• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ascii-file in excel - punt wordt geen komma

Status
Niet open voor verdere reacties.

arafy

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2001
beste excelvrienden,

ik heb een ascii-file uit een meetprogramma en als ik deze in excel inlaad, wordt 123.456 123456 i.p.v. 123,456. vroeger lukte het wel, dus het is ergens een instelling, maar ik vind deze niet dadelijk. ik heb geprobeerd met excel 2003 nederlands op XP nederlands en excel 2003 engels op windows 2000 engels.

als bijlage vind je de ascii-file.

steven

Bijlagen

Beste Steven,

Ik neem aan dat je het ascii bestand opent vanuit Excel. In Excel 2003 krijg je dan een aantal schermen voor je kiezen.
Bij stap 1 en 2 kan je op de knop 'volgende' klikken.
In het 3e venster (de laatste stap) moet je even klikken op de knop "geavanceerd", je kunt dan zowel voor het decimaal- als het duizendtallen teken een punt of komma kiezen. ALs je in dit geval een punt kiest voor decimaalteken en een komma voor duizendtallen komt de data uit de 2 meetgegevens kolommen keurig als getal in Excel te staan met 3 decimalen.

Succes,

Gerald

gerald,

dat lukt goed voor C17: 688,75, maar de andere cellen blijven een getal met 6 cijfers na elkaar.

steven

Da's vreemd,

Wellicht staan je landinstellingen niet helemaal zoals bij mij?
Bij mij (XP) staat het op Nederland, decimaal scheidingsteken een komma, duizendtallen een punt.
Verder in Excel 2003 staat onder Extra > Opties > tabblad Internationaal het vinkje bij 'scheidingsteken van systeem gebruiken' aangevinkt.

Wellicht zit 'm daar de kneep?

Zie bijgaand geimporteerd txt bestand (bewaard als Excel werkblad).

Let me know,

Groet

Gerald

Bijlagen

Laatst bewerkt:
gerald,

hoop doet zotten in vreugde leven. dit is het niet. ik heb het allemaal al eens aangepast. maar zonder resultaat. dus er moet nog ergens een verborgen instelling zijn. alleen, waar te zoeken?

steven

Steven,

Heb je mijn xls bestandje wel kunnen openen en is dat wel ok voor wat betreft de komma e.d.?
Dan zou je denken dat het inderdaad een instelling in jouw Excel of PC zou moeten zijn..
Dat wordt nog listig speurwerk.

Het is nu wat laat om daar in te duiken, maar wellicht dat we deze week tot een oplossing kunnen komen.

Voor nu een goede nachtrust toegewenst,

Gerald

gerald,

jouw bestandje was OK. we zoeken verder. ik kruip er nu ook in.

steven

ik ben samen met een collega nog aan het zoeken. nog geen oplossing gevonden. iemand nog een verhelderend idee?

steven

Het lijkt hetzelfde als wanneer je datums via een query in excel laad, dan ziet excel ze ook niet als datum.
Hier ziet excel niet alle getallen als getallen. Daar waar slechts 2 cijfers achter de punt staan is het tekst.

Een, misschien omslachtige, oplossing is:

Laad de file in word
Zet tekst om in kolommen (3)
Vervang alle punten in komma's
Kopieer het geheel naar excel.

Klinkt als het probleem met "Regional Settings" excel ziet je punt niet als decimaal, maar als duizendtal scheiding.

je zou idd bij het openen van het bestand een import wizard moeten krijgen waar je dit kan instellen, of probeer eens je Regional settings te veranderen naar UK of US, waardoor de punt ineene standaard de decimaal wordt.

SucZeven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan