Asus P8Jh67 probleem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb hier een pc van een kennis. Systeem draaide een paar dagen met windows 10, daarna werd de SSD niet meer herkend (OCZ). Dit bleek een (bekend) probleem te zijn van een gebrickte OCZ schijf, dus schijf eruit en een nieuwe SSD gekocht.
Een Samsung EVO 850 120 GB. Schijf prima, geen SMART errors en is vanuit mijn pc op dockingstation normaal te benaderen.

Als ik de schijf echter aansluit op (ongeacht welke SATA connector) het moederbord, dan start de pc helemaal niet meer. Ik zie een fractie van een halve seconde het AMI bios scherm langs flitsen en daarna niets. Schijf loskoppelen en alles start weer normaal.
Het maakt daarbij niet uit of ik alleen de SSD aansluit en de dvd en andere harddisk los haal of dat ik alles aangesloten laat.

Ik kan met de tool geen enkele fout ontdekken op de SSD en ook het moederbord lijkt verder normaal te werken zolang ik de SSD niet aansluit.

Iemand dit toevallig al eens meegemaakt of suggesties?

Bijkomstig probleem is dat het gaat om een ASUS P8JH67 moederbord met UEFI die niet uit te schakelen lijkt.

Bord is bij Asus niet te vinden, is het een OEM PC?

Secure boot en csm niet te vinden in de bios?

Typefoutje :o
Het gaat om dit bord :
http://www.asus.com/Motherboards/P8H67M_PRO/

Bord heeft een (AMI) EZ bios maar ook in advanced mode zie ik nergens optie om UEFI uit te zetten. Overigens ben ik een stukje wijzer. Als ik nl in mijn pc/dockingstation alle partities verwijder op de SSD en hem dan helemaal leeg in de andere pc zet, dan wordt de SSD herkend.
ik heb nu dus de partitie die ik had aangemaakt en geformatteerd weer gewist en in de andere PC direct vanaf Northon Ghost geboot en probeer nu 1:1 de image van de oude SSD terug te zetten en dan kijken hoe het gaat.
Anders ben ik bang dat ik alles leeg moet maken weer en dan een clean install van windows 10 moet doen, maar het is maar de vraag of dat gaat lukken.

Het vreemde is overigens dat als ik bij ASUS ga kijken voor een BIOS update, ik er een zie die 2 jaar jonger is dan de bios op het bord, maar die toch niet gelijk lijkt te ijn en dus wordt geweigerd door de EZ flash.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan