ASUS Laptop oververhit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senseye

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2010
Ik heb een Asus laptop type A75D, is bijna 1,5 jaar oud.

Laptop is nu elke keer ruim boven de 100 graden, laptop is amper gebruikt en Windows (7) is pas opnieuw geïnstalleerd.

Deze twee screens zeggen genoeg, de processor is constant oververhit wat ik niet snap.
Bij het openen van de Start knop springt hij al tegen de 100 graden.

Screen 1.pngScreen 2.png

Ik heb geen idee hoe dit kan, hopelijk kan iemand mij dat hier vertellen.

Alvast bedankt

Waarschijnlijk stofophoping, maar het zou ook een verkeerd uitgelezen waarde kunnen zijn. Je kunt kijken of Speccy of CoreTemp je dezelfde waarden geven.

Ik heb zo het vermoeden dat die sensors kapot zijn, aangezien je al lang BSOD's hebt moeten krijgen als de temperatuur van de CPU over de 100 graden gaat. Ik zie regelmatig voorbijkomen dat AMD's verkeerde temperaturen aangeven.

Mijn tips:

1. Voelt de laptop ook heet aan? Wanneer een laptop namelijk over de 100 graden gaat, kun je de onderkant van de laptop nauwelijks aanraken.
2. Controleer de temperaturen met SpeedFan en Speccy. Post daarvan de screenshots alstublieft.

Misschien dat ik een ander beeldscherm heb dan jullie 3, maar ik lees in de plaatjes waardes die min of meer precies tussen het minimum en maximum inzitten (middenin) en geen enkele daarvan is boven de 100 graden.............? 50 - 98 - 27 - 27 - 46? (uitgezonderd 1 piekwaarde)

Laatst bewerkt:
Die maximum is de hoogst gemeten waarde als ik het goed begrepen heb. Ik vermoed ook een ophoping van stof, heb de de stofzuiger al eens op de koelvinnen gezet?

Zo te zien geeft Speccy ook 100 graden weer, na het afspelen (en zelfs voor) veranderd er (bijna) niks aan dit aantal.

Screen 3.jpg

Edit: Laptop word (nog) niet warm aan de onderkant, maar laptop is wel verschrikkelijk traag (wat ook updates als oorzaak kan hebben)

Laatst bewerkt:
Zoals te zien in de onderste foto's is er geen sprake van stofophoping. Heb de laptop geboot zonder onderkant om hitte aan te voelen, de enige plek die warmer is dan andere plekken is omcirkeld.
Na de boot was de laptop gelijk alweer 114 graden (met Speccy), wat zou de oorzaak kunnen zijn? Want hoe kom ik er achter dat de sensors stuk zijn of dat deze echt 100 graden loopt?

20140428_131110.jpg20140428_130818.jpg20140428_131059.jpg

je hebt geen foto gemaakt van je koelblok. Achter de ventilator zitten koelribben waar de ventilator tegenaan blaast. Zitten die vol met stof of niet?

Overigens: ik zou je laptop niet aanzetten wanneer je hem open hebt. Dus stroom en accu eraf, anders vergroot je de kans op kortsluiting....

Ik zie al stof zitten op de koelvinnen, als je die laatste afbeelding aan de linker kant bekijkt, dan zie je dat je ipv glimmend metaal, een grijze zooi ziet.

Ik snap wat jullie bedoelen, het is wel stof maar niet veel en onmogelijk daar weg te krijgen. Misschien maakt deze video wat duidelijk. Ik zie trouwens geen "koelribben" of je moet die dingen bedoelen die je aan de buitenkant kan zien. Wel zeer bedankt voor jullie hulp maar ik denk dat het probleem hier niet "stof" is, in ieder geval zie ik dat niet zo.

https://www.youtube.com/watch?v=EQ7aZWhUPPs

[video=youtube;EQ7aZWhUPPs]https://www.youtube.com/watch?v=EQ7aZWhUPPs[/video]

Niet helemaal "schoon" te verklaren maar het komt wel in de buurt, iemand nog andere suggesties wat het probleem hier kan zijn?

koelribben zijn inderdaad die dingen die je aan de buitenkant kan zien. Als je de ventilator eruit schroeft, moet je hier via de binnenzijde vol zicht op hebben. Mijn vermoeden is dat hier flink wat stof opgehoopt zit ;)

Helaas is je vermoeden mis, ziet er in mijn ogen prima uit.

20140428_194118.jpg

er zit wel wat inderdaad, maar het is niet schokkend veel. Het volgende wat je kan proberen, maar daar zitten wel risico's aan, is de koelpasta en koelpads vernieuwen.

Eerlijk gezegd zou ik niet eens weten waar de processor zich bevind in deze laptop, ik wil liever ook geen risico's nemen.

Een raar punt is wel dat er bijna amper warme lucht uit de laptop komt, het is ongeveer kamer temp wat er uit komt blazen.

ja precies, dus je koeling is niet optimaal blijkbaar. Dat kan komen door slechte geleiding tussen de processor en de koelelementen ;)

Er valt vrij weinig aan te doen in mijn ogen, ik durf de laptop niet helemaal uit elkaar te halen en de laptop word toch niet gebruikt voor zware programma's.

Ik laat hem zo draaien en mocht die het begeven dan is dat jammer haha

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan