ASUS p5k ACHI probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElivdGeest

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc met een asus p5k moederbord.

Ik had daar mijn ssd ingebouwd ( schone installatie van windows 7 opgezet ), en mijn wei score van ssd vas maar 6.9 inplaats van 7.4 wat ie bij mijn vorige pc was (optiplex 755)

Ik kwam er al snel achter dat er geen achi optie in de bios was, en na veel zoeken vond ik een patch die het zou moeten laten instellen in de bios .

Ik zet daarna dus achi aan, maar als ik dan reboot dan wordt mijn ssd niet meer herkent, maakt niet in welke poort ik hem doe.

Ook maakt het geen verschil of ik de jmicron sata controller aan of uitzet, ik kan de ssd niet herkenbaar maken.

als ik de ssd loskoppel en ide mode aanzet, dan wil ie weer wel booten.

Heb gister ook een andere videokaart geinstalleerd, en nu is mijn score 5.9, en mijn read/write snelheden zijn nu nog lager dan die van mijn data hdd (iets van 70 write en 60 read)

Mijn ssd is een kingston v300 120gb, heb ook al geprobeerd om mijn bios te updaten, maar ik had al de nieuwste.

Ook het updaten van de firmware van mijn ssd had geen zin.

Ook het updaten van de chipset drivers had geen zin.

Hoop dat jullie iets weten zodat ik achi aan de praat krijg.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Al de AHCI in windows aangezet?

Zo niet, dat gaat als volgt:
0. zet de bios in IDE modus en start Windows
1. Sluit alle Windows-toepassingen af.
2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoekopdracht starten en druk op Enter.
3. Klik op Doorgaan als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven.
4. Zoek een van de volgende registersubsleutels en klik op de desbetreffende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV
5. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik vervolgens op Aanpassen.
6. Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
7. Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.
Zet nu de bios op AHCI en windows zou nu moeten werken in AHCI-modus

heb de waardes in het register aangepast, bij Msachi stond ie al op 0, maar bij IasterV stond ie op 3, heb dit dus op ook op 0 gezet.

Dit gaf echter geen effect.

Wat er precies gebeurd is dat als ik achi aan zet in de bios, is dat hij na de restart op het post scherm blijf hangen en als ik op tab klik dan
dan zie ik dat hij bezig is met auto-detecting achi port 1.... (als ik de ssd op een andere poort aansluit, dan ziet hij wel de hdd en de dvd drive maar blijft dan hangen met poort waar dus mijn ssd op aangesloten is, ook alleen met de ssd angesloten gebeurd er het zelfde, op wat voor poort dan ook)

Zou het kunnen dat het gewoon een conflict is tussen mijn ssd en mijn moederbord?
Kan kijken of een hdd met een windows install hetzelfde reageert, want mijn data drive wordt wel gezien.

De bios is uit 2008 en is de laaste, dus mischien heeft het mobo gewoon problemen met ssd op achi mode.

Ook mijn chipset driver is de laatste, heb van de asus site en van de intel site geprobeert (die van intel gebruik ik nu omdat dat de nieuwste is) heb een p35 chipset als jullie dat willen weten.

Er was zowiezo geen achi instelling in de bios eerst, maar heb via andere forums een rom gevonden die zorgde dat je dat wel kan instellen.

In iedergeval alvast bedankt voor jullie hulp:thumb:

Update: ik heb een hdd met windows erop aangehangen, en die wordt, met achi aan, wel herkent door de bios waarna windows opstart (het was een oude hdd die bij deze pc zat toen ik hem kreeg waar ik windows op had gezet, alleen krijg ik een bsod, maar dat komt omdat ik die windows in ide mode had geinstalleerd, omdat ik toen nog niet de achi mod rom had voor mijn bios)

achi maakt zeker met ssd's wel vershil hoor, met hdd's maakt het niet zoveel uit.

Ik zal zowiezo niet de optimale snelheid van mijn ssd merken omdat ik sata 2 heb, maar achi zou toch het minste zijn wat je verwacht, want nu is mijn ssd dus trager dan mijn hdd.

Is het mischien mogelijk om een sata iii controller te kopen, of zal dat niet nuttig zijn?

Laatst bewerkt:
Ik zou het dan gewoon bij ide houden. Ook met ide is een SSD een merkbare verbetering vergeleken met een HD(met ahci).

oke dat zal ik dan maar doen.

Als ik ooit een oplossing vindt dan zal ik dat wel zeggen.

Als andere mensen nog iets weten dan hoor ik dat ook graag.:thumb:

zou het mischien zin hebben om de firmware van mijn ssd te downgraden?

Oke in ieder geval is mijn score weer terug naar 6.9 gegaan ( Dont ask me why).:rolleyes:

Wat ik ook gek vind is dat de laatste bios van mijn mobo uit 2008 is.

Laatst bewerkt:
Zou het zin hebben om mijn ssd helemaal leeg te halen, en kijken of ie dan herkent wordt in achi?

Dat was bij veel mensen wel het geval (gegoogled op auto-detecting achi port 1...).

lijkt me toch stug maar als dat het oplost.... :love:

Laatst bewerkt:
Ik heb een Asus maximus Formula (https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_FORMULA/) gekocht voor vier tientjes op marktplaats.:thumb:

Als binnen is zeg ik wel of ie mijn ssd nu wel wordt herkent in achi

Dit mobo ondersteunt achi wel zonder extra patches, dus dat de kans is groot dat mijn ssd hier wel normaal mee werkt.

Ook heeft deze 6 sata poorten en zitten ze ze aan de zijkant van het mobo,
dus mijn asus gtx 570 zou hier prima in moeten passen zonder problemen met eventuele sata connectors die in de weg zouden kunnen zitten.

En pci-e 2.0 is ook weer een leuk extratje.:d

Bij dit mobo hielp het ook niet, maar mijn ssd leeghalen zorgde er voor dat ie wel werd herkent in achi mode, dus de vraag is hierbij opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan