met een driver het kon oplossen, nu heb ik die driver gezocht maar die is te groot voor een floppie.
Ook heb ik een een AMD Athlon XP 3000 processor maar wanneer ik de computer opstart staat er dat het een 1300 Mhz processor is. Hoe los ik dit op?

Bijvoorbaat dank,
Neji
 
Laatst bewerkt:
set er maar windows 98 op en het werkt.
Daarna even de drivers voor windows 2000 of xp ophalen en op een opstartbare cd zetten.
Gigabyte moederborden hebben om de een of andere reden een driver nodig voor je hd als je windows 2000 of xp wilt installeren. Dus de reply genoemd in je vraag is correct.
Je tweede vraag kan ik helaas niet beantwoorden.

suc6.
 
Jumper

Emmm... hoe moet die jumper eruit zien en waar zit ie op het moederbord :$

en thx ik zit nu momenteel windows 98 erop te zetten ( hopen dat het werkt ) en zal daarna XP erop zetten. En tot nu toe gaat het goed
 
Sata

Op mijn CD zat een file die je op Flop kon zetten. Ben nu niet thuis dus kan je niet direct zeggen hoe hij heet, maar je kunt hem openen met notepad en dan zie je iets als

**** SATA *****

Die zet je op een flop en je drukt op [F6] tijdens het begin van de systeem herkenning van Windows.

Dan na verloop van tijd vraagt hij je of je een extra driver wilt gebruiken, druk op [E] en volg de aanwijzingen.

Bij AMD wil het nog wel eens nodig zijn zelf de frontside bus hoger te zetten.

Succes,

Eric.
 
Prob

met windows 98 heb ik een paar probleempjes.. hij kan elke keer geen bestanden vinden die waarschijnlijk op de cd moeten zou staan en moet dus elke keer een bestand overslaan. Door dit geval pakt hij niks en ook mn cd-rom speler niet. En mn cd-rom speler heb ik nodig om die driver voor SATA te instaleren. Met windows 98 heb ik het nu opgegeven en Eric als je aub later dat bestand zou kunnen geven, hartelijk dank.

Bijvoorbaat dank,
Neji
 
Laatst bewerkt:
Probleem Opgelost!

dank jullie voor jullie antwoorden/tips. Ik heb nu geen probleem meer met het instaleren van Windows XP op een gigabyte moederbord met een hdd. Ging ff experimenteren met de driver en had ff een paar bestandjes op een floppy gezet en windows xp werkte :)
 
Heji,

welke drivers heb je precies moeten gebruiken.
 
Een SATA Raid driver voor de GA-7VT600 1394 gigabyte moederbord. Nadat ik deze driver op mijn oude computer had uitgepakt en de READ ME file opende stond er dit, hoe je XP erop zou moeten zetten

Insatll Operating System into SATA HDD of VT8237

1. Install Windows 98SE or Me

* Make sure VT6420 BIOS is executed by the system BIOS when POST.

* Make sure the HDD wanted for installing the OS is in the first hard disk drive (C:\).

* Install OS.

* Run setup.exe after OS is installed.

2. Install Windows NT 4.0, 2000, or XP

* Copy all files and directories of DriverDisk\SATA folder to a floppy disk. Make sure
following directories and files are copied into floppy disk.

A:\
\Win2000
VIAsraid.inf
VIAsraid.sys
VIAsraid.cat
\Winnt40
VIAsraid.inf
VIAsraid.sys
\WinXP
VIAsraid.inf
VIAsraid.sys
VIAsraid.cat
Txtsetup.oem
VT8237


* Boot system from OS installing CD-ROM.

* Make sure VT6420 BIOS is executed by the system BIOS when POST.

* Press "F6" when OS installer starts running.

* Insert floppy disk.

* Choose the OS device driver wanted for loading.

* Install OS.

* Run setup.exe after OS is installed.

dit advies kreeg ik ook van puppie, ook van dit forum.
Maar omdat windows 98 SE problemen gaf op 1 of andere manier ( hij kon bestanden niet vinden, die op de cd aanwezig moesten zijn ) Ben ik de harde schijf gaan fragmenteren en maakte ik een floppie met de bestanden die op de READ ME stonden. Dit werkte echter niet hoewel ik een stapje dichterbij kwam. Toen ben ik een floppie gaan maken met de bestanden die alleen Windows XP nodig zou hebben en dat werkte vervolgens weer wel.

Met vriendelijke groet,
Neji
 
Naschrift.

Het verbaast mij dat er zoveel ongein op een simpele vraag komt.

Het is standaard en niets bijzonders.

Bij elke "third party" driver voor een HD kun je wel 98 installeren, maar dat lost niets op.

Is de "third party" al wat ouder, dan kent Win2K/XP hem al.

Je hebt een flop met txtsetup.oem nodig.

In txtsetup.oem staat waar hij de drivers moet zoeken, dus mag je niet afwijken van de daar vermeldde directory's, of je moet hem met Notepad aanpassen.

Dus als je op je CD zoekt naar txtsetup.oem vind je de rest ook.

Let op er zijn CD's waarbij de flop als image te vinden is, dus dan moet je die image naar flop schrijven.

Dan bij het instaleren op [F6] drukken en de rest is kinderspel.

Eric.

P.S. Laten we een FAQ maken met entry HD wordt tijdens installatie Win2K/XP niet herkend, maar wel in Bios.

Met bovenstaande uitleg.
 
half opgelost

Het eerste probleem is nu al opgelost, zit zelfs nu op mn nieuwe computer maar alleen nu nog de processor snelheid klopt niet. Het moet een 3000 MHZ zijn en de FSB staat op 100 en mn processor snelheid clockt op 1300mhz, hoe kan ik dit veranderen???
 
@Eric,

Misschien is het volgens jou eenvoudig maar ik heb ook een pc met een gigbyte moederboard en ook daar krijg ik windows xp niet op. Wel windows 98, daarna een update naar xp geeft ook problemen.
Ik heb alles al geprobeerd wat er zoal geschreven is en heb alle drivers opgehaald die er maar te krijgen zijn maar tot nu toe helpt het nog niet echt.
Dit gigaboard herkent gewoon een hd van 60 GB niet als je daar windows 2000 of xp wilt zetten.
Het is trouwens het volgende moederboard 8IGML-T


En Neji, helaas weet ik niet hoe jij je tweede probleem kunt oplossen.
 
Helemaal opgelost

Bedankt voor jullie help en medewerking. Ik heb nu alle problemen opgelost. Moest een switch om zetten naar Off, want als ie op On stond zette hij de FSB naar 100.
En puppie, de probleem die jij hebt is redelijk makkelijk op te lossen. Hiervoor hoeft Windows 98 SE niet geinstaleerd te worden maar valt op te lossen door deze bestanden op een floppy ( van jouw driver dan natuurlijk ) te zetten, in dit geval is het een ATA HDD dus de zaak kan anders liggen:

Driverdisk\????\WinXP

VIAsraid.inf
VIAsraid.sys
VIAsraid.cat
Txtsetup.oem
( jouw driver file die hier moet staan in dit geval )

bij Windows XP setup f6 drukken op het begin, je floppy erin steken en als het goed is moet ie het doen.

@Eric_Daleboudt, Het spijt me als ik niet duidelijk ben geweest maar het probleem ligt zeker anders. Het is een SATA hardeschijf die in combinatie met een Gigabyte Moeder bord en Windows XP niet gepakt word. Hiervoor MOET je over een driver beschikken die te downloaden valt op de officiele website van Gigabyte. In de READ ME van de Driver staat vermeld dat je Windows XP via Windows 98SE of Windows ME moet instaleren. Maar dat is zware onzin. Ook nog is de driver te groot voor een floppy disk. Ook in de READ ME file word vermeld dat je alle bestanden van een bepaalde map moet kopieëren naar een floppy. Dit klopt vervolgens niet omdat Windows XP setup dan niet het bestand kan vinden die hij vraagt. En je moet over een 2e computer met internet beschikken om de driver te downloaden, de uitgeviste bestanden op een floppy te zetten en dan pas kun je Windows XP instaleren. Je hebt wel een cd mee gekregen met een driver voor je SATA HDD maar die cd kun je pas instaleren als je windows er al op hebt geinstaleerd. Zonder die driver vind hij je harde schijf niet en kun je geen windows instaleren. Ik vind dit ontzettend stom gedaan van Gigabyte die toch "goeie" producten leveren. Ik hoop hiermee het duidelijker te hebben uitgelegd.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp,
Neji

p.s. lol... nog een probleem hoe zet je deze "thread" op opgelost :p?
 
Laatst bewerkt:
Het op slot zetten van deze vraag doe je helemaal onderaan deze site, rechts onder heb je een paar mogelijkheden.

Maar jouw oplossing voor mijn probleem was helaas niet voldoende, dit had ik allemaal al gedaan en hielp dus niet.
Ik heb tijdens het opstarten van de computer de functietoets f5 moeten indrukken en daar kon ik de bios disable zetten. En toen werd mij hd wel herkend en ondertussen staat XP er op en ga ik het bios weer aanpassen.
Zo zie je maar dat er voor elk probleem een andere oplossing kan zijn.
 
Beste Puppie

Zoals ik al zei, het is simpel.

Gelukkig had je het zelf al gevonden. Als je in de Bios je IDE op PIO zet zal XP hem wel herkennen.

Het probleem zit hem in de UDMA controler die XP niet kent.

Zo heb ik een ABIT BP6 bord, met een HPT 366 UDMA controler, waarvan iedereen zegt dat hij geen NT gebaseerd systeem aan kan.

Wel bij mij draait hij (vroeger NT 4 SP6) en nu Win2K en Win98.

Ik moet wel toegeven dat ik dacht dat alleen dat Abit bord zo lastig was (je moet nl. de kabel om zetten) en dat het trucje van PIO algemeen bekend was.

Succes,

Eric.
 
Ik heb zelf ook een Gigabyte mobo (ander type) maar ik had hetzelfde probleem met mijn amd 2800+
Op mijn moederbord zit iets onder het midden een klein blauw schakelaartje dat NIET op ON moest staan, misschien heb jij hetzelfde probleem.

Groeten Neleke
 
al opgelost

ja ik weet het, toch bedankt, ik had idd het zelfde probleem :)

Bedankt,
Neji
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan