Athlon XP 2000 te warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

slk300

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2003
Hallo,

Mijn Athlon XP 2000 processor wordt na een half uur gebruiken van de pc al 81 graden. Ik heb deze pc bij de Dixons gekocht. Zou het mogelijk zijn dat ik een nieuwe koeling krijg van hun?

Tuurlijk wel als er garantie op zit maar kloppen die temps wel ???. Soms geven moederborden verkeerde temps maar zoiezo het ligt aan dixons...En met welke programma lees je de temps ?

Kun je misschien beter aan de verkoper bij Dixon´s vragen.

Geplaatst door r.vink
Kun je misschien beter aan de verkoper bij Dixon´s vragen.

Nou nou, je moet geen moeilijke dingen aan ze vragen.

slk300
Wat zegt het BIOS over de temp?

Grtzzz.

Geplaatst door slk300
Hallo,

Mijn Athlon XP 2000 processor wordt na een half uur gebruiken van de pc al 81 graden. Ik heb deze pc bij de Dixons gekocht. Zou het mogelijk zijn dat ik een nieuwe koeling krijg van hun?

misschien ligt het niet aan de koeling... Maar kan je echt bewijzen dat er iets kapot is? misschien geven ze anders geen garantie. Mijn amd 2000+ is 48 graden dus het is echt warm. Niet overclocked?

Mijn mening

Hallo, mij processor is niet overclockt dus daar zal het niet aan liggen.

Ik weet nu zeker waar het aan ligt.

Namelijk dat de koeling niet goed is.
Omdat een kameraad van mij een AMD Athlon heeft en zijn koeler heeft meer toeren in een minuut dan mij.

Tot slot

Ik ga wel naar de Dixons toe, kijken wat hun ervan vinden.

zolang je er geen problemen mee hebt zijn ze tot niets verplicht.

Maar anders rijd je even naar de paradigit of mycom of een andere pc winkel. Laat je daar even voorlichten en koop een goede koeler. Ze installeren hem gratis...

Re: Mijn mening

Geplaatst door slk300
Hallo, mij processor is niet overclockt dus daar zal het niet aan liggen.

Ik weet nu zeker waar het aan ligt.

Namelijk dat de koeling niet goed is.
Omdat een kameraad van mij een AMD Athlon heeft en zijn koeler heeft meer toeren in een minuut dan mij.

Het ligt niet alleen aan de toeren per minuut, de grootte van de cooling speelt ook een belangrijke rol!

Hoe groter de Fan hoe minder toeren per minuut die nodig heeft.

hoi,

ik dacht ff dat het mss fahrenheit kon zijn, maar 81 F is slechts 28 C, da's nogal laag voor amd.........

de athlon xp 2000 geef wel de neiging om warm te worden
beter overstappen naar 2200 of meer dat heb ik toch gedaan

een 2000+ is ook goed. Als je maar zorgt dat je een thoroughbred core hebt ipv een Palomino. Scheelt enorm in warmteproductie.

kun je daar effe meer over vertellen
thoroughbred core hebt ipv een Palomino

AMD maakt processors. Voor de desktop markt hebben ze nu de Athlon XP. (Die is overigens bijna aan het einde van zijn levensdagen)

CPU's moeten steeds sneller zijn (opschalen). Maar CPU's worden warm. En dat zorgt ervoor dat ze niet zo'n hoge kloksnelheid kunnen bereiken. Om die warmte-afgifte te beperken, kun je het productieproces verkleinen. Kleinere transistors geven namelijk minder warmte af.

Een Palomino-core (dat zwarte blokje op je cpu) wordt gebakken op 0,18 micron (een micron is een miljoenste meter)
een Thoroughbred op 0,13 micron. Dat scheelt enorm in de warmteproductie. Dat kun je hier zien. (een na laatste kolom, warmteafgifte in W)

(er zijn wel meer verschillen tussen de verschillende cpu-families, zoals de hoeveelheid cache-geheugen, maar ik heb geprobeerd het zo simpel mogelijk uit te leggen)

Laatst bewerkt:
Te warm

Ja, dit is veel te warm. Veel kans dat de processor vroegtijdig "overlijdt"
Ik had dit ook met een Athlon 1.2 GHz. Werd rond de 70 Graden Celcius (zonder belasting). Een tijd later liep de temperatuur op en sloeg de PC vast (Kreeg een zwart scherm. Probeerde hem opnieuw te starte, deed niets meer. Heb de processor laten testen bij een kennis dit bij een PC fima werkt. Conclusie: Processor kaput!

Re: Te warm

Geplaatst door defa45
Ja, dit is veel te warm. Veel kans dat de processor vroegtijdig "overlijdt"
Ik had dit ook met een Athlon 1.2 GHz. Werd rond de 70 Graden Celcius (zonder belasting). Een tijd later liep de temperatuur op en sloeg de PC vast (Kreeg een zwart scherm. Probeerde hem opnieuw te starte, deed niets meer. Heb de processor laten testen bij een kennis dit bij een PC fima werkt. Conclusie: Processor kaput!

ja oke, maar dat kan ook andere oorzaken hebben. Als een amd geen cooler heeft word ie meer als 300 graden. Dus zo warm is 70 dan niet, ik denk dat 70 wel een redelijke temparatuur is, al wil ik hem graag onder de 50 houden.

wat zeg je 70 ° graden redelijke temperatuur
lijk mij zeker 25° te veel is goed voor de boel te verbranden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan