Asus V-P5G31 (Socket 775) upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

bob4512

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2014
Hallo,

Wij hebben hier thuis een PC met een Asus V-P5G31 (Socket 775) moederbord waar Windows Vista op staat.
Echter is deze heel erg traag.
Nu was mijn idee om hier windows 8/ windows 10 op te zetten in de 64 bit versie (heeft nu Vista 32 bit?!)
Ik kan alleen niet zeker achterhalen of er een 32 of 64bit CPU inzit...
Het gaat om een Intel Core 2 Quad Processor Q6700 .

Het probleem met de snelheid van de PC zal dan ook grotendeels opgelost zijn...

M.v.Gr.,
Bob

Tis wel een 64 bit processor maar niets wordt sneller als je van een 32 bit naar een 64 bit OS gaat, enige voordeel is de grotere hoeveelheid geheugenadressen, dus meer ram kun je aansturen.
Bij een nieuwe install is het vaak altijd sneller, de oude is meestal nogal vervuild.

Een SSD kan soms meer wonderen doen dan een CPU upgrade.... in combi met een nieuwe install..
(ik heb een mini laptje Dell D430 uit 2008/2009 en daar deed die SSD dus veel goeds).
Een 128 GB SSD is groot genoeg en dan plaats je de huidige disk als opslag schijf erbij.

die cpu loopt uitstekend, hoeveel ram heb je?

anders ram en ssd erin (ik heb een pc met ongeveer dezelde onderdelen, mijn q6700 loopt wel goed)

Er zit nu het maximale (4gb) aan RAM in.
Een SSD is eventueel een optie.

Denk dat het inderdaad zo is met deze pc dat hij flink "vervuild" is, plus het is Vista, daar heb ik al geen goede ervaringen mee.

Zal eens gaan overleggen wat het eventuele budget is, en waarschijnlijk komt er ook Windows 8 op.
Is in vergelijking met Vista een stuk "lichter" volgens mij omdat er minder "rotzooi" mee geleverd wordt (minder processen etc?).

Ik ben nu aan het kijken naar de specs van de HDD die er al inzit.
Dit is een SAMSUNG HD501LJ ATA.
Maar hier staat alleen bij dat het Sata II 3 Gbps is, maar wat is de daadwerkelijke snelheid waarin hij programma's etc opstart.
Want ik heb nu een leuke (qua prijs) SSD gevonden (SAMSUNG 850 EVO 250 GB) maar deze heeft 520 mb/s leessnelheid.

Wat is de vraag?

Zit wel verschil in doorvoorsnelheid tussen SATA II en SATA III maar daar merk je in de praktijk vaak niet veel van met een SSD

Met meer ram wordt niets sneller alleen minder langzaam als er niet hoeft te worden geswapt naar de harde schijf, staat het wisselbestand op een SSD dan merk je daar ook niet echt iets van.

Meer ram en een 64 bit OS heb je nodig als er wordt gerendeerd, voor games en dagelijks werk niet echt, games die hier nog op werken iig niet.

ram is voldoende, ssd ga je echt merken omdat die 520mbs (550mbs is maximale wat een sata 3 bus kan) praktisch altijd er is, op een schijf is 200mbs al geluk

Bob wou nog even zeggen koop je windows 7 of windoows 8.1 32 bit of wacht nog even op windows 10 32 bit.

Windows vista is 1 van de zwaarste besturingssystemen.

Ik heb Oude laptop van in 2008 ook veranderd naar windows 7 en dat scheelt toch wat in snelheid.

Laatst bewerkt:
dit moederbord heeft geen SataIII poorten en kan dus max 300mbps aan per sata poort
een ssd zal dus niet zijn volledige snelheid kunnen benutten in dit systeem

De D430 heeft ook geen super snelle poort... niettemin is mijn D430 een stuk sneller geworden; de kale opstart ging van bijna 2 minuten terug naar minder dan 40 sec en hij reageert veel bruikbaarder.
De CPU is maar een dual core en geen quad als de Q6700 ook nog.
Hij is zo bruikbaar geworden dat ik hem weer dagelijks gebruik, eerder alleen voor vakanties, waar ie oorspronkelijk voor gekocht was.

Het hangt dus een beetje van je verwachtingspatroon af... die pc met de Q6700 zal ook met SSD nooit een snelheidsmonster worden... als je heel veel meer wilt zou je een kostengunstige i5 CPU moeten kopen, met een nieuw mobo...
Aan jou wat je er voor over hebt... een schone install evt met het snellere Win7 kun je altijd doen.....zonder andere hardware.

Hier een Q6600 , loopt als een trein op 64 bit. Mijn oom die "er nu niet meer is" vond het geweldig, dat wens ik anderen ook toe.

ps snappen me wel.........................(hoop ik) hiiiihhhhiiiihhihiiiiiihihhiihiiii, sorry grapje, of hmmmmmm??????

Laatst bewerkt:
Wat heeft de processor met een SSD te maken?
En een 32 of 64 bit windows maakt echt niet uit qua snelheid.

Bij mijn CPU zit een nog tragere poort dan bij dat Q6700 mobo, dat was toch boven een punt.... en zelfs dan vind ik het een sterke verbetering.
Lijkt me toch wel relevant, want mijn CPU zit op een ander mobo die een andere, tragere poort heeft.... en dan zou een SSD dus al helemaal geen zin hebben met bovestaand verhaal...

Poort? welke?
Je bedoeld de noordbridge?
En nergens staat dat een SSD geen zin zou hebben.

dit moederbord heeft geen SataIII poorten en kan dus max 300mbps aan per sata poort
een ssd zal dus niet zijn volledige snelheid kunnen benutten in dit systeem

Oké, ten eerste: bedankt voor jullie reacties!!

Kort samengevat:
1) SSD kan helpen voor snelheidswinst maar zal er geen snelheidsmonster van maken.
2) clean install naar Windows 7/8 doen, om alle rotzooi etc ervan af te krijgen.

Dan ga ik bovenstaande punten uitvoeren.
Of heb ik nog iets gemist?

Zal tzt, wanneer ik alles uitgevoerd heb (waarschijnlijk na vakantie), nog een feedback laten horen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan