asus vga driver werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Morriss

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Berichten
131
Een goededag,

mijn laptop (asus X72vr) werd geleverd met vista pre-installed, nu ben ik helemaal geen fan van vista, maar de downgrade optie bestaat niet voor deze laptop, dus ben ik het zelf gaan proberen.
eerst kreeg ik foutmeldingen als ik vanaf een xp cdtje wilde booten, toen heb ik in de bios de sata-mode op compatible gezet (stond op enhanced) en werkte de xp setup wel gewoon. ik wil voorlopig dualbooten, sowieso tot xp goed werkt, daarna laat ik vista er wel naast staan denk ik, dus ik ga uit van dualbooten, probleem 1: als ik de sata-mode op compatible laat staan draait vista niet en als ik m op enhanced zet draait xp niet, dus als ik tussen OS wil switchen moet ik elke keer in de bios de sata-mode omzetten. nou vind ik dit niet het grootste probleem, ik heb al vele fora afgestruind en kon wel iets vinden over dat ik mijn bios moet updaten, dat kan met easyflash in de bios, maar dat werkt niet, want dan krijg ik foutmeldingen (ik zal ze in mijn volgende post vermelden).
verder ben ik bang dat als ik een xp bios update over mijn vista bios heen zet, dat vista helemaal niet meer draait (of werkt het zo totaal niet? :p )

Probleem 2: Dus xp (32 bit)(lite-versie) draait nu goed, ik heb de meeste drivers wel kunnen vinden, maar die van mijn videokaart (ATI mobility Radeon HD 3470) krijg ik maar niet geinstalleerd, ook hiervoor heb ik zo ongeveer alle fora wel gehad, maar kan geen oplossing vinden. ik heb alle verschillende versies van de driver geprobeerd (ook gewoon van de ATI site zelf), maar overal krijg ik een foutmelding dat de driver niet compatible is met mijn OS.

hebben jullie misschien enig idee?

alvast bedankt voor de moeite!
mvg

SPECS:
Merk en Type
Merk Asus
Type X72VR-7S034C
Technische Specificaties
CPU Type Intel Core 2 Duo P7350
Geheugen Grootte 4GB
Geheugen Type DDR2 (SODIMM)
Videointerface
Video Chip Radeon Mobility HD3470
Verbinding (Video Uit) D-Sub (VGA), HDMI
Scherm Diagonaal 17"
Schermresolutie 1440x900 (WXGA+)
Opslag
Hardeschijf Grootte 320GB
Hardeschijf type 5400rpm
Optische Drive Type Blu-Ray / DVD+/-RW Combo
Interfaces
Verbinding (USB/FW) Firewire 400, 4x USB 2.0
Verbinding (WLAN) 802.11a, 802.11b
Verbinding (LAN) LAN 1Gbps
Verbinding (Bluetooth) Bluetooth 2.0
Card Interface (laptop) Expresscard 54
Verbinding (overige) Modem
Laptop extra's Cardreader, Webcam
Besturingssysteem Windows Vista Home Premium
Gewicht 3.9kg
Kleuren Zwart
 
ja, volgens mij wel, staat geen vraag- of uitroepteken in mn apparaatbeheer bij iets dergelijks, eigenlijk alleen bij het audio-apparaat, de fingerprint sensor en de infrarood receiver, maar ik kan wel zonder die functies! ja en bij mn beeldschermadapters dus.

ik krijg de volgende foutmelding bij easyflash als ik de update selecteer:
"unable to recover the BIOS ROM contents"
en daarna start de laptop opnieuw op.

ik ga nu die driverpack proberen!

thnx voor de snelle reactie!

mvg
 
EasyFlash en BIOS Rom???? Dat heeft NIETS met je VGA driver te maken hoor!!!

Je bent nu bezig met je bios te flashen en dat kun je veeeeeel beter niet doen!!!!!
 
haha, okey, ik zal stoppen met proberen, maar dat was om probleem 1 op te lossen zeg maar, niet dat vga-probleem

ik ben nu driverpack GRAPHICS A aan t downloaden, maar hoe open ik een .7z file?
 
Laatst bewerkt:
Wat je doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar vergeet niet dat de kans redelijk groot is dat je steeds meer problemen krijgt met een laptop die NIET bedoeld is voor XP maar die je daar toch via verschillende omwegen op laat draaien!
 
okey, ik zal het in mn achterhoofd houden, ik ben heel eigenwijs, dat wel :p
ik wil sowieso proberen xp goed te laten draaien, ik zal verder van de bios afblijven, daar heb je helemaal gelijk in! des noods elke keer de sata-mode maar omzetten. maar ik moet 7zip downloaden?
 
apparaatbeheer --> ati mobility..... stuurprogramma bijwerken --> ik wil zelf kiezen, en dan kan ik niet die map selecteren maar moet ik per se een map selecteren waar geen submappen inzitten, dus moet ik heel die mappen uit gaan pluizen? of is er n makkelijkere manier?
 
Wat voor bestand krijg je na het uitpakken van de betreffende driver van de driverpacks?
 
hij zegt ook overal op: er is geen betere software voor de hardware gevonden dan wat er al is geinstalleerd, dus is het handig als ik eerst die driver die er nu op staat verwijder?

owja, bij een van de drivers die ik geprobeerd had voordat ik hier postte gaf ie geen foutmelding maar moest ik rebooten, dus gedaan en daarna stond ie ipv bij de overige apparaten bij de beeldschermadapters (maar dus wel met een geel uitroepteken)

de foutmelding als ik op eigenschappen druk: Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden. Mogelijk is het stuurprogramma beschadigd of het ontbreekt. (code 39)
 
Sorry, bedoel het niet vervelend, maar ik haak even af, het is geheel tegen mijn principes in om dit soort zaken tegen beter weten in uit te proberen.
Straks komen er nog meer problemen en daar wil ik niet (mede) veroorzaker van zijn...
 
hmmm okey, maar ik snap sowieso wel dat ik zelf verantwoordelijk ben, en ik weet wel wat ik doe, des noods gooi ik heel xp er gewoon weer af. ben best bekend met driver problemen, heb ook voor veel pc's al op deze manier drivers bij elkaar gescharreld, maar kon m nu zelf niet vinden! dus qua problemen veroorzaken hoef je niet bang te zijn wat mij betreft. als je toch beslist af te haken, is er dan iemand op dit forum die hier meer over weet naar uw/jou weten?

mvg
 
Probleem 2 opgelost!

ik heb inmiddels de goede vga-driver gevonden voor mijn x72vr, ik zal in mijn volgende post een link zetten waar ik de meeste goede drivers kon vinden!

nu heb ik dus alleen nog probleem 1: xp start niet op in Sata mode: ENHANCED.
nu is het zo dat ik waarschijnlijk geen RAID ondersteuning heb of zoiets.

ik heb in de bios ff de gegevens van mijn hard disk opgezocht:
device: hard disk
vendor: st9320320AS
size: 320,0 GB
LBA MODE: Supported
Block mode: 16 sectors
PIO Mode: 4
Async DMA: Multiword dma-2
Ultra DMA: Ultra dma-6
S.M.A.R.T.: Supported

verder staat er nog bij als ik de cursor op die sata-mode houd: "select compatible to set serial ATA channel at IDE mode for OS not supporting NATIVE SATA controller like windows XP & 2000 or it will run into BSOD while installing windows".

iemand een oplossing waar ik een driver kan vinden voor xp zodat ie wel in enhanced mode kan draaien, zodat mn xp optimaal draait?

mvg
 
Probleem 1 opgelost!

ook probleem 1 is nu opgelost, ik kan windows xp in enhanced modus draaien!
Ik had dezelfde vraag gesteld op het asus forum en daar had ik binnen een dag antwoord van een moderator, het goede antwoord zelfs!

op de volgende manier:

"Download the SATA driver 32-bit Floppy Configuration Utility for Intel® Matrix Storage Manager, f6flpy3286.zip from the following site. Unzip it in a new folder and name it SATA driver. Put this folder under C:\



http://downloadcenter.intel.com/con...91&DwnldId=17061&strOSs=&OSFullName=&lang=eng



Go to Device Manager. Extend IDE ATA/ATAPI Controller. Click with the right mouse key on Intel® ICH9M Port Serial ATA Storage Controller, and select “Update driver”. In the Driver Update Wizard, select “Do not search” >> “Have Disk” >> C:\SATA driver >> iaAHCI >> OK >> Intel® ICH9M-E/M SATA AHCI Controller >> Yes. The SATA driver will be installed automatically.



Restart your computer. Get into BIOS. Change the SATA Operation Mode from Compatible to Enhanced. Save and exit BIOS. If it is not changed to Enhanced, Windows XP will not be started.



Good luck!!"

ik heb dit van de volgende site:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx...SLanguage=en-us&page=1&board_id=3&model=X72VR

Dus TOPIC OPGELOST!

mvg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan