• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aselecte Steekproef in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeewani

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2010
Hallo,

voor mijn afstudeeronderzoek wil ik een enquete houden.
De totale populatie is 74. Dit vind ik teveel om allemaal te enqueteren.
Volgens berekeningen zou ik er 63 moeten enqueteren om een betrouwbaar beeld te krijgen. Dit vind ik nog veel maar oke.

Mijn vraag is, hoe kan ik in excel van deze 74 een aselecte steekproef trekken tot een uitkomst van 64 personen?

Ik heb al de formule =aselect()*(74-1)+1 gebruikt in cel a1 en deze dan gekopieerd naar beneden tot een aantal van 74. Maar ik kom dan niet verder. Hopelijk kan iemand mij helpen?

Groet,

Romina

Hallo Rowina,

Volgens mij ben je er al zowat.

1. Zet Round(blabla;0) om je formule zodat je gewoon hele getallen als uitkomst krijgt.

2. Je moet 63 mensen van de 74 aselect kiezen (al typ je ook een keer 64), hetgeen ook neerkomt op 11 mensen aselect kiezen en die juist af te laten vallen. Dat is een kleiner aantal dus werkt makkelijker.

3. Kijk in cel A1 tm A11. Als dit 11 verschillende nummers zijn, kun je dat gewoon beschouwen als je 11 afvallers. Als een nummer dubbel voorkomt, heb je nog een twaalfde nummer nodig (aannemend dat je een persoon niet dubbel gaat enqueteren), dus kijk je gewoon in cel A12 (en als dat nummer al voorkomt in cel A13 etc). Klinkt wel heel pragmatisch maar is niks mis mee volgens mij, statistisch gezien. En werkt prima voor dit lage aantal nummers.

4. Ik weet natuurlijk niet waar je onderzoek over gaat, maar meestal is niet iedereen gewillig om mee te doen aan een enquete. Als je de gehele populatie van 74 contacteert, mag je al blij zijn als er 63 of meer mee willen doen volgens mij.

5. En trouwens, het verschil tussen 63 en 74 is best klein, dus als meedoen gegarandeerd is zou ik gewoon kiezen voor gebruik van de gehele populatie, zodat je veel minder hoeft te werken met ingewikkelde formules aangaande betrouwbaarheidsintervallen, fouttoleranties, deviaties etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan