Asus G1S Scherm vervangen, HELP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Younistyle

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2008
ASUS G1S AK005C

Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden heeft het beeldscherm van mijn laptop het begeven (3 maanden NA de 2 jaar garantie btw :mad:)
Een vriend heeft het hem voor mij onderzocht en kwam tot de conclusie dat ik een nieuw scherm nodig heb....
Na al het uitstellen heb ik eindelijk een ander scherm gekocht met precies dezelfde specificaties. Ik had een 15.4 inch 1680*1050 scherm en ik heb een dergelijk scherm gekocht.

Ik heb nog geen enkele ervaring met laptop hardware gehad maar dacht dat het toch niet zo moeilijk moet zijn.
Toen ik eindelijk het originele laptop scherm eruit wilde halen kwam ik op een aantal problemen.... Ten eerste zie ik dat de connector achter op het scherm niet hetzelfde is als de connector van mijn nieuw scherm. En ik zie dat bij de invertor er een ander kabeltje is gebruikt dan mijn nieuw scherm. Maar ik heb bij mijn nieuw scherm ook een invertor dus dit moet geen probleem zijn? En er is ook nog eens een irritant kokertje(waar het scherm met de laptop vastzit?) waar al die kabels in verstopt zitten dus ik kan ook niets proberen.

Mijn vragen zijn nu:
Hoe verwijder ik het kokertje? Als ik erop druk zie ik 3 tandjes die als het ware ergens uitgaan maar ben nog steeds bang dat ik hem stukmaak.

Heb ik wel het juiste scherm gekocht?

Ik zie kabeltjes naar de webcam van de laptop gaan die van het scherm blijken te komen? Klopt dit en betekent dit dan dat de webcam niet meer zal werken?

Bij mijn nieuw scherm is er een grote connector (lange kabel zit vast aan connector achter beeldscherm) waarvoor ik ff geen plek voor kan vinden in de laptop zelf.... waar zit deze meestal? Ik neem aan dat dat de videokabel is.

Na het doorlezen van mijn bericht klinkt het eigenlijk heel onduidelijk ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen en anders zou ik ook fotos kunnen maken...
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp,

Younistyle

Probeer eerst eens te achterhalen wat het p/n van je originele scherm is. (je begrijpt part nummer)
Vergelijk het eens met het p/n op de door jou aangeschafte scherm.
Indien dit niet overeenkomt ( daar ben ik bang voor ) heb je een verkeerd scherm gekocht.
Nieuw of gebruikt ?
Indien nieuw, kun je hem binnen een bepaalde periode terugbrengen cq terugsturen.
Indien gebruikt, probeer hem te verkopen op e.o.a. webwinkel, bv. MP.

Dankjewel voor je reactie, ik heb het scherm 2de hands gekocht.

En nee ik weet niet precies waar ik het part nummer kan vinden en google is ook niet echt behulpzaam.

Voordat ik mijn laptop maar weer open schroef dit zijn de nummers van mijn nieuw scherm.

Sticker 1:
6091L-0287F
051108 A04
X7E5B82N104AD0287FL

Sticker 2:
KR-0JF377-56252-5B8-2329
LP154W02 15.4" WSXGA+
1545BKL114629 A11

Welke is hier het nummer dat ik moet hebben?

Je zult hem toch open moeten maken (behuizing van je beeldscherm), het p/n nummer staat nl. op het scherm zelf.
Dan kan er gezocht worden, ofdat het scherm compatible is met joouw.

Ja maar naar wat voor nummer moet ik zoeken?
Zoals ik al zei dat waren de nummers op mijn nieuw scherm.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Volgens mijn ervaringen doet asus niet moeilijk i.v.m. garantie claims , en had de goedkoopste/gemakkelijkste oplossing voor u misschien geweest om te vragen of dit nog onder garantie kon ...

Volgens mij dient er in deze laptop een t.f.t. scherm te zitten met volgende spec:

Taille : 15.4" Large
Nombre de pin : 30
Résolution : WXGA ( 1280x800 )
Type : TFT dalle brillante Brillant / glossy
Marque / Modèle : Phillips, chunghwa, SAMSUNG, quanta, id tech, Matsu****a

Uiteraard zegt een duidelijke foto meer dan duizend woorden en zou dus nuttig zijn.

Te controleren:
Bezit het vervangende scherm ook een 30 pin connector ?
Aantal backlightlampen hetzelfde (meestal slechts 1 , soms 2)

Het scherm dient integraal te worden vervangen met zijn metalen behuizing en backlightlamp, enkel de bevestigingspunten kunnen verschillen en dienen misschien te worden verandert.(soms moet de backlightconnector vervangen worden omdat deze niet past op de invertor)

Gebruik de originele cablering van de laptop .

Webcam , wifi antennes blijven onverandert.

MAAR:

Een tft scherm sneuveld zelden , de meest voorkomende fout bij geen beeld = nog steeds een defekte backlightinvertor (indien je heeeel goed kijkt , zie je nog steeds vaag beeld).

OF:

De cablering van het motherboard naar het tft scherm is defekt , waardoor het scherm geen aansturing meer krijgt , en uiteraard niet werkt.

Peter

Ik heb vanmiddag naar Asus gebeld en ik heb gezegd dat ik mijn factuur kwijt was. Toen moest ik het serie nummer doorgeven en hij blijkt geproduceerd te zijn in januari 2008 toen vertelde de man mij dat ik hem naar asus kan opsturen en ik dan 75 euro aan onderzoekskosten moet betalen en ook nog eens een rekening voor de reparatie daar boven op. Ik heb dit scherm tweedehands kunnen kopen voor 75 euro dus daar ben ik blij mee.

Verder zat er al een 1680*1050 scherm in dus heb ik ook een scherm met deze resolutie gekocht. Wat bedoel je verder met 30 pin connector? -Edit- Ik googlede net mijn nieuw scherm en die heeft een 30 pin.

Ik kan de originele cablering van de laptop niet gebruiken omdat de grote stekker achterop het scherm niet hetzelfde is. En hebben ze allebei een verschillende invertor.

Verder heb ik het scherm bijna eruit kunnen halen met wat ik denk dat je bedoelt met metalen behuizing alleen er blijft een plastic kokertje vast zitten die daar weg moet (morgen nog maar eens proberen)

Hoe kan ik anders checken of de cablering wel goed is? Want ik was op vakantie toen het ding sneuvelde en heb hem daar gebracht naar de hardware shop (lekker goedkoop daaro :p)
Daar hebben ze hem getest met een ander scherm en toen deed hij het namelijk wel.

Nogmaals bedankt voor alle reacties had eerlijk gezegd niet gedacht dat het forum zo behulpzaam kon zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Probeer eens een paar duidelijke foto's te posten van de eventuele verschillen , en waar volgens u de problemen zitten.

Desnoods pakken we dit probleem stap voor stap aan , er kan wat tijd tussen zitten , want ik zit uiteraard niet de ganse dag permanent achter mijn p.c.

Manipuleer alles met de nodige voorzichtigheid , bekijk alle 2 x , want achteraf nutteloze schade herstellen is niet plezant .

Een foto van de beide connectors van de tft scherm aansluitingen is momenteel het interessantste.

Peter

Hoi,

Ik denk dat stap voor stap wel het beste is :-)
Zoals ik al eerder heb gezegd ik heb nog geen enkele ervaring gehad met laptop hardware en ik heb ook geen haast.

Connector Asus Scherm:
sosied.jpg

Connector Nieuw scherm:
2u8joxu.jpg

Invertor Asus Scherm:
a1pide.jpg

Invertor Nieuw scherm:
v5x0nk.jpg

Video kabel? aan nieuw scherm:
2q1uv7q.jpg

Ik weet nu dus helemaal niet hoe ik verder moet...
Ik hoor het graag en nogmaals bedankt voor alle hulp.

Je zult hem toch open moeten maken (behuizing van je beeldscherm), het p/n nummer staat nl. op het scherm zelf.
Dan kan er gezocht worden, ofdat het scherm compatible is met joouw.

Je hebt helemaal gelijk.
Jouw bericht was een beetje ondergesneeuwd.
Sorry!

Laatst bewerkt:
Hallo

Naamloos.jpg

Deze connector is een 30 pins.(omcirkeld)

Mechanisch verstevigd d.m.v. gele transparante tape

Ik zie wel dat er links en rechts een extra mechanische vergrendeling aanwezig is (ziverkleurig) , die je eerst moet
ontgrendelen , alvoren je de ingeplugde zwarte stekker kunt verwijderen.

Op bovenstaande foto heb ik de pinnetjes gemarkeerd.

Op de foto van de originele konnektor kon ik ze niet tellen , daar deze net iets te troebel zijn.

Controleer de connectoren v/d beide schermen , of deze identiek zijn. (ik vermoed van niet , orginele conn. foto onduidelijk)

En controleer dan of de originele laptop stekker in het vervangende tft scherm past.

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het bleek inderdaad de ijzeren pinnetjes te zijn die hem anders deed lijken.
Het is gelukkig inderdaad dezelfde connector.
Ik heb ook maar de behuizing van mijn oud scherm op die van mijn nieuw scherm geschroeft maar ik zit nu weer met een nieuw probleem...

De invertor op het nieuwe scherm zit met de ijzeren omranding (dus niet de behuizing) aan het scherm vast:Foto0704.jpg

Deze past niet "samen" met mijn oude invertor in de laptop: Foto0705.jpg

Het probleem is dat ik niet mijn oude invertor er uit kan halen want het kabeltje van de nieuwe invertor is anders. Dat betekent dus weer dat ik de cablering moet gaan veranderen.
Enige optie die ik nu zie is de nieuwe invertor samen met het ijzeren uitsteeksel proberen te slopen....
Misschien heeft iemand anders een beter idee?

Nogmaals bedankt,

Laatst bewerkt:
Hallo

Kun je eens een duidelijke foto nemen van beide invertors , eventueel hoe deze zijn gemonteerd "metalen constructie" , in dit geval zijn de ingangs en uitgangsconnectotern belangrijk.

Met de door u geposte foto's in uw vorig bericht ben ik niet veel , daar deze troebel zijn , en ik me hier op scheel kijk.

Peter

Ik heb eindelijk de nieuwe invertor eruit kunnen halen en de oude bij het nieuwe scherm kunnen plaatsen zodat de cablering hetzelfde blijft.

Toen ik uiteindelijk alles weer had dicht geschroefd en de laptop aan probeerde te doen nog steeds GEEN beeld...
Nu weer een felle lamp er bij gehaald en nee echt geen beeld...

Ik begin het nu wel zat te worden... ik zal morgen de laptop nog een keer openmaken om te kijken of er geen kabeltje los is gekomen of iets dergelijks.

Het kan toch niet aan de invertor zitten? Dat ik zeg maar de invertor had MOETEN gebruiken van het nieuwe scherm?

Hallo

Te controleren:

Heb je wel beeld op een extern aangesloten scherm ??

Zelfs indien de invertor defekt is , dien je toch heeel vaag beeld te hebben op het tft scherm.

Is de connector v/h scherm op het motherboard wel goed ingeplugd ??

P.s.: zenuwachtig zijn/worden is niet echt ideaal , laptops zijn delikaat en ... controleer alles 2 x , zeker mits je niet echt veel ervaring hebt in deze materie.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan