ASIO4ALL speelt niet alleen over speakers, niet over hoofdtelefoon

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Goedendag, ik drum graag en mijn e-drumset is favoriet bij de buren, qua geluid niet bij mij. Maar daar is wat aan te doen. Ik heb Reaper DAW gedownload en geïnstalleerd en SSD5.5, drum-geluid-software (plugin voor de Reaper). Van beide nog de gratis trailversions, als het werkt gaat de portemonnee wel open. Alles lijkt het te doen, ik heb alleen een vertraging (latency) van hier tot Tokyo en terug. Even gegoogled, ASIO4ALL geluidssoftware schijnt de oplossing te zijn et voilà, de latency is weg. Ik ben erg blij. Zelfs over de kleine speakertjes van de laptop klinkt het al beter dan het blikkerige geluid van de kit. Maar er is één probleem; als ik mijn versterker wil aansturen vanuit de hoofdtelefoon aansluiting van de laptop werkt dat niet. Ook een hoofdtelefoon inpluggen werkt niet; geen geluid op de hoofdtelefoon, het blijft via de speakers gaan. Ik heb dit erover gevonden:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Helaas snap ik niet wat ze bedoelen en ik krijg het niet voor elkaar. En het gaat er juist om dat ik op mijn versterker kan spelen (oefenruimte, kleine gigs) of via de PA (Ahoy).

Wie o wie snapt überhaupt het probleem en weet een oplossing? Ik draai overigens Windoze 11 home edition.
Alvast bedankt,

Hugo

Ergens in je instellingen/driver is die uitgang niet geselecteerd of toegevoegd.

Dank voor je reactie, dat is helaas te vaag voor mij. Ik snap niks van computers, wil graag muziek maken.

Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent. Ik zit (vermoed ik) in ongeveer hetzelfde schuitje, maar dan met keyboards en gitaren. En dat heb ik getackeld met een externe audio interface, in mijn geval een Steinberg UR22C. Die sluit je met een USB kabel aan op je computer, en de monitors vervolgens op de UR22. Daarmee los je ook gelijk alle latency problemen op, want de software installeert ook je ASIO driver, waarmee je de latency kan instellen (heeft ook met je cache instellingen te maken).

Gitaren, keyboards en microfoons: alle audio loot via de Audio interface. En dat werkt perfect. Uiteraard ook met een koptelefoon aansluiting. Ik gebruik overigens ook een Zoom AM24 die ongeveer hetzelfde werkt, maar een stuk compacter is. Daarmee heb je dus perfecte geluidskwaliteit, en volkomen controle over wat je aan het doen bent.

Dank voor je reactie, dat is ook een richting om te denken.

Wat ik doe is het volgende. Ik sluit het computertje van mijn e-drum set aan op de laptop, via een USB kabel. De e-drum set stuurt daarover een MIDI signaal naar de laptop, naar de DAW. In de DAW zit een plugin, die weet wat hij met die MIDI noten moet doen. Gevolg is dat als ik op een drum-pad mep, de DAW het bijbehorende geluid creëert zowel in klank als in volume. En daar is ook nog eens van alles aan af te stellen. Dat geluid komt vervolgend via de speakertjes van de laptop naar buiten. Zonder ASIO4ALL heb ik mep-latency-boem. Met ASIO4ALL is die latency (bijna) weg, in ieder geval niet merkbaar. Maar ik wil het geluid dus niet via de laptopspeakertjes beluisteren, maar via iets anders. Mijn eigenbouw drumversterker, een PA systeem, of thuis gewoon via een koptelefoon. Maar die laatste stap, het analoge geluidssignaal exporteren, dat lukt dus nog niet.

Ik ga mij eens in die externe interfaces verdiepen, ik zie al googlend ook een AM22. Ik heb eigenlijk 'zo min mogelijk' nodig.

Mocht iemand toch weten hoe het gewoon via de 3,5 mm jack uitgang van de laptop kan zonder extra apparaat houd ik me ook nog aanbevolen.

Dank,

Hugo

Of deze, nog minder en geadverteerd met erg lage latency:

Elke externe audio interface is beter dan een Windows oplossing, denk ik. Dus ik zou zeker die kant op bewegen, als ik jou was. Ik ben zelf ook drummer geweest, dus ik weet wat latency problemen doen met je muziek :). (Ik kan nog wel een e-drummer gebruiken voor mijn muziek project :))

Dank je wel. Ik heb de Beringher gekocht, voor € 30,- vind ik het zeker het proberen waard. Kijk, tegen de tijd dat ik Ahoy moet vullen met geluid kijken we wel verder, eerst maar eens lekker spelen.

Latency blijft een ding binnen Windows. Mac doet het in mijn beleving veel beter op dit gebied. Of inderdaad via externe adapters. Dan heb je het probleem ook niet.

Vraag eens aan iemand die kerkorgel speelt hoe hij/zij omgaat met latency. Die mensen hebben het pas zwaar.

Latency hoeft geen enkel probleem te zijn op een Windows machine. Ik heb nu de zwaarste Macbook, en een stevige Windows (10) machine, waarop Cubase 14 draait. Ik merk geen enkel verschil, en al helemaal geen enkel probleem. En of een kerkorgel nou zoveel zwaarder trekt als een elektrische gitaar (of twee tegelijk), dat vraag ik me toch echt af.
Mijn vader was koordirigent met een behoorlijk gecompliceerde uitrusting maar die had geen enkel probleem om zijn geluid in kerken goed te krijgen. Lijkt mij ook helemaal geen toegevoegd probleem, omdat de meeste data toch midi is.

Ik ben inmiddels een stap verder. De UCA202 is retour afzender, die draait ASIO4ALL en geen eigen driver. Ik heb nu een UMC22 die volgens de site van Behringer ook ASIO4ALL moet hebben onder Windoze, maar met een oudere wel specifieke ASIO driver werkt het heel redelijk. Toch heb ik nog een vorm van latency. Die komt niet voort uit de audio set-up, denk ik. Ik denk dat omdat ik de trail version van een Waves DAW heb geïnstalleerd en die kan een soort zelftest doen. Je sluit dan de uitgaande audiopoort aan op de ingaande, de DAW stuurt een signaal naar de converter, meet hoelang het duurt voordat het signaal weer terugkomt. Uitkomst; 0,4 microseconde. Niet milli, maar micro. Dat is wat mij betreft snel genoeg. Dus denk ik dat het probleem ergens anders ligt. Waar, dat ben ik nu aan het uitzoeken en daar zoek ik hulp bij.

Ik zelf ben bang dat mijn computer niet snel genoeg is om de binnenkomende MIDI noot om te zetten naar geluid, via de DAW met SSD5.5 plugin. Dat zal vast wel flink rekenen zijn en het geluidscircuit is kennelijk snel genoeg. Geen idee hoe ik daar wat in kan testen en hopelijk verbeteren, als iemand daar tips voor heeft lees ik ze graag.

Hugo

Terug
Bovenaan Onderaan