Asus F3M (oude laptop) - upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alfnie

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2009
Ik heb het idee om mijn laptopje, wat tot nu toe altijd goed heeft gedraaid van een upgrade te voorzien.
Waarom: de prestaties zitten meestal op 100%, het ligt niet aan de programma's, de hardware is niet meer toereikend voor de nieuwere browsers, antivirus en office 2010.

Met Speccy van piriform heb ik de huidige cpu en geheugen details achterhaald. Het blijkt dat de CPU een socket S1 heeft en het geheugen 2 slots heeft, nu 1 in gebruik met 1GB DDR2 +/-160Mhz kaartje (dus PC2-5300, bron).

In speccy geeft gedetaileerdere informatie over geheugen:
Number Of SPD Modules 1
Slot #1
Max Bandwidth PC2-5300 (333 MHz)

moederbord:
Manufacturer ASUSTeK Computer INC.
Model F3M
Version 1.0
Chipset Vendor NVIDIA
Chipset Model GeForce Go 6100
Chipset Revision A2
Southbridge Vendor NVIDIA
Southbridge Model nForce 410/430 MCP
Southbridge Revision A3

Idee:
CPU: sempron 3400+ S1 --> andere S1 cpu (Turion 64 X2 TL-66 2.3GHz, bron)
MEM: 2 chipjes van 2GB DDR PC

Vraag: kan ik dit zomaar kopen en verwisselen? Als het socket en DDR 2 klopt, kan ik dan zomaar wat kiezen? Waar moet ik rekening mee houden?Kan ik zomaar geheugen pakken? Want ik heb geen idee waar ik de informatie over de snelheid beperkingen kan vinden? Heb de northbridge al opgezocht, maar kan er niets over vinden...

Het liefst koop ik het cheap nieuw, maar het zal wel niet meer te krijgen zijn. Daarom zal ik naar 2e handse spullen moeten gaan kijken. Eerst moet ik weten of het kan en waar op te letten.

Bedankt!

Ik weet dat men denkt: ouwe meuk, weggooien en geld investeren in iets nieuws. Maar ik vind het vooral leuk om ermee te klooien en dat het dan uiteindelijk werkt.

Wat ik zelf ook al uitgezocht heb:
Ik kom erachter dat BIOS een belangrijke variabele in dit proces is. Het gaat van een single core naar dual core en de BIOS moet dat kunnen accepteren. Echter zie ik op de asus website alleen een biosupdate staan die "Disable PCI Prefetch feature" [bron] - aangepast heeft. Het lijkt dat er geen biosupdate naar dual-core is. Kan er ook van andere BIOSmakers een biosupdate gebruikt worden? Ik heb hier totaal geen ervaring mee en kennis over.

Bedankt!

Het upgraden van de processor kun je vergeten. Voor zover mogelijk, veel te kostbaar.
Kun je toelichten waarom dit veel te kostbaar is?
mijns inziens is een snellere, dual core proc beschikbaar voor onder de 50euro.

Groeten,
Niels

Oké, ik snap dat het een hele klus is, maar dat vind ik niet erg he. In feite is de hele klus om de hele laptop UIT en IN elkaar te schroeven. Ook ervoor zorgen dat je proc op een juiste manier verwijderd, bepaalde pin volgorde losmaken.

Ik begrijp niet hoezo je geen verschil zult merken. Van een Sempron 1,8Ghz single core naar 2,3Ghz Dual core ga je toch wel degelijk merken. Zeker als je naar het L2 cache kijkt wat je ermee vooruit gaat. Ik zie dat het limiet op 2GB ligt, dus dat kan ik gerust verhogen, dat is ook niet moeilijk. Maar ik zie zelf veel vooruitgang in de cpu.

Zit ik er zo naast dan? Anyone else?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kon natuurlijk niet weten dat je zó handig bent. :)

Hehe, dat is waar. Dat is moeilijk om te zien aan de hand van dit forumtopic :).

Maar wat betreft die snelheid vooruitgang, do-able? Want wat ik graag zou willen, mits de chipset en mobo het nog enige tijd volhouden, is deze PC gewoon gebruiken als mijn StudieLaptop (Win xp pro, Chrome, Office 2010, MSE, Comodo Firewall), basic stuff. En mijn processor zit nu heel vaak tegen de 100% aan. En omdat het een single core is, moet ik dan ooit wachten.

Ik ben benieuwd naar je antwoord!

Kijk eerst eens met MAPP Reporter naar het geheugenadvies.
Wat zijn merk, model en typenummer van het moederbord ? Staat óók in het MAPP Report.

[MAPP Reporter -> LINK
Speccy --> LINK

Bedankt dat je er naar wilt kijken. :)

Je kunt dus 1 GB geheugen bijprikken. Zoek het beste eentje identiek aan de andere.

CPU: sempron 3400+ S1 --> andere S1 cpu (Turion 64 X2 TL-66 2.3GHz, bron)

AMD Turion :

Earlier Turion 64 processors are compatible with AMD's Socket 754. The newer "Richmond" models are designed for AMD's Socket S1.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Turion

Of deze processor compatibel is met het moederbord, weet ik niet.

Support for Notebook F3M - FAQs : http://support.asus.com/Knowledge.aspx?SLanguage=en&m=F3M&p=3&s=78#faq

Laatst bewerkt:
Ik waardeer je hulp! Morgen duik ik er weer in en zal ik replyen. Thanks!

Die FAQ heb ik even bekeken, maar daar staat helaas niets bruikbaars in.

Je kunt dus 1 GB geheugen bijprikken. Zoek het beste eentje identiek aan de andere.
Dit zou dus kunnen, maar ik zou ook 2GB aan nieuwe reepjes erin kunnen prikken. Toch? Dit lijkt mij sneller.

Van onderstaande bron is mij duidelijk dat op S1 gewoon een Turion past met 638 pins. Verder zie ik geen beperkingen...
[bron]

Socket S1 CPUs can include support for dual-channel DDR2 SDRAM, dual-core mobile CPUs, and virtualization technology, and compete with the mobile Intel Core 2 processor series.
Dit komt van wikipedia [bron][link2]
Ik heb op de bron door willen zoeken, maar de AMD site kent deze niet. Enkel andere websites geven dezelfde informatie, ik neem aan dat ze dit van wiki kopiëren. Google vind daar ook niets over. Dus ik moet ervan uitgaan dat de info op wiki klopt.

Er zijn natuurlijk een aantal generaties S1 sockets, ik denk dat ik de eerste heb, maar hoe kan ik dit zeker weten? Hoe weet ik welke generatie S1 sockets, welke CPU's en geheugen ondersteunen?

externe bronnen: link

Ik denk dat ik het gevonden heb: [bron] - afhankelijk van de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de informatie.

Lancaster (90 nm SOI)- Socket 754 = oude mobile socket AMD

Richmond (90 nm SOI) - Socket S1 (generatie 1)
Taylor & Trinidad (90 nm SOI) - Socket S1 (generatie 1)
Tyler (65 nm SOI) - Socket S1 (generatie 1)

Lion (65 nm SOI) - Socket S1 (S1G2) = nieuwe mobile socket AMD
Caspian (45 nm SOI) - Socket S1 (S1G3) = nieuwe mobile socket AMD

Dus ik denk dat de Richmond, Taylor&Trinidad en Tyler op mijn Socket passen. Afhankelijk van de TDP wat mijn voeding/mobo trekt. Am I right?

Laatst bewerkt:
Dit zou dus kunnen, maar ik zou ook 2GB aan nieuwe reepjes erin kunnen prikken. Toch? Dit lijkt mij sneller.

Lijkt me onzinnig.
De oude weggooien, dan maar ? :confused:
Staar je niet zo blind op de zgn. snelheidswinst.
Je hebt te maken met een verouderde laptop en z'n beperkingen.

Ik maak hier op dat het inderdaad een heel karwei is, maar wel een die ik aandurf. Puur omdat ik het leuk vind. Maar wat ik daar ook lees is: sommige cpu's zitten vast en kunnen niet los. In dat geval ga ik mijn laptop maar eens eerst helemaal uit elkaar halen, daarna constateren of hij er wel of niet uit kan. Ik ga hier een video van maken en FFW afspelen. Tegen die tijd dat ik dat gedaan heb zal ik je het laten weten, dan kun je eens kijken wat ik allemaal tegenkom.
Hier haal ik de volgende info uit: 1800 MHz 3400 0.09 micrometre SMS3400HAX3CM
Wat bedoelde je precies met die link?

Lijkt me onzinnig.
De oude weggooien, dan maar ? :confused:
Staar je niet zo blind op de zgn. snelheidswinst.
Je hebt te maken met een verouderde laptop en z'n beperkingen.
True True. Ik heb thuis nog reepjes genoeg liggen, dus ik zal eerst eens kijken of ik toevallig een soortgelijk reepje erbij kan prikken. Goed is goed he ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn bios versie al gechecked: ik heb Version 224.

De nieuwste is: Version 225
Description BIOS 225
Disable PCI Prefetch feature.
File Size
413,64 (KBytes) 2008.12.10 update
Die PCI prefetch feature lijkt me niet evident voor CPU change, toch? Daarom denk ik dat het niet nodig zal zijn... Wat denk jij?

Wat denk jij?

Before you remove your first screw, it is critical that you upgrade your BIOS to the latest version.

Ook denk ik, dat je je beter niet verder in dit wespennest kunt begeven !
If it ain't broke, don't (try) to fix it.

..... deze PC gewoon gebruiken als mijn StudieLaptop (Win xp pro, Chrome, Office 2010, MSE, Comodo Firewall), basic stuff

Prik er 1 GB geheugen bij.
Daarna Windows opnieuw installeren.
Dan zul je zeker een duidelijke verbetering bemerken.

Laatst bewerkt:
Dit geloof ik zeker. Maar ik wil het gewoon proberen, puur voor de hobby.
Ik kan zo'n TL-60 dual core 2Ghz wss voor 25-30 euro kopen. Dus de kosten zijn het ook niet. Wel dan?
Er is natuurlijk altijd een risico dat hij helemaal niet meer aan de praat gaat, maargoed. We'll see.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan