asus onboardkaart icm creative audigy 4 problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eyeliquid

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
Goedendag,

Ik heb 2 geluidskaarten in mijn systeem zitten, een soundblaster audigy 4 en een onboard(insteekkaart van mobo p5n32-e SLI Plus)
Als ik de computer opstart met mijn soundblaster als default audio dan werkt mijn onboard geluidskaart niet naar behoren. Als je bv met teamspeak een kanaal wisselt hoor je de vrouwenstem maar 1 letter in het midden van '' switch to channel" zeggen.
Ook als ik geluid afspeel van zowel winamp, windows media player dan veranderd het geluid van hard naar zacht, mono naar stereo.
Zodra ik mijn computer start met mn onboard geluidskaart als default audio dan werken beiden geluidskaarten naar behoren.

als ik mijn computer start met mijn onboard geluidskaart en vervolgens de default audio kaart naar mijn creative verander blijft mijn onboard werken.
echter is mijn creative soundblaster van betere kwaliteit en is het niet handig om telkens te switchen om bv mijn winamp over mijn creative kaart(waar mijn speakers op aangesloten zijn)

dit probleem is begonnen toen mijn Western digital hdd van 500gb gecrashed was.
in eerste instantie dacht ik dat het hiermee te maken had. echter na het vervangen van de harddisk bleef het probleem zich voordoen.

Ik heb het volgende al getest en uitgevoerd:

* Verschillden geluid setjes en headsets op beiden geluidskaarten
* zowel nieuwe als oudere drivers geprobeerd
* Probleem doet zich voor bij verschillende windows xp installaties( xp x64, xp home, xp pro.)
* Onder vista werkt het gewoon naar behoren(bijde audiokaarten als default in te stellen zonder problemen)
* Laatste bios updates gedraaid.

Misschien overbodig maar ik vermeld het toch maar even

Configuratie

* Asus P5N32-e SLI plus mainboard
* intel q6600 processor
* 2x 2 GeiL dual channel kits DDR2-800
* Western digital 500gb hdd s-ata
* Maxtor 250gb hdd s-ata
* Soundblaster Audigy 4 geluidskaart
* Asus Nvidia 8800Gtx 320mb videokaart

Alvast bedankt voor jullie reacties

Je zult de on-board kaart moeten de-activeren in de BIOS, en als het dus een insteekkaart is gewoon de kaart verwijderen.
2 geluidskaarten loopt niet correct zoals je merkt.

bedankt voor je snelle reactie

voordat mijn harddisk badsectors kreeg(wat als gevolg een windows crash had) werkte de 2audio kaarten zonder problemen.
en het vreemde is dat het onder vista wel gewoon werkt. echter onder vista werken bepaalde programma's niet die ik nodig heb voor mijn werk. dus overstappen naar vista is geen oplossing

Zelf heb ik hier een on-board chipje + X-Fi Xtreme Music, en de on-board heb ik uitgeschakeld in de BIOS. Anders krijg je (wat ik weet) problemen, dus ben toch wel enigzins verbaast dat 2 kaarten heeft gewerkt.

ik heb het op meerdere systemen werkend gekregen.
maar daarbij komt het vreemde dat als ik mijn onboard geluidskaart als default instel. mijn computer opnieuw opstart, dat vervolgens mijn twee audiokaarten wel perfect werken.

Maar had je al geprobeerd om de insteekkaart eruit te halen, en het on-board geluid in de BIOS uit te schakelen ?

de onboard kaart uitschakelen hoeft niet persee, mn creative werkt goed zowel als default als niet default ingesteld.
ik wil graag 2 geluidskaarten gebruiken, 1 voor mijn headset(teamspeak/ventrilo) en de andere voor mijn surround set( is namelijk vervelend om muziek/game geluiden en teamspeak gepraat over 1 kanaal te horen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan