ata en sata, maar boot enkel van ata

Status
Niet open voor verdere reacties.

denickmans

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Berichten
408
ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een asus A7N8X-E Deluxe en die heeft 2 sata aansluitingen, nu ben ik een WD raptor 36gb SATA gaan halen om daar men windows op te installeren en nu wilde ik mijn dataschijf (Maxtor 120Gb 7200rpm 8Mbcache ATA133)daarnaast ook aansluiten omdat daar al mijn gegevens opstaan.

Nu is het probleem:Als ik ze allebei aansluit, boot de pc altijd van de ATA(daar staat ook nog windows op, maar deze mag in principe verwijderd worden) en niet van de SATA zoals ik zou willen. Als ik enkel de SATA aansluit, boot deze wel mooi van de SATA schijf.
Ik heb ook al in het bios liggen zoeken, maar er is geen enkele functie waar ook maar iets van SATA in voor komt, dus ik kan nergens bepalen van welke schijf de pc moet booten, waar kan ik dit dan wel aanpassen?

Alvast bedankt!
 
Staat in het Bios niet iets vanaf SCSI booten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even in de handleiding zitten snuffelen en kom de optie SATA niet tegen.
In de sectie 'main' staan alleen maar de IDE kanalen en kom je de SATA kanalen (4,5) niet tegen.

Ik heb het zelfde merk bios als jij en bij mij staat deze optie wel. (wel een andere versie + ander mobo).
Ik kan in mijn bios de HD selecteren die ik als opstartschijf wil gaan gebruiken.
Kom ik hier ook niet tegen.

Misschien dat als je second boot device op "none" (je harde IDE schijf) zet en boot other device op "enable" dat de bios je SATA dan wel pakt?
 
@crash: ja er staat iets in over SCSI, ik heb de keuze uit SCSI of RAID, maar dan moet ik toch RAID kiezen, niet?

@admin_Frisian: Laten we dat een keertje proberen...ik laat jullie sebiet iets weten.
 
Bij mij staat het op SCSI met m'n SATA schijf.
Gebruik geen Raid en heb wel een ander moederbord.
 
mja, ik heb het ook op scsi gezet, maar er veranderd niet veel :confused:
mss met partition magic ofzo de bootsector van de P-ata schijf de-activeren, of is dat niet echt mogelijk? :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan