Asus met AMD Sempron Zwart beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

remmy111

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2005
Ik kijk voor een vriend een computer na die alleen nog maar zwart beeld geeft en verder niets.Geen opstartpiepjes of zo. Wat ik vreemd vind is dat de koelvinnen gaan draaien zodra ik er door middel van de schakelaar achterop stroom op zet. Dus ik hoef de drukschakelaar aan de voorkant niet te bedienen. Er zit een AMD Sempron processor in, waarschijnlijk de 1.6Ghz. Wat mij daaraan opviel is dat er wel erg weinig pasta was gebruikt bij de montage. Een plek van zo'n vierkante cm zat helemaal niets. Ik heb nog wel de gekleurde stroomkabels gemeten en op allemaal stond divers stroom (enkele zelfs -) En de bios geresset.Ik denk zelf in de richting van de procesor die stuk is maar als het moederbord kaduk is is het de moeite al gauw niet meer waard.

Laatst bewerkt:
Er zit niets anders op dan onderdeel voor onderdeel te testen en zo alle mogelijke veroorzakers te elimineren. Maar ja, dan moet je wel van alles en nog wat reserve onderdelen hebben.

Of Of

Is er een mogelijkheid om te bepalen of het de chip of moederbord is? Ik bedoel, dat de koeling gelijk al begint te werken zodra ik er stroom op zet zonder dat ik de computer aan de voorkant inschakel zou toch iets moeten betekenen.

Ga eens naar de fabrikant van het mobo en bekijk/download het handboek. Dan kan je zien of er in de bios bepaalde (power)settings zijn die dat mogelijk maken (ventilator gaan werken als je de stroom erop zet), maar bovendien kan je dan lezen of bepaalde piep-signalen aangeven of en wat er mis is met het mobo. De kans is overigens het grootst dat, als het een oud mobo is, dat er iets mis is met het mobo. Die cpu-chips die blijven meestal wel werken, tenzij er veel te veel spanning op gezet is.

Ik heb troubleshouting gedaan bij Asus maar ze konden mij niet helpen want piepjes geven doet hij ook niet. De bios is niet bereikbaar dus de instellimgen kan ik niet zien maar dat de chip zeldzaam stuk gaat wilde ik weten. Dan maar een ander moederbord! Zou een AMD MB in een Asus kast met Asus voeding passen of zou de voeding problemen geven? Op de foto die ik van een AMD MB zag je uiterlijk geen verschil behalve een stekkeraansluiting die op Asus wel zit en op AMD niet. Slechts een tientje of vijf in Haarlem (incl. chip en vent.)

Laatst bewerkt:
Waar je voor de voeding goed op moet letten is of de voeding een 20 (=ATX) of een 24 (=EATX) gaatjes stekker heeft en of dat overeenkomstig de aansluiting op het moederbord is. Nu kunnen de meeste 24 gaatjes stekkers wel op een 20 polige aansluiting op een moedrbord (als daar ruimte genoeg voor is) maar niet andersom. Dan heb je een ATX 20 24 polige verloopstekker nodig.

Verder is de omvang/formaat van het moederbord van belang. Je hebt de formaten ATX, Mini-ATX en Micro-ATX. Als er nu ATX in zit kunnen alle drie de formaten erin. Als er nu Mini-ATX in zit passen alleen mini en micro ATX. En logischerwijs als er nu micro-ATX in zit past er alleen maar Micro-Atx in.

Volgens mij is het een microbord, ik kan het niet vinden in de beschrijving wat het is.Ik zou bij het aansluiten sowiezo toch enige hulp nodig hebben want er zitten toch een hoop draden op aangesloten die bij een ander merk moederbord waarschijnlijk weer op een andere plaats zitten.

Meestal staat op het moederbord zelf welk type het is. Als je dat weet kan je op hun web site de specs ophalen en zien of het een ATX, Micro- of mini atx is. Het is van het merk ASUS, meen ik begrepen te hebben uit je tekst.

De moeite die ik moet doen en het gebrek aan zekerheid dat een ander merk moederbord goed zou passen heeft mij doen besluiten bij computerstunt in haarlem een computer te bestellen. Voor 92.50 euro een kast met MSI Amd 3200+. Alleen de harde schijven, brander inbouwen, geheugen erin en klaar! Het lijkt mij het eenvoudigste! In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Ben ik et je eens. Wel zo eenvoudig en goedkoop. Let wel even op de compatibiliteit van de HD's (PATA of SATA) en het geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan