Asrock x58 extr6

Status
Niet open voor verdere reacties.

theo koeten

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2001
in het aangegeven MoBo kan 24gb aan RAM, als ik echter meer dan 6 (3x2) doe dan wordt de boel instabiel. Ik gebruik 6 Kingston 2GB 1333 reepjes van precies hetzelfde type. Het MoBo heeft BIOS 1.4 (met een update voor de 2GB Kingston reepjes).
Ik vul eerst de witte slots, A1, B1 en C1, doe ik er 1 of 2 of 3 bij in A2 en/of B2 en/of C2 dan gaat het fout en krijg ik een hard ware failure melding.
enig idee wat ik fout doe?

W7 home premium, 64 bits, i7 CPU, 950Mhz.

theo

Heb je al geprobeerd van boven naar beneden te vullen?

ja, ik heb alle mogelijke combinaties en aantallen geprobeerd. Echter geen soelaas.
Max 3 stuks, 6gb.

theo

zijn het ook elke keer dezelfde reepjes/slots die problemen geven?

er zijn 4 reepjes uit 1 batch en 2 uit een andere, het zijn allemaal Kingston 2GB/1333.
de fout treet op zodra ik een slot van de tweede bank (blauw A2 t/m C2) gebruik, om het even met welk reepje. gebruik is alleen een blauw slot gebeurd er niets (blauw scherm).
Ook in de bios als eens de RAM choise van "auto" naar 1333 gezet, zonder resultaat. Misschien nog een andere instelling in de bios die ik niet weet?

theo

Staat je bus speed van je cpu default ? Zodat de NB frequentie niet te hoog staat.

Wat oorzaken kunnen zijn is dat bij te veel geheugen je teveel warmte op je mobo creeërd. Als dan nog eens je cpu bus speed hoger staat wat gelijk je NB frequentie aantast, komen de waarden van de NB freq hoger te staan, en als dan je volts lager staan krijg je een instabiel systeem.

Wat ook kan zijn, de timings van het geheugen. Bij CPUID kan je naar de SPD tab gaan en kijken welke timings bij welke frequentie behoren en welke voltage.

Hoe exact staat je bios nu ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan