Asus Z53SC gaat niet echt aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

bensje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 okt 2009
Ik heb hier een Asus Z53SC-AP045C liggen.
De laptop gaat niet meer echt aan. Na het drukken op de powerknop flitsen de lampjes even en gaat het powerlampje branden. De laptop start echter niet op. Er is geen schijfactiviteit en ongeveer iedere 70 seconden klinkt een riedeltje. Ik heb me laten vertellen dat dat het standaard geluidje van deze serie Asus computers is.

Ook een extern scherm geeft geen beeld, zowel op VGA of DVI.
Na een hele tijd geriedeld te hebben klinkt er een harde PIEP!

De laptop laadt wel op, en geeft ook netjes aan dat de accu leeg raakt.
Ook de caps-lock, numlock en scrollock ledjes gaan branden als je op de desbetreffende knopjes drukt.

De harde schijf is in orde, deze is aangesloten op een PC voor het klonen van de data. Later is de schijf weer teruggeplaatst in de laptop.

De laptop is op meerdere manieren gereset
- Met het knopje onderop
- Met het knopje onderop zonder accu
- Zonder accu de powerknop indrukken
- Aanzetten en steeds op CTRL blijven drukken
- Aanzetten en steeds op INS blijven drukken

Vooralsnog geen resultaat.
Ik denk dat het beestje naar de eeuwige jachtvelden is, maar misschien dat iemand hier nog een gouden tip heeft? Of anders een servicemanual?

Hallo ,

Persoonlijk denk ik dat er iets mis is met het mainboard.
dus het is gewoon Rest in peace shoot the kill.

@ thabomb, niet te snel oordelen...

ik denk: het moederbord, de processor OF het werkgeheugen...

haal het werkgeheugen eens los (onderkant vd laptop, een van de dingetjes de je kan opschroeven (vaak degene in het midden), daar zitten ze in) haal beide modules eruit (moet je een beetje prutsen, vaak zitten er aan de zijkant metalen pennetjes die je naar buiten moet 'klikken'), en doe 1 module erin, check of de laptop dan wel werkt... zo niet, doe de andere module erin... misschien is je werkgeheugen namelijk stuk of los gaan zitten.

zie je wel het scherm van je moederbord/ het asus scherm dat je hoort te zien als ie opstart?

Laatst bewerkt:
@3747 : je hebt zeker gelijk dat je niet al te snel moet gaan oordelen maar naar mijn weten krijg je piepjes als je werkgeheugen defect is.

Maar het is zeker het proberen waard.

in de eerste post word ook gezegd dat er een geluidje te horen is... overigens had ik dit probleem met mijn laptop en toen hoorde ik geen piepjes, dus gwn ff proberen... kost niets ;)

Ik heb het werkgeheugen op de beschreven manier getest, maar geen resultaat.
Zowel zonder als met één module (uitgeprobeerd in ene slot, dan andere, dan hetzelfde met de andere geheugenmodule).
Het lijkt me sterk dat 2 modules tegelijk kapot gaan, maar ik zal eens kijken of ik toevallig nog een geheugenmodule heb liggen om te testen.

De laptop geeft geen enkel beeld, het enige dat ik heb gezien is dat het backlight eens aangesprongen is. Toen zag ik af en toe een wit-grijze streep op het scherm (heel snel, meteen weer weg). Tikken tegen de onderdelen / het scherm gaf geen verandering.

dan denk ik inderdaad dat thabomb gelijk heeft, je zou hem nog even naar een winkel kunnen brengen voor reparatie of even afwachten of misschien iemand anders nog een idee heeft.

de kans dat 2 geheugenmodules tegelijk kapot gaan lijkt me inderdaad sterk.

Garantie

De laptop is inmiddels ter reparatie aangeboden. Asus gaf echter aan hier minimaal 75 euro onderzoekskosten voor te vragen. Daarom is aanspraak gemaakt op de garantie van de mediamarkt. Deze zouden er gratis naar kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan