Asus A6m start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

desolate

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Ik heb een al wat oudere Asus A6m laptop (ca. 2006). De accu laadt niet meer op, maar ik kon nog wel altijd met de stekker werken. Sinds gisteren start de computer niet meer op. Het lampje brandt dat de stroom is aangesloten. Als ik de aan\uitknoop indruk hoor ik soms het begin van opstarten en gaat de ventilator aan (soms ook niet), maar dan stopt het weer. Het is dus denk ik iets hardwarematigs, of in het moederboard\harde schijf.

Zijn er suggesties wat het kan zijn, hoe ik de juiste diagnose kan stellen?

Daan

Hallo

Probeer eens om de laptop op te starten ZONDER de batterij er in .

Dus enkel op netadaptor.

Veel laptop's weigeren op te starten met een defekte/kortgesloten batterij om het oplaadcircuit te beschermen.

Peter

Hallo,

Als ik de batterij eruit haal gebeurt hetzelfde. Ik heb vanacht de batterij erin gelaten en de hele nacht op stroom gezet. Dan lijkt het opstarten net wat verder te komen. De batterij is ter ziele, dat weet ik. Maar dan nog zou je met stroom toch op moeten kunnen starten. Aangezien het lampje van de voeding brandt, zou het iets op de HDD kunnen zijn of moederboard? En hoe controleer ik dat dan

Hallo

"Dan lijkt het opstarten net wat verder te komen"

Ik heb geen idee wat je hier mee bedoelt ....

Op het antwoord vooruit lopende :

Is deze laptop ooit al eens stofvrij gemaakt ???

Had deze langdurige koelproblemen ??? (hoog oplopend toerental c.p.u. fan)(artifacts tijdens beeldweergave)

Indien het antwoord hierop ja mocht zijn , dan weet je zelf al wat er gaan de is .

P.s.

Een laptop dient korrekt op te starten , zelfs zonder geinstalleerde harddisk/batterijpack.

Peter

Stofvrij maken is nooit gebeurd, dus dat zal wel meespelen. Als het antwoord ja is, weet ik nog niet wat het probleem is. :) Is de processor oververhit en kapot? Moet de ventilator worden vervangen?

Hallo

"Had deze langdurige koelproblemen ??? (hoog oplopend toerental c.p.u. fan)(artifacts tijdens beeldweergave)"

Ik ga er maar van uit dat het antwoord hierop ja is ...

Dan ... met deze symptomen heel grote kans op defekte motherboard chipset. (losgekomen door oververhitting)

Peter

In de winkel gaven ze aan slechte ervaringen te hebben met laptops waarvan de chipset was gerepareerd: meestal een paar keer terug en uiteindelijk toch geen lang leven meer. De reparatie + onderzoek en een nieuwe accu zouden me ongeveer op 250 euro kosten. Een beetje te veel voor het oude beestje. Ik ben nu dan ook meer de Hdisk aan het leeghalen mbv een external box. Dank voor de adviezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan