Asus a8v kan windows xp maar niet installeren op Sata schijf (installeert niet door)

Status
Niet open voor verdere reacties.

anoniempc

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2012
Hallo;
Ik wou mijn C schijf (IDE) vervangen door een samsung sp0411c r 40gb sata schijf.
Nu heb ik alles al geprobeerd, maar hij laat windows maar niet installeren.
Hoe ik het nu heb: alle overige ide schijven afgekoppeld, en alleen de sata schijf er aan op sata1 poort.
Hij ziet hem in de bios wel, maar zodra ik windows xp wil installeren (heb het met 2 verschillende CD's geprobeerd, evenals windows 7, dan zwart scherm), installeert hij niet door.
Dan krijg ik het volgende te zien:

[SMALLIMG]http://s22.postimg.org/uybz6660f/image.jpg[/SMALLIMG]

Moederbord: Asus A8V
Bios: versie 0213

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb ook geprobeerd om de master jumper van de oude schijf te halen en deze op de sata schijf te zetten maar tevergeefs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals lange pier al aangeeft moet je voor xp de satadrivers apart laden middels f6 bij de setup.
Of slipstreamen idd.
Waarom win 7 niet wil installeren is vooralsnog een raadsel

Lol, W7 niet eens zien staan, sata controller in de bios enablen zou kunnen helpen.

Hoi Pier,
ik heb de sata drivers via Nlite geslipstreamt naar de cd (windows xp performance edition). (sorry dat ik dit niet had aangegeven, maar dat had ik dus al gedaan)
Wat bedoel je met de bios nalopen? heb al lopen googlen maar kan niets vinden, ook de bios alles al nagekeken maar daar heb ik niet veel kaas van gegeten. Hoop dat je me kan helpen, deze pc is echt belangrijk voor me....

p.s. heb geen flop drive

Laatst bewerkt:
Hoi Pier,
Waar kan ik die op enabled zetten? ik kan deze optie niet vinden in de bios... ik kan wel de boot priority veranderen en dan de sata schijf bovenaan zetten, maar dan start de installatie ook niet.... ik krijg nu de oude hardeschijf ook niet meer opstartend.Alvast bedankt voor je reactie!

Update:
deze sata drivers heb ik geslipstreamd

Version 1.00.0.26
Description Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 for Windows 98SE/NT4.0/ME/2000/XP/2003
File Size
959,32 (KBytes) 2003.10.22 update
Download from
Global (DLM) Global

dan de windows xp map het bestand ge import.

Had je dan de deluxe uitvoering?
De laatste link is van gewone en die heeft die sata controller niet, dan moeten de Via sata/raid driver worden geslipstreamd.

Heb je wel deluxe uitvoering dan dien je ook de sata kabel aan die controller te hangen, de controller in de bios even opzoeken, promise heet dat ding.

Links naar de manuals al gegeven waar het in staat, loop die even door dan.

OnChip SATA Boot ROM [Enabled]
Allows you to enable or disable the onchip Serial ATA boot ROM.
Configuration options: [Disabled] [Enabled]
Zou overigens al op enabled moeten staan, voor de gewone uitvoering op blz. 4-24

Je zou een bios reset kunnen doen dan staat die al goed maar die is voor de Via chipset, die drivers dien je dan nog te slipstreamen, of windows 7 proberen.

Laatst bewerkt:
ik snap er helemaal niets van.
Als ik de oude schijf er aan hang, dan krijg ik de opties, windows starten in veilige modus, recent werkende instellingen etc... maar als ik dan een selectie maak dan start hij opnieuw op.
Ook zonder de sata drive blijft hij steken op het blauwe install scherm van xp, windows 7 krijg ik zwart scherm.
In de bios krijg ik helemaal geen opties te zien mbt sata..... het moet dus iets anders zijn wat dit probleem veroorzaakt?

bios reset nog niet gedaan, maar zou het daar echt aan liggen? Ik zal het zo eens proberen.
Update:
Hey, het is gelukt.. heb de cmos gereset. Ben nu met 1 sata schijf eraan windows aan het instaleren.
kan ik straks de andere ide schijven er gewoon aanhangen? Hoe laat ik hem dan de sata als master zien? De ide staat ook al op master ingesteld qua jumpers (gaat om 3 ide schijven... prim. master , sec master en sec slave schijf)

Thnks voor de info!

Heel raar.... had hem zonet werkend... maar nu na 1 keer opnieuw opstarten start hij niet meer op.
Probeer ik opnieuw xp te instaleren, krijg ik deze melding:
[SMALLIMG]http://s7.postimg.org/57l995f61/image2.jpg[/SMALLIMG]

Waar vind ik deze instelling? ik kan het namelijk nergens vinden, ik zal nog eens kijken in de bios.... kan het zijn omdat het niet de nieuwste bios is?

edit: oh, tijdens installatie f5 drukken ik ga het direct proberen

Hoi Pier,

Ik krijg nu dit te zien....maar geen flauw idee wat ik hier precies mee moet...
[SMALLIMG]http://s4.postimg.org/hheoli0rg/image_1.jpg[/SMALLIMG]

Ik heb eerst de standard pc with cstep optie geprobeerd, daar bleef hij hangen op please wait
toen de Advanced config (acpi).
Nu de Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible PC en nu kan ik wel instaleren, ben benieuwd of het werkt.
Had namelijk ook de eerste keer wel windows geinstalleerd, kwam er ook in maar na 1 restart deed hij het niet meer.
Weet niet of ik de goede optie geselecteerd heb maar ik was gewoon wat aan het gokken.... weet niet wat ik hiermee gedaan heb.

Edit; nee werkt toch niet :S

met de mps unicore setting kom ik wel iets verder maar dan weer zwart beeld

2e of 3e optie wil niet?

Op blz. 4-28 bij optie ACPI 2.0, die op on zetten en die optie 2 of 3 gebruiken via die F5, denkelijk hoeft dat dan eens.

Ik ga die instelling eens zoeken, kan het in de manual niet vinden op de blz die je aangeeft?

Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PCACPI Multiprocessor PC
ACPI Uniprocessor PC
Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible PC
MPS Uniprocessor PC
MPS Multiprocessor PC
Standard PC
Standard PC with C-Step i486
Other

Dus daarna optie 2 of 3 uit het lijstje selecteren bedoel je? Dus, ACPI uni, of Advanced config.

ACPI support 2.0 aangezet..

F5... optie 2 : ACPI Uniprocessor PC blijft hij hangen op setup is starting windows (nog in blauw scherm, komt niet verder)
optie 3 : Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC krijg ik weer dezelfde BSOD als eerder gepost....

:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan