Asus PSB upgraden met WD80GB HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vandermerwe

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2005
Berichten
5
Asus P2B upgraden met WD80GB HD

Ik tracht mijn oude WD 4GB HD op C: te vervangen door een nieuwe WD 80GB HD.

Systeem betreft een:
Asus P2B BIOS rev 1005,
W98SE,
C: = WD 4GB jumper op master
D: = WD 8GB jumper op slave, hangt aan het einde van de flat cable

De bedoeling is om mijn oude WD 4GB C: te ghosten en deze ghost op de nieuwe WD 80GB te plaatsen, om vervolgens vanaf de WD 80GB als C: op te kunnen starten.

1) Mijn systeem start niet op als ik D: afkoppel ?
2) Mijn systeem start niet op als ik C: afkoppel, lijkt mij logisch, immers hier staat mijn W98SE op, maar toch even geprobeerd.
3) Als ik de oude D: afkoppel en mijn nieuwe WD 80GB aansluit word de primary slave niet ge-auto-detect, wellicht een BIOS probleem, maar ik durf niet te flashen omdat ik niet weet hoe eerst een BIOS backup te maken.
4) Als ik mij oude C: aan het einde van de flat cable hang start mijn systeem ook niet op.
Het lijkt wel of mijn systeem alleen maar opstart met deze 2 HD's op betreffende posities.

Welke denkfout maak ik en wat moet ik nu in welke volgorde doen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n probleem gehad doordat windows de 'opstart' op de tweede schijf had staan of had gezet.
Misschien kunnen ze daarom niet zonder elkaar.

Kun je niet beter de nieuwe schijf installeren met Windows, de anderen er bij hangen als slave en de gegevens overschuiven?
Heb je een partitie voor documenten en foto's (zeg mar wat ;)


Heb je trouwens gecontroleerd of jouw pc 80 gig kan hebben?
 
Met beeld, mapopties, beeld, alle bestanden weergeven zie ik o.a. op zowel C: als D: een tweetal systeem- of verborgenbestanden: IO.SYS, MSDOS.SYS

Ik begrijp uit je reactie dat het om deze bestanden gaat.


De WD 80GB HD installeren met W98SE en mijn bestanden overzetten zou in "principe" geen punt zijn alleen ik wilde lekker veel inregel werk besparen met een GHOST.
Maw ff gauw klaar zijn, maar het ziet er naar uit dat ik dat lekker kan vergeten.


Hoezo controleren of mijn PC 80GB aankan ?
Het is toch altijd eerst installeren, stekker erin, proberen en er dan pas achter komen dat iets niet kan. :)

Hoe of waar zou dit te controlchecken zijn?

Met een BIOS update moet dit MB het volgens de Asus site aankunnen.
Dit is inmiddels een voor mij ander lastig verhaaltje, immers don't fix it if it ain't broke.
Voel me daarom niet erg zeker om de boel te flashen.

Verder met een speciale FDISK download van MS support moet die 80GB onder W98SE te formateren en te partitioneren zijn.
 
Hebben ze beide de bestanden volgens onderstaande screen?
attachment.php

Ach wacht jij hebt 98SE, dat zal weer anders zijn.
Wat zegt jouw bootini eigenlijk? Of hoe het heet in 98.

Wat betreft de schijfgrootte: O nee, als je het gecontroleerd hebt bij Asus is het goed. Ik heb geen idee hoe oud je computer is vandaar.


Als C:\ als master in de comp. zit en die bestanden zijn aanwezig.......dan zou hij toch moeten starten???
 
Laatst bewerkt:
Leuk artikel over opstart HIER en opstartbestanden :)
Heb je ooit soms een dualboot gehad?
 
Geplaatst door Elisa
Als C:\ als master in de comp. zit en die bestanden zijn aanwezig.......dan zou hij toch moeten starten??? [/B]
Dat had ik dus ook gedacht...en gehoopt...niet dus.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Elisa
Leuk artikel over opstart HIER en opstartbestanden :)
Heb je ooit soms een dualboot gehad?

Site ken ik, heb artikel over het inbouwen van een HD uitgeprint en naast me liggen, thanks anyway

Dualboot ? niet zover ik bewust ben, wel een keer of 3 de PC in de afgelopen jaren volledig opnieuw ingericht, inclusief format C: etc.
Misschien per ongeluk er een dualboot van gemaakt zou dat kunnen ?
 
Het was bij mij een andere schijf die er ooit bij was geplaatst maar dan blijkbaar wel op de plek van de c:\
wat dat snoer betreft. (sorry ik ben geen techneut)

Verder gaat mijn kennis niet. Hiervoor heb je een hardware expert nodig. Je kunt je vraag aan de praat houden door af en toe iets te melden hier. Of ik kom eens langs. Mensen genoeg aanwezig met de juiste kennis.

Als ik echter in jouw schoenen stond dan hing ik nu die nieuwe schijf er in. Format/Lekker schone Win98/bestanden overzetten van die twee andere./
Daarna ook die formatteren.
2 schone schijven voor documenten e.d.

Misschien ben je zo nog eerder klaar ;) :D
 
Staat in je bios de IDE apparaten op 'auto (detect)', zo niet dan zal je dit zo moeten instellen of de juiste parameters instellen voor de betreffende harddisken.
 
Geplaatst door Elisa
Het was bij mij een andere schijf die er ooit bij was geplaatst maar dan blijkbaar wel op de plek van de c:\
wat dat snoer betreft. (sorry ik ben geen techneut)

Verder gaat mijn kennis niet. Hiervoor heb je een hardware expert nodig. Je kunt je vraag aan de praat houden door af en toe iets te melden hier. Of ik kom eens langs. Mensen genoeg aanwezig met de juiste kennis.

Als ik echter in jouw schoenen stond dan hing ik nu die nieuwe schijf er in. Format/Lekker schone Win98/bestanden overzetten van die twee andere./
Daarna ook die formatteren.
2 schone schijven voor documenten e.d.

Misschien ben je zo nog eerder klaar ;) :D

Ik ga eerst C: en D: volledig GHOSTen, backuppen en kopieeren, zodat mijn gegevens 300% veilig staan.
Daarna die Asus "ff" flashen :)

En dan...dan zie ik wel weer verder ik houd jullie op de hoogte.
 
Heb je het bericht van Maestro nog gelezen?

Daarna die Asus "ff" flashen
Doe maar voorzichtig en hoop dat er geen stroomstoring komt zoals in Haaksbergen!!
Gooi zoveel mogelijk stroomvreters uit voor die 5 minuten.
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan