atapi-timeout

Status
Niet open voor verdere reacties.

2jane

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Berichten
241
Hoi,
heb weer es freeze-problemen. Nu heb ik sterk de indruk dat het aan mijn cd-rw ligt. Bij computerbeheer, logboek/systeem geeft de atapi geen response voor een paar sec. Soms wel een heleboel seconden. Bij hulp van windows krijg ik het volgende bij deze foutmelding:

Raadpleeg de technische documentatie van de fabrikant van de SCSI-controller voor de vereisten voor afsluiting. Voor veel moderne SCSI-controllers zijn actieve terminators vereist (ten minste één van de apparaten die met de bus werken, moet voor afsluiting zorgen). Voor juiste afsluiting is een terminator (resistor) nodig, alsmede een apparaat dat een afsluitingssignaal aan de bus doorgeeft. De SCSI-2-standaard geeft aan dat een controller (initiator) voor afsluiting moet zorgen. Een controller die compatibel is met SCSI-2, levert dus waarschijnlijk het afsluitingssignaal. Controleer dit echter als u er niet zeker van bent. Verder bieden veel apparaten, met name stations, de mogelijkheid om het afsluitingssignaal te leveren. Als op het station een jumper met het label Trmpwr aanwezig is, schakelt u deze jumper in.
Als zowel interne als externe SCSI-apparaten zijn aangesloten, moet u ervoor zorgen dat het laatste apparaat van elke SCSI-keten afgesloten is en de tussenliggende apparaten niet.
Als slechts één SCSI-keten wordt gebruikt (geheel intern of geheel extern), zorgt u ervoor dat het laatste apparaat van de SCSI-keten afgesloten is en dat ook de SCSI-controller zelf afgesloten is. Dit is doorgaans een BIOS-instelling.
Controleer of alle SCSI-kabels stevig zijn aangesloten en controleer de kwaliteit van de kabels. Bij een lange keten van gecombineerde interne en externe kabels bestaat het risico dat het signaal minder sterk wordt. Hoewel de SCSI-specificatie mogelijk een lange afstand aangeeft - er wordt bij deze specificatie van uitgegaan dat de bekabeling geen lekken of storingen bevat - dicteert de realiteit meestal een kortere afstand. Als u externe kabels van 2 meter gebruikt, moet u deze vervangen door kabels van 1 meter.
Let op wanneer deze gebeurtenisberichten optreden en probeer vast te stellen of de berichten samenvallen met een bepaald verwerkingsschema (bijvoorbeeld het maken van reservekopieën) of met zware schijfprocessen. Hierdoor kunt u mogelijk vaststellen welk apparaat de fouten veroorzaakt.

Nou is mijn vraag: Wat zijn SCSI-kabels, waar moet ik naar kijken binnen in de computer, wat kan er eventueel dus fout zijn, want ik snap niet veel van het bovenstaande. De cd-rwter is van "geen'merk, ook met Aïda kan ik geen merk en nummer vinden. Updaten kan dus niet..?
Oja, het lampje van de cd-rwter blijft konstant flikkeren, alsof er gebrandt word, maar dat is dus niet zo. Zit ook geen cd in. Krijg de lade dan ook niet open.
Wie kan mij helpen?
groeten,
Jane
 
Geplaatst door 2jane
Nou is mijn vraag: Wat zijn SCSI-kabels, waar moet ik naar kijken binnen in de computer, wat kan er eventueel dus fout zijn, want ik snap niet veel van het bovenstaande. De cd-rwter is van "geen'merk, ook met Aïda kan ik geen merk en nummer vinden. Updaten kan dus niet..?
Oja, het lampje van de cd-rwter blijft konstant flikkeren, alsof er gebrandt word, maar dat is dus niet zo. Zit ook geen cd in. Krijg de lade dan ook niet open.
Wie kan mij helpen?
groeten,
Jane
Heb je wel SCSI in je pc zitten?
Een SCSI-kabel is een brede (50 polige) platte kabel.
Gaat meestal vanaf een SCSI-kaart naar je hardeschijven/cd-rom.
Deze lijkt op de reguliere IDE-kabel (40 polige), maar is dus ff breder.
Kijk gewoon in je pc kast of alle kabels nog goed zitten.
Eventueel voorzichtig aandrukken.
Als je op de cd writer kijkt zie je een klein gaatje onder de lade.
Hier kan je voorzichtig met een paperclip in, om de lade open te krijgen.
 
ok, we gaan de bak even openmaken en zien of er wat loos is. Mijn computer is van oudere makelij dus ik denk dat ik dan de IDE kabels heb.

bedankt,
grtzz, Jane
 
Ik heb hier ook nog een "oude bak":p,maar wel helemaal SCSI.
Het kan dus wel dat je een SCSI hebt.
Ik verwacht het niet, maar toch het kan.
SCSi is ook al redelijk lang op de markt hoor.
 
oh..:) NOuja, ik heb hem opengemaakt, voor de zoveelste keer uitgemest en de stekker losgekoppeld en er opnieuw ingezet.. en .....tot nu toe (3 uur online) geen problemen! Dus ik hoop nu maar dat dat het was, ik werd er aardig kriegel van..:rolleyes:
Bedankt voor je hulp!

groeten,
Jane

ps, wat is dan eigenlijk SCSI en IDE? Ik wil binnenkort de computer helemaal gaan upgraden, nwe Mob e.d. en wat randapparatuur. Dus ik kan wel wat termen gebruiken..:D
 
SCSI

Small Computer System Interface. Is in 1986 door de ANSI (American National Standards Institute) goedgekeurd. Het is een intelligente highspeed interface voor gemengde platforms. SCSI omschrijft een parallelle systeeminterface voor het verbinden van harde schijven, CD-ROM lezers, telmachines etc via één kabel, die de SCSI bus genoemd wordt. SCSI ondersteunt maximaal 7 apparaten (14 met twee SCSI adapters) op één bus. Een SCSI adapterkaart maakt een fysieke verbinding tussen de host en de SCSI-bus en onderscheidt werkelijk de lagere protocol niveaus wanneer de SCSI-bus bereikt wordt.

IDE
Intelligent Disk Electronics. Integrated Drive Electronics (oude benaming). Deze interface is rond 1986 geïntroduceerd door Compaq. Het is een voortzetting van twee bestaande technieken: ST-506 en ARLL. Compaq nam een losse ST-506 controller en een harde schijf die volgens het ARLL-principe werkte en gaf de firma Conner opdracht de twee componenten te verenigen tot een gecombineerde interface/diskdrive. Het leidde tot een "intelligente" harddisk, die met behulp van een connectorkaartje direct op de bus van een pc kon worden aangesloten. Zo'n connectorkaartje wordt nu ook wel een IDE-interface genoemd. Tegenwoordig zijn veel hoofdkaarten standaard voorzien van een IDE-aansluiting. De IDE-norm ondersteunt twee drivers per systeem: master en slave. Het IDE-interface wordt ook AT-bus of ATA-interface genoemd.
ide.jpg

Op de meeste moederborden zitten twee IDE-aansluitingen, hier herkenbaar aan de blauwe aansluitingen.
Bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3
SCSI is duurder dan IDE.
Vroeger was SCSI sneller dan IDE, maar tegenwoordig verschilt dat niet zo veel meer.
 
Bedankt Crash voor de moeite! tis nu tenminste duidelijk. Leuke site trouwens!

groetne,
Jane
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan