Asus Vivobook X202E-CT035H is traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denzel90

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2009
Goedemorgen,

Mijn vriendin heeft vorig jaar een Asus Vivobook X202E-CT035H gekocht. Het is een mooie kleine laptop met touchscreen en Windows 8, maar hij werkt nogal traag. Het enige dat ze ermee doet is een beetje internetten, wat dingen voor haar studie en soms een film kijken. Windows start eigenlijk heel snel op, maar op het moment dat je bijvoorbeeld Word, Chrome of een ander programma wilt openen duurt het ontzettend lang voordat het programma geladen is. Dit probleem is eigenlijk al aanwezig sinds de aanschaf van de laptop.

De laptop heeft een intel core i3 processor (1,8 GHz), 2 GB werkgeheugen en 320 GB HDD.

Geen geweldige specificaties dus, maar zelfs met deze specificaties had ik niet verwacht dat het laden van programma's als Word zo lang zou duren. Er staat immers vrijwel geen troep op de laptop en de meeste bloatware heb ik eraf gegooid. Ik heb zelf niet ontzettend veel verstand van computers, maar ik dacht dat het wel eens aan het werkgeheugen kon liggen. Helaas is het werkgeheugen vast gesoldeerd op het moederbord en dus niet uitbreidbaar. Na een beetje speuren op het internet kwam ik een aantal mensen tegen die de HDD vervangen hadden met een SDD op deze laptop:

http://www.jdhodges.com/blog/asus-x202e-hard-drive-upgrade-ssd/
http://www.durhamcomputerservices.c...x202e-s200e-q200e-ssd-hard-drive-upgrade.html
http://liliputing.com/2012/11/asus-...most-as-tough-to-upgrade-as-an-ultrabook.html

Zij waren erg enthousiast over de prestaties van de laptop na de upgrade. Nu vraag ik mij dus af of het daadwerkelijk zin heeft om de harde schijf te vervangen door een SDD aangezien dit een relatief dure upgrade is. Als ik zeker zou weten dat het traagheidsprobleem hiermee is opgelost, vind ik het de investering wel waard.

Achteraf gezien had ze misschien een betere en grotere laptop moeten kopen, maar dat is nu eenmaal niet het geval. Het verkopen van de laptop is dus ook geen optie aangezien ze wel tevreden is over het formaat etc.

Mijn vraag aan jullie is of deze upgrade veel verschil zal maken? Zo niet, hebben jullie andere ideeen?

Ja, een SSD gaat een enorme vooruitgang op de snelheidsbeleving geven. Sinds dat ik voor het eerst een SSD in handen heb gehad, wilde ik niet meer zonder. Ik heb zelfs in mijn 6,5 jaar oude laptop een SSD zitten, en zelfs bij deze oude hardware geeft dat nog een enorme vooruitgang!

Oké, dus het is niet zo dat de processor en het 2 GB RAM te 'slecht' zijn om profijt te hebben van een snellere SSD en dat de programma's uiteindelijk toch nog traag opstarten? Een kennis die in een computerzaak werkt heeft namelijk ook naar de laptop gekeken en ik heb hem dezelfde vraag voorgelegd. Hij zei echter dat een SSD upgrade met deze processor en werkgeheugen niet heel veel zal uitmaken. Hij zei bijvoorbeeld dat de SSD vooral helpt bij het traag opstarten van een laptop en aangezien deze laptop eigenlijk razendsnel opstart zal een SSD het traagheidsprobleem niet oplossen. Aangezien ik dus tegenstrijdige antwoorden heb gekregen (kennis en de eerdergenoemde sites) heb ik besloten om mijn vraag aan jullie voor te leggen.

En maakt het overigens nog uit welk merk SSD je koopt? Ik zag namelijk een Samung SSD voor meer dan 300 dollar en een Crucial SSD voor 140 dollar met hetzelfde geheugen.

Jawel, het maakt wel degelijk uit welk merk en welk type je pakt. Betrouwbaarheid is het belangrijkste wat een SSD betreft. Samsung en Crucial doen het beide erg goed op dit vlak, en de Samsung 840 EVO is één van de snelsten op dit moment. Dat is dan ook eigenlijk gelijk de aanrader, zeker gezien de prijs/kwaliteit verhouding ;)

Oké, hartelijk dank voor je reacties. Ik ben nu dan ook geneigd om die Samung 840 EVO te kopen voor de laptop.

Alleen, sorry dat ik het nog een keer vraag, maar denk je echt dat deze SSD ervoor zorgt dat de laptop niet meer traag is? Ik weet dat je zoiets nooit met zekerheid kan zeggen, maar ik zou het zo zonde vinden als het uiteindelijk niet zo heel veel blijkt uit te maken. Dus nogmaals mijn vraag of de processor en het werkgeheugen niet te beperkt zijn om het eerdergenoemde 'traagheidsprobleem' te verhelpen? Die kennis heeft mij namelijk echt aan het twijfelen gebracht.

En ik heb gelezen dat je je oude HDD kan klonen naar een nieuwe SSD. Klopt dit en is dit gemakkelijk zelf te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan