asus moederbord p5kpl se vind geen sata dvd rom

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbedoeske68

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2011
ik heb een asus moederbord (p5kpl se)
nu heb ik er een sata dvd rom in gezet.
bij het opstarten vond hij hem niet.
ik heb in de bios gekeken en het bleek dat hij er ook niet in stond.
ik heb er twee ide hardeschijven in en die ziet hij wel de sata dvd rom vind hij niet.
ik heb elke sata aansluiting op het moederbord geprobeerd maar hij vond hem niet.
ik heb de dvd rom in een andere pc gezet en die vond hem meteen dus die is niet stuk.
ik kom er niet meer uit heeft iemand een oplossing

rob

Welkom!

Lijkt erop dat je sata-controller uitgeschakeld is. Dit kan je inschakelen in de bios. Dit verschilt echter per bios, maar met even zoeken in de settings kom je vast wat tegen. Let op dat je niet zomaar settings gaat veranderen als je niet weet waar ze voor zijn. Ik weet niet hoever je kennis reikt, maar verkeerde settings kunnen gevaarlijk zijn of de computer niet meer laten opstarten :)

Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat je moederbord geen native driver chip heeft.
Tijdelijk (alleen tijdens installatie) een pata dvd rom drive doet wonderen.
Of ,wat ook kan werken,de dvd rom drive op de eerste sata aansluiting zetten.

Laatst bewerkt:
ik heb van alles geprobeert maar kan niks vinden in de bios waar door de sata werkt.
heb hem ook in de eerste stekker gehad maar ook niks .
alles staat op auto dus zou je zeggen dat het moet werken ik weet het niet meer.

ik heb van alles geprobeert maar kan niks vinden in de bios waar door de sata werkt.
heb hem ook in de eerste stekker gehad maar ook niks .
alles staat op auto dus zou je zeggen dat het moet werken ik weet het niet meer.
Hoe is de situatie verder van de pc? Probeer je een windows of iets dergelijks te installeren, of staat er al een OS op? Krijgt de speler wel stroom?

Ik ga op één oor, morgen weer een dag :)

Misschien heb je hem niet goed ingeprutst. Haal eens je S-ata eruit, van die DVD en rommel hem er opnieuw in. Misschien maakt hij goed contact. BTW (by The way) heb je al in de handleiding (altijd zeer waardevol) gekeken van je mobo of je geen speciale settings moet activeren voordat je hem kan gebruiken.

ja hij krijgt wel stroom als je de computer opstart dan brand het lampje.
De vraag of je probeert xp te installeren, is omdat oudere versies geen sata-drivers aan boord hebben. Wil je dan gebruik maken van sata, dan zul je via een diskette de sata-drivers eerst moeten installeren. Of je download een nieuwere xp-cd en gebruikt de huidige licentie natuurlijk. Het is dus wel van belang dat je wat meer info geeft.

Is de computer reeds geïnstalleerd met een besturingssysteem?
Welke bios draait er op het systeem?
Welke bios-settings heb je gezet/veranderd?
Heb je dezelfde kabel ook gebruikt in die andere pc?

Ik denk nog steeds dat je de sata-controller niet aan hebt staan, en dat die dus ingeschakeld dient te worden. Als je xp probeert te installeren dan denk ik dat je eerst de driver via een diskette moet installeren om gebruik te kunnen maken van sata.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan