Asus P5K SE moederbord temp te hoog?

• Onderwerp starter Onderwerp starter vrpz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vrpz

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2007
Hallo,

ik heb net een nieuw systeem gekocht bestaande uit:
- Behuizing Midi ATX
- Recom Power Engine 450W
- Asus P5K SE
- Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz
- Crucial 2GB Kit DDR2 667Mhz
- Samsung SpinPoint T166 500GB 16MB (SATAII) + Zalman cooler
- MSI NX8800GTS 320MB
- Samsung SH-S203B DVD-rewriter 20x SATA (zwart)
- Interne cardreader 3,5 inch ZWART

Het systeen draait vooralsnog stabiel. Maar met een kamertemperatuur van 20 degC is de MB temp 51 degC en de CPU 43~46 degC. Nadat ik de CPU cooler op Performance heb gezet in de bios is de CPU 40 degC en moederbord 50~51 degC. Dit geeft hij aan in de bios alsook in de Probe utility.

De kast heeft op de zijkant 2 vlakken met gaatjes waarvan een boven de processor zit met een soort air flow geleider (een buis). En op de achterkant zitten gaatjes. De voeding blaast redelijk wat warme lucht af. Verder staat de kast goed vrij aan de achter en zijkanten.

Moet ik teruggaan naar de winkel?

mvg

is volgensmij wel normaal, zoals al werd gezegt.
als je het toch te warm vind kan je de koeler(s) nog wat harder laten draaien. (kan je instellen in de bios volgensmij)

De moederbord-temp is toch behoorlijk aan de hoge kant hoor, ter vergelijking, bij mij is de MB temp 29 graden...

Zitten er uberhaupt wel casefans in die kast? Zo niet, dan heb je geen of veel te weinig airflow...

Het is een "standaard" ATX kast met wel een hoop ventilatie gaatjes. Er zit geen systeem of case fan gemonteerd. Op de achterzijde kan een fan gemonteerd worden dmv 4 schroefjes. De ASUS probe utility geeft gewoon een alarm omdat hij boven 45 degC komt.

Vanmorgen opgestart met een kamer temp = 19degC. CPU start = 23 degC en MB start = 19 degC.

Na 15 min CPU = 35 degC en MB = 40 degC.

Wordt een case fan altijd op de achter zijde geinstalleerd, wat is het watt verbruik? En zou dit voldoende helpen om de MB temp omlaag te krijgen?

Heb geen idee waar de T MB sensor zit. Er zit ook redelijk wat ruimte tussen de componenten.

Even simpel gezegd gaat het installeren van casefans als volgt:

Aan de voorkant van je kast onderin een fan voor intake, dus verse lucht die in je kast geblazen wordt

Aan de achterkand van je kast bovenin een fan voor outtake, dus warme lucht uit je kast

Dat zal zeer zeker een behoorlijk postieve invloed hebben op de temp in de kast!

De fans draaien standaard op 12 Volt en de benodigde wattage is bijna te verwaarlozen

Monteert men altijd een dan voor de air inlet en voor de outlet (dus 2 stuks) of is het monteren van 1 systeem koeler ook voldoende bv aan de achterzijde?

Kast specs:

Type ATX
Specificaties
Geschikt voor ATX / Flex ATX / Micro ATX
Form Factor ATX
Voeding --
Koelingsmogelijkheden Voor 1x 80mm/90mm cooler, achter 1x 90mm/120mm cooler
Inbouwruimte intern 2x 3,5 inch
Inbouwruimte extern 1x 3,5 inch 4x 5,25 inch
Uitbreiding achterzijde 7x
Aansluitingen voorzijde 2x usb, audio uit, microfoon in
Materiaal behuizing Metaal SECC
Kleur behuizing Zwart
Beveiligingsopties Chassis intrusion detector switch
Overig --
Gewicht en afmeting
Gewicht 5,8 Kg
Afmeting 19,0 x 41,0 x 49,0 (b x h x d

Laatst bewerkt:
Link werkt niet...

Moet dit zijn denk ik http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=8645

Alleen een outtake aan de achterzijde is in ieder geval al heel veel beter dan helemaal niets!

EDIT: em daar staat dit bij:

Koelingsmogelijkheden Voor 1x 80mm/90mm cooler, achter 1x 90mm/120mm cooler

Dus.....

Laatst bewerkt:
Er wordt een systeem fan geinstalleerd.

Tevens is mij verteld dat de temperatuur van het moederbord in de chipset wordt gemeten en dat de reden is dat deze hoger is. Ik vind het dan vreemd dat de CD bij het moederbord gewoon een MB alarm setting heeft van 45 degC.

Wie heeft hier ook ervaring mee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan