• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aselecttussen met uitsluiting van een getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

LauravT

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2012
Hallo,..

Ik wil graag automatisch een (wedstrijd)schema laten genereren.

Waarbij het aantal teams wisselend is, maar wel een vaste cel staat (dit is al geregeld).
Waarbij er 6 spellen zijn.
Waarbij er verschillend aantal rondes zijn, afhankelijk van het aantal teams uiteraard.

Bij de indeling moet er natuurlijk rekening gehouden worden met het feit dat een team maar 1 spel per ronde kan doen en 1 spel maar 1 keer hoeft te doen.

Ik zat hierbij dus te denken aan een aselecttussen formule waarbij bijv tussen 1 en 10 een getal gegenereerd moet worden waarbij getal 3, 5, 7, 8 en 9 sowieso de uitkomst niet mag zijn.

Het liefste heb ik dit in formulevorm (dus geen macro), maar als het niet anders kan,..

Zouden jullie mij kunnen helpen?!
Alvast bedankt!

Groetjes,..

Met in A1:A5 de getallen die wel mogen.

Code:
=INDEX(A1:A5;ASELECTTUSSEN(1;5);1)

of zonder hulp kolom

Code:
=KIEZEN(ASELECTTUSSEN(1;5);1;2;4;6;8)

Niels

Laatst bewerkt:
Hmm,.. dit is niet wat ik nodig heb,.. de getallen die niet mogen wijzigen nl per keer!

Ik heb bij voor spel 1 alle rondes al ingevuld:

Ronde Spel 1 Spel 2 Spel 3 Spel 4 Spel 5 Spel 6
1 Team 3
2 Team 5
3 Team 6
4 Team 4
5 Team 2
6 Team 1

Deze volgorde wijzigt bij elke nieuwe invoer van een team,.. hoeveel rondes ook noodzakelijk zijn,.. een team zal bij spel 1 altijd maar 1 keer voorkomen..
Nu wil ik het graag voor elkaar krijgen dat bij spel 2 etc. elke keer random een team komt te staan die niet eerder in die ronde of spel voorkomt! In het voorbeeld geef ik nu 6 teams weer,.. maar dat kunnen er ook 20 zijn!

Ik zat hierbij dus te denken aan een aselecttussen formule waarbij bijv tussen 1 en 10 een getal gegenereerd moet worden waarbij getal 3, 5, 7, 8 en 9 sowieso de uitkomst niet mag zijn.

Ik beantwoord precies wat je vraagt.

Niels

Ja,.. maar die getallen die niet de uitkomst mogen zijn veranderen bij elke toevoeging van een team,.. dus dat zijn geen vaste gegevens,.. en dan gaat hetgeen dat jij voorstelt niet!

Maakt verder niks uit hoor maar ik stel niks voor, jij vraagt om aselecttussen.
Invullen kopieren plakken speciaal waarde?

Niels

Nee,.. dat gaat helaas niet,.. want het moet continu aangepast worden als er meer teams bijkomen,..
Kortgezegd wil ik dus een manier vinden waarbij aselecttussen() wordt toegepast waarbij de uitkomst nooit een bepaald aantal getallen mag zijn,..

Zet het automatisch berekenen van het blad uit, misschien is dat een oplossing?

Niels

Dat gaat dus helaas niet,.. want hij moet wel herberekenen zodra er nieuwe teams toegevoegd worden!
Maar iig bedankt,..

dank voor de terugkoppeling,
maar in ronde 5 staat 2x team 1.
En ook hier verandert alles als je een team toevoegt.
Dit was toch niet de bedoeling?

Niels

Nee,.. klopt,.. had een klein foutje erin zitten,.. is nu hersteld!

Maar dat is juist wel de bedoeling dat ie continu zich aanpast,.. want een extra team moet in alle rondes meegenomen worden!

Bekijk bijlage 165021

Er zit een kringverwijzing in A44. Ik kan alleen niet in die kolom komen.

Heb het blad beveiligd,.. maar zonder wachtwoord,.. dus kan je er zo afhalen!
Maar as far as I can see,.. is er geen kruisverwijzing,.. :-s!?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan