• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aslect() steeds dezelfde random getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kyaar

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2007
Hallo!

Over de functie aselect heb ik de volgende vraag:
Wanneer je in 1000 cellen aselect() gebruikt ontstaan er 1000 random getallen. Wanneer je deze verwijderd en opnieuw met aselect() 1000 random getallen genereerd komen hier 1000 andere getallen uit. In vorige versies was het zo, dat er dan 1000 dezelfde getallen als uitkomst kwamen. Is dit in te stellen in Excel. Ik wil namelijk een aantal trekkingen doen en bij opnieuw opstarten van mijn macro dezelfde random getallen waar een andere bewerking op gedaan wordt. (met normale verdeling (norm.inv) hetzelfde aselecte getal maar een ander gemiddelde en standaarddeviatie)
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!!

Groetjes

Ik versta er vrij weinig van, niettegenstaande mijn achtergrond in statistiek. Je zal dus veel duidelijker moeten zijn.

Wat ik bedoel is het volgende:
in Excel genereer je in 1000 cellen met aselect() 1000 random getallen. Vervolgens delete je deze en genereer je opnieuw 1000 getallen. Deze 2 keer ontstaan er nieuwe random getallen. Ik wil graag dat deze dezelfde zijn als bij de eerste keer.
Ik wil namelijk met norm.inv(kans,gemiddelde, standaarddeviatie) --> norm.inv(aselect();gemiddelde; standaarddeviatie) random getallen trekken uit de normale verdeling. Alleen veranderd het gemiddelde en de standaarddeviatie steeds. Maar met dezelfde aselecte getallen. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Alvast bedankt.

Groetjes!

ik versta het ook niet. als je randomgetallen wil hebben, waarom dan 2x dezelfde getallen. je kan ook met plakken speciaal - waardes de formule omzetten in waardes en deze dan gebruiken.

steven

Bekijk eens Extra > Gegevensanalyse > Random number generator

Je kan toevallige getallen genereren uit een aantal verdelingen. Die random numbers zijn vast.

Als Gegevensanalyse er niet staat in dat menu, kijk dan bij Extra > Invoegtoepassingen en vink dat aan.

Wigi

Bekijk eens Extra > Gegevensanalyse > Random number generator

Je kan toevallige getallen genereren uit een aantal verdelingen. Die random numbers zijn vast.

Als Gegevensanalyse er niet staat in dat menu, kijk dan bij Extra > Invoegtoepassingen en vink dat aan.

Wigi

Wigi,
Kan je dat ook in excel 2003 doen? Ik kon het daar niet vinden.
Wat ik nu doe is =ASELECTTUSSEN(10000000;99999999) Ik krijg dan 8 getallen. Maar inderdaad wil ik ook niet steeds dat de nummers veranderen.
Als het echt niet anders kan, doe ik kopiëren en plakken speciaal (waarden).

Groet,

Henry

Wigi,
Kan je dat ook in excel 2003 doen? Ik kon het daar niet vinden.
Wat ik nu doe is =ASELECTTUSSEN(10000000;99999999) Ik krijg dan 8 getallen. Maar inderdaad wil ik ook niet steeds dat de nummers veranderen.
Als het echt niet anders kan, doe ik kopiëren en plakken speciaal (waarden).

Groet,

Henry

Dat moet er toch echt wel tussen staan (lees terug wat ik schreef).

Deze code kan je ook gebruiken:

Code:
Sub randomnumbers()

Dim c As Range

For Each c In Selection

c.Value = Int(Rnd() * 1000000)

Next
End Sub

je kan ze bv. toewijzen aan een knop.

Selecteer een aantal cellen waar een random number moet komen, en voer de code uit.

Wigi

Dat moet er toch echt wel tussen staan (lees terug wat ik schreef).

Deze code kan je ook gebruiken:

Code:
Sub randomnumbers()

Dim c As Range

For Each c In Selection

c.Value = Int(Rnd() * 1000000)

Next
End Sub

je kan ze bv. toewijzen aan een knop.

Selecteer een aantal cellen waar een random number moet komen, en voer de code uit.

Wigi

Sorry, ik bedoel excel 2007... Daar kon ik het niet vinden.

Heb ik niet. Googlen of iemand anders misschien die kan helpen.

Ik heb zojuist de code gebruikt en het werkt bijna perfect. maar ik wil wel altijd getallen hebben met 8 cijfers.
Nu gebeurt dat niet per sé.

Formule in de VBA code wat aanpassen, dat was enkel als voorbeeldje geschreven.

Hetgeen ik zelf zou bedenken is het getal 1000000 veranderen in 10000000, maar als ik naar het resultaat van jouw formule kijk, zie ik als uitkomst niet elke keer getallen met evenveel nummers. Dus ik neem aan dat mijn oplossing niet gaat werken.

Heb jij een suggestie?

Zo bijv.

Code:
Sub randomnumbers()

Dim c As Range
    Dim lGetal As Long

For Each c In Selection

Do Until lGetal >= 10 ^ 7 And lGetal < 10 ^ 8
             lGetal = Int(Rnd() * 10 ^ 8)
        Loop

c.Value = lGetal
        lGetal = 0

Next
End Sub

Wigi

Sprakeloos....

Ik probeer de formule te begrijpen, maar het lukt me niet.
Hoe kom je aan die wijsheid?

Heb je overigens ook mijn andere thread gelezen?

Deze:
Beste wigi,

Ik heb met veel plezier jouw code gebruikt om cellen samen te voegen. Echter, als ik cellen selecteer die niet naast elkaar staan, doet hij het niet...... Dan loopt ie vast bij de volgende regel:
If WorksheetFunction.CountBlank(Selection) = Selection.Count Then

Kan jij me zeggen of het ook mogelijk is om dit wel voor elkaar te krijgen?

Dank,

Henry

Laatst bewerkt:
Sprakeloos....

Ik probeer de formule te begrijpen, maar het lukt me niet.
Hoe kom je aan die wijsheid?

Bwa, deze is niet zo moeilijk te begrijpen hoor. Ik heb er andere ook ;) :D

Als je een getal van 2 cijfers wil, dan zoek je dus totdat (Do Until ... Loop) je een getal hebt tussen 10 (inbegrepen) en 100 (niet inbegrepen). Alleen is het hier voor 8 cijfers. Principe is hetzelfde.

Wigi

PS: mij mailtjes sturen om hulp te krijgen is nutteloos, die beantwoord ik toch niet.

Ik heb je inderdaad een keer een mail gestuurd. Zal ik niet meer doen.
Maar de quote kwam van een geplaatst onderwerp, naar aanleiding van een vba code die ik van je site heb geplukt.

Maar de quote kwam van een geplaatst onderwerp, naar aanleiding van een vba code die ik van je site heb geplukt.

Ik heb geantwoord.

Wigi

PS: post jij hier op het forum met 2 verschillende namen? Wat is daar het nut van?

Hoe bedoel je twee namen,

Voor zover ik weet heb ik meer één username: Kaptain

Ik dacht dat Kyaar dezelfde is.

Ah, je hebt de vraag ingepakt van Kyaar met een gelijkaardige vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan